Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Camera : OLYMPUS OM-D E-M1 MKⅡ DIGITAL CAMERA
Nyitókép: Takosan/Getty Images

Állati problémával szembesülnek a légitársaságok – vége a zsíros üzletnek

Az elhullott sertésekből, szarvasmarhákból és csirkékből kinyert zsírral készített üzemanyag összességében növeli a felmelegedés mértékét.

Az állati zsír felhasználása sokkal kisebb karbonlábnyomot jelent az üzemanyaggyártásban, becslések szerint 2030-ra meg fog háromszorozódni az ilyen alapanyagból készült üzemanyag iránti kereslet, melyért főként a légitársaságok felelősek – írja a BBC.

Szakértők azonban attól tartanak, hogy ennek hatására más iparágakban megnő a pálmaolaj felhasználása, ami pedig komoly szén-dioxid-kibocsátást jelent.

A légitársaságok komoly nyomás alatt állnak: azt követelik tőlük, hogy csökkentsék karbonlábnyomukat, amelyért főleg az elégetett kerozin felel.

Egy friss kutatás szerint azonban a világszerte évente levágott állatokból származó zsírja nem elegendő ahhoz, hogy kielégítse a légitársaságok támasztotta igényeket.

"Az állatok vagy az állati zsírok készlete nem végtelen. Ha hatalmas extra keresletet támasztunk, akkor azok az iparágak, ahol jelenleg zsírt használnak, alternatívák után kell, hogy nézzenek. Ez az alternatíva pedig a pálmaolaj. Tehát a légi közlekedés közvetve felelős lesz azért, hogy az európai rendszereken keresztül egyre több pálmaolaj kerül az európai rendszerekbe" – fogalmazott a jelentést készítő Transport & Environment munkatársa, Matt Finch.

A pálmaolaj fokozott használata összefügg a növekvő kibocsátással, mivel a hatalmas mennyiségű szenet tároló idősebb erdőket új ültetvények létesítésére irtják ki.

Az állati zsír növekvő felhasználásának klímaváltozást elősegítő hatása sokak számára meglepő. Gyertya, szappan és kozmetikumok előállításához régóta használnak ilyen alapanyagot, a biodízel iránti növekvő kereslet azonban átrajzolta a piacot. Európában 2006 óta megnegyvenszereződött az állati zsírral előállított üzemanyag mennyisége, melyből a legtöbbet autók és teherautó használták fel biodízelként. Az EU és az Egyesült Királyság ugyanakkor a légitársaságok kibocsátást is csökkenteni akarja, ezért mandátumot ír elő számukra: az EU-ban 2030-ra 6, az Egyesült Királyságban 10 százalékra kell emelkedni a fenntartható kerozin mértékének.

A Transport & Environment szerint egy Párizsból New Yorkba tartó járathoz 8800 sertés zsírjára lenne szükség, ha az összes üzemanyag állati eredetű lenne. Mivel az Egyesült Királyság valószínűleg korlátozni fogja az állati eredetű termékek és a használt étolaj használatát, a Nagy-Britannián átrepülő járatokon valószínűleg csak kis mennyiségű állati eredetű anyag kerül majd a motorokba.

Az EU-ban a légitársaságoknak 2030-ra 6 százalékos fenntartható légiüzemanyag-felhasználási célértéket kell elérniük, amelynek 1,2 százalékának e-kerozinból kell származnia. Feltételezve, hogy a fennmaradó 4,8 százalék teljes egészében állati zsiradékból származik, ez transzatlanti járatonként körülbelül 400 sertést igényelne.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.

Pusztító, ahogy a Temu meghódította a magyar piacot

A magyar e-kereskedelmi forgalom meghatározó szereplőjévé vált a kínai központú Temu, amely a belföldi rendelések tizedét tudhatja magáénak. A platform népszerűségét azonban jelentősen befolyásolhatják az Európai Unió tervezett vámszabályozási módosításai.
VIDEÓ
Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök első alkalommal ismertette azt a húszpontos békekeretet, amelyről Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyal, és amely az Oroszországgal kötendő megállapodás alapjául szolgálhat. Az elnök mielőbbi tárgyalásokat sürgetett Donald Trumppal ezeknek az ügyeknek a rendezésére - írja a Reuters hírügynökség. Oroszország és Ukrajna átfogó megnemtámadási megállapodást köt, amelynek betartását űralapú, pilóta nélküli megfigyelőrendszer ellenőrzi. Az Egyesült Államok, a NATO és az európai országok a NATO ötödik cikkelyéhez hasonló, kölcsönös védelmi garanciákat vállalnának Ukrajna felé. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×