A pandémia vége óta mostanra már megszűnt az áruhiány, sőt a készletek az elmúlt hónapokban a korábbinál lényegesen lassabban fogynak a kereskedelmi boltokban.
"Nem érkeznek új megrendelések, és ennek hatása érezhető a szállítmányozásban" – mondta el az InfoRádióban a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke. Doór Zoltán szerint a növekvő inflációra adott fogyasztói reakció miatt a kiskereskedelem és az építőipar forgalma is jelentősen visszaesett az utóbbi időszakban, ami érezhetően visszaveti a szállítmányozási iparágat Magyarországon.
Ezzel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy az árufuvarozás visszaesésének komoly hatása van a teljes gazdaságra. Az Európai Unión belül ugyanis a teljes áruszállítás 70-80 százaléka közúton történik. Magyarországon is jelentős súlyt képvisel az a közúti fuvarozói ágazat, ami a GDP 5, a teljes foglalkoztatotti létszám 3,3 százalékát adja.
Az árufuvarozási cégek érdekvédelmi szervezetének vezetője azt is elmondta, hogy az ismertté vált adatok alapján
a magyarországi kiskereskedelmi forgalom visszaesését eddig leginkább a kisvállalkozások szenvedték meg.
"Az a tapasztalatunk, hogy a nagy cégeknél lényegesen kisebb a csökkenés. Ennek az is az oka, hogy, ezek a nagyobbak jelentős részben külföldön is fuvaroznak, és a külföldi megrendeléscsökkenés nem jelentős mértékű. Viszont a hazai szereplők jelentős száma kis- vagy mikrovállalkozás, náluk viszont jelentős csökkenés van. Ismerek olyan céget, ahol a második negyedévre 50 százalékos volt az árbevétel-csökkenés a fuvarcsökkenés miatt" – mondta a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke.
Doór Zoltán szerint ráadásul nem lehet számítani belátható időn belül az árufuvarozás helyzetének javulására. A közeljövőben például nem várható növekedés a tengeri konténerárak tendenciái alapján sem, ami ráadásul világmutató. Az a konténerszállítási ár ugyanis, amely a Covid-járvány után még 13 ezer dollár volt, az ma már csak 1800-2000 dollár.