A gyártók nagy erőkkel dolgoznak az elektromos modellek bevezetésén, de számos nehézség miatt át kell gondolniuk az aktuális terveiket, és bekövetkezett egy nagy lassulás.
A kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kereslet gyengülése, valamint a fogyasztók megnyeréséért hirdetett árháború komoly nyomás alá helyezi a cégeket. Ezt maguk a vállalatok vezetői is megerősítették, hiszen az elmúlt hetekben egymás után szólaltak fel a világ legnagyobb autógyártóinak vezérei azzal kapcsolatban, hogy a piaci helyzet megváltozása átírja az elektromos autókkal (EV) kapcsolatos terveket és jelentősen visszaveti a növekedési esélyeket - szedte össze a Portfolio.
Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója korábban örökoptimistaként nyilatkozott az elektromos autók jövőjéről. A GM harmadik negyedéves gyorsjelentésében a vállalat bejelentette, hogy nem fogja teljesíteni az idei év második felére kitűzött 100 000 darabos, 2024 első felére pedig a további 400 000 EV gyártására vonatkozó célkitűzéseit. Az, hogy ezek a célok mikor teljesülnek, továbbra is bizonytalan.
Barra elismerte, hogy az EV-kre való átállás jelentős kihívást jelent.
"Ahogy haladunk előre, az EV-kre való átállás kicsit döcögőssé vált"
- mondta. Lépéseket tesznek az EV-portfólió jövedelmezőségének növelése és a lassuló közeljövőbeli növekedéshez való alkalmazkodás érdekében, amelyek közé beletartozik, hogy
- mérséklik a 2024-es és 2025-ös EV-gyártás ütemét. A harmadik negyedévben a GM 20 092 ezer elektromos autót értékesített, ami a teljes értékesítésnek kevesebb mint 3 százaléka.
- több EV-modell bevezetését is késleltetik.
A Ford a harmadik negyedévben 36 000 elektromos járművet adott el, és bár ez 44 százalékkal több, mint egy évvel korábban, mégis,
a negyedévben eladott minden egyes elektromos járművén mintegy 36 000 dolláros veszteséget szenvedett el.
A vállalat az egész évre 4,5 milliárd dolláros veszteséget prognosztizált a Ford Model e nevű EV-egységére. Úgy látják, jelentősen beszűkültek az árak és a nyereségesség is, illetve az ügyfelek nem szívesen fizetnek többet az EV-kért a hasonló belsőégésű és hibrid modellekhez képest.
A vállalat mintegy 12 milliárd dollárnyi, korábban bejelentett EV-beruházást halaszt el, beleértve egy Kentuckyban épülő elektromos akkumulátor-gyár építésének későbbre tolását.
A Mercedes harmadik negyedéves értékesítési számai elmaradtak a várttól. Harald Wilhelm, a vállalat vezetője elmondta, hogy a "brutális" EV-piacon
- az árháborúk,
- az ellátási lánccal kapcsolatos problémák, illetve
- az is fejfájást okoz a gyártónak, hogy néhány másik cég a magasabb gyártási költségek ellenére az akkumulátoros elektromos járműveket a belső égésű motoros autók szintje alatt értékesíti.
Kétlem, hogy a jelenlegi status quo mindenki számára teljesen fenntartható - fogalmazott Wilhelm.
A Volkswagen-csoport (amelyhez többek között a Volkswagen, az Audi, a Porsche, a Skoda, a Seat és a Cupra tartozik) 2023 harmadik negyedévében a Volkswagen-csoport tisztán elektromos járművek eladásai mintegy 209 900 darabot tettek ki (40,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban), ami új rekordot jelent.
Mindazonáltal a dolgok nem mennek olyan jól, mint szeretnék. Hildegard Wortmann, a vállalatcsoport értékesítésért felelős felügyelő bizottsági tagja külön megjegyezte, hogy az új megrendelések beérkezése elmarad a tervezettől, és hogy Európában (a vállalatcsoport legnagyobb BEV-piacán) alacsonyabb a kereslet, mint amilyen (ambiciózus) célt korábban kitűztek maguknak.
A kizárólag elektromos autókat gyártó Tesla vezére, Elon Musk is figyelmeztetett nemrég, hogy a gazdasági tényezők a járműkereslet csökkenéséhez vezethetnek, még a Tesla esetében is. Musk szavai szerint a fogyasztóknak kevesebb a rendelkezésre álló jövedelmük, amit autóra költhetnek, és a magasabb kamatlábak, valamint a szigorúbb hitelfelvételi lehetőségek miatt ma drágább és nehezebb autót vásárolni, mint két évvel ezelőtt. Az emberek a gazdasági bizonytalanság időszakában hajlamosak visszatartani az autóvásárlást - mutatott rá.