eur:
398.75
usd:
365.92
bux:
89965.61
2025. március 19. szerda Bánk, József
Electric car in charging
Nyitókép: seksan Mongkhonkhamsao/Getty Images

Nagyot fékez most az elektromosautó-ipar, mindenki megütheti magát

Egyre-másra látnak napvilágot a nyilatkozatok az autógyárak részéről.

A gyártók nagy erőkkel dolgoznak az elektromos modellek bevezetésén, de számos nehézség miatt át kell gondolniuk az aktuális terveiket, és bekövetkezett egy nagy lassulás.

A kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kereslet gyengülése, valamint a fogyasztók megnyeréséért hirdetett árháború komoly nyomás alá helyezi a cégeket. Ezt maguk a vállalatok vezetői is megerősítették, hiszen az elmúlt hetekben egymás után szólaltak fel a világ legnagyobb autógyártóinak vezérei azzal kapcsolatban, hogy a piaci helyzet megváltozása átírja az elektromos autókkal (EV) kapcsolatos terveket és jelentősen visszaveti a növekedési esélyeket - szedte össze a Portfolio.

Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója korábban örökoptimistaként nyilatkozott az elektromos autók jövőjéről. A GM harmadik negyedéves gyorsjelentésében a vállalat bejelentette, hogy nem fogja teljesíteni az idei év második felére kitűzött 100 000 darabos, 2024 első felére pedig a további 400 000 EV gyártására vonatkozó célkitűzéseit. Az, hogy ezek a célok mikor teljesülnek, továbbra is bizonytalan.

Barra elismerte, hogy az EV-kre való átállás jelentős kihívást jelent.

"Ahogy haladunk előre, az EV-kre való átállás kicsit döcögőssé vált"

- mondta. Lépéseket tesznek az EV-portfólió jövedelmezőségének növelése és a lassuló közeljövőbeli növekedéshez való alkalmazkodás érdekében, amelyek közé beletartozik, hogy

  • mérséklik a 2024-es és 2025-ös EV-gyártás ütemét. A harmadik negyedévben a GM 20 092 ezer elektromos autót értékesített, ami a teljes értékesítésnek kevesebb mint 3 százaléka.
  • több EV-modell bevezetését is késleltetik.

A Ford a harmadik negyedévben 36 000 elektromos járművet adott el, és bár ez 44 százalékkal több, mint egy évvel korábban, mégis,

a negyedévben eladott minden egyes elektromos járművén mintegy 36 000 dolláros veszteséget szenvedett el.

A vállalat az egész évre 4,5 milliárd dolláros veszteséget prognosztizált a Ford Model e nevű EV-egységére. Úgy látják, jelentősen beszűkültek az árak és a nyereségesség is, illetve az ügyfelek nem szívesen fizetnek többet az EV-kért a hasonló belsőégésű és hibrid modellekhez képest.

A vállalat mintegy 12 milliárd dollárnyi, korábban bejelentett EV-beruházást halaszt el, beleértve egy Kentuckyban épülő elektromos akkumulátor-gyár építésének későbbre tolását.

A Mercedes harmadik negyedéves értékesítési számai elmaradtak a várttól. Harald Wilhelm, a vállalat vezetője elmondta, hogy a "brutális" EV-piacon

  • az árháborúk,
  • az ellátási lánccal kapcsolatos problémák, illetve
  • az is fejfájást okoz a gyártónak, hogy néhány másik cég a magasabb gyártási költségek ellenére az akkumulátoros elektromos járműveket a belső égésű motoros autók szintje alatt értékesíti.

Kétlem, hogy a jelenlegi status quo mindenki számára teljesen fenntartható - fogalmazott Wilhelm.

A Volkswagen-csoport (amelyhez többek között a Volkswagen, az Audi, a Porsche, a Skoda, a Seat és a Cupra tartozik) 2023 harmadik negyedévében a Volkswagen-csoport tisztán elektromos járművek eladásai mintegy 209 900 darabot tettek ki (40,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban), ami új rekordot jelent.

Mindazonáltal a dolgok nem mennek olyan jól, mint szeretnék. Hildegard Wortmann, a vállalatcsoport értékesítésért felelős felügyelő bizottsági tagja külön megjegyezte, hogy az új megrendelések beérkezése elmarad a tervezettől, és hogy Európában (a vállalatcsoport legnagyobb BEV-piacán) alacsonyabb a kereslet, mint amilyen (ambiciózus) célt korábban kitűztek maguknak.

A kizárólag elektromos autókat gyártó Tesla vezére, Elon Musk is figyelmeztetett nemrég, hogy a gazdasági tényezők a járműkereslet csökkenéséhez vezethetnek, még a Tesla esetében is. Musk szavai szerint a fogyasztóknak kevesebb a rendelkezésre álló jövedelmük, amit autóra költhetnek, és a magasabb kamatlábak, valamint a szigorúbb hitelfelvételi lehetőségek miatt ma drágább és nehezebb autót vásárolni, mint két évvel ezelőtt. Az emberek a gazdasági bizonytalanság időszakában hajlamosak visszatartani az autóvásárlást - mutatott rá.

Címlapról ajánljuk
Pletser Tamás: az amerikai–orosz alku része lehet az európai gázpiac felosztása is
Aréna

Pletser Tamás: az amerikai–orosz alku része lehet az európai gázpiac felosztása is

A földgáz és a kőolaj árának kilátásairól, az azokat befolyásoló világpolitikai eseményekről, illetve Magyarország ezzel kapcsolatos helyzetéről is beszélt Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője az InfoRádió Aréna című műsorában.

Ügyvezető kormány alakult Szerbiában

Tudomásul vette a szerb parlament a miniszterelnök lemondását, ügyvezető kormány alakult Szerbiában, a képviselőháznak harminc napja van arra, hogy új kormányt válasszon, ellenkező esetben előre hozott parlamenti választást kell tartani a nyugat-balkáni országban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.19. szerda, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Amikor legutóbb ilyen történt, nagyon sok pénzt lehetett bukni az Nvidiával

Amikor legutóbb ilyen történt, nagyon sok pénzt lehetett bukni az Nvidiával

Nem az amerikai részvényekről szól az idei év, legalábbis eddig. Az elmúlt két év nagy emelkedésének motorjai is szenvednek, nem kivétel ez alól az Nvidia sem. A vállalat befektetőit a keddi nagy mesterséges intelligenciával kapcsolatos bejelentések sem igazán tudták megnyugtatni, ráadásul a grafikonon megjelent egy olyan alakzat is, ami után nagy esések következtek a múltban. Legutóbb 2022-ben, és 2018-ban is gyorsan lehetett sok pénzt bukni, amikor kirajzolódott ez az alakzat a grafikonon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×