A kutatás eredménye szerint Magyarországon volt a legmagasabb azon háztartások aránya, amelyek az előző év hasonló negyedévéhez képest visszavágták költekezéseiket, elsősorban az áremelkedésekre reagálva. Ez meglepte a kutatókat: nem számítottak arra, hogy a spórolók aránya közel duplájára emelkedik – mondta az InfoRádióban Major Helga, a Publicis Groupe Hungary médiadirektora.
Abban nem volt meglepetés, melyek voltak az első tételek, amelyek eltűntek egy ilyen megváltozott gazdasági helyzetben (nyaralás, étterem, sportfelszerelés), ám
egyre inkább az látszik, hogy már a korábban az öltözködésre és az édességre szánt forintok sorsát is átgondolják.
A háztartás anyagi helyzetétől függően vagy teljesen elfordulnak az emberek egyes árukategóriáktól, vagy kevesebbet, illetve olcsóbb márkájú terméket vásárolnak belőle.
Azt egyetlen gyártó cégnek se javasolta az ügynökség, hogy a termékeiket "lepozicionálják". Major Helga szerint a prémiumtermékek iránti vágy folyamatosan erős, és ebben nem is látnak csökkenést. Sőt, egyes termékkategóriákban a prémium termékek fogyasztása növekedett is: azzal, hogy ezek átkerültek egy "ünnepi" státuszba, egy-egy alkalommal azok is megveszik, akik egyébként nem tartoztak az adott márkának a fogyasztói közé.
Kiderült továbbá, hogy mind a négy vizsgált országban létezik egy fogyasztói réteg, amelynek vásárlásait nem befolyásolta az infláció.
Magyarországon a válaszadók 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy semmit sem változtatott a költési szokásain.
Ők azok közül kerültek ki, akik jövedelme 430 ezer forint fölött van egyéni szinten. Igaz, itt is szemmel látható a csökkenés: ez az az arány tavaly még 44 százalék volt. Mindazonáltal a többi országban szélesebb ez a réteg, mint Magyarországon – ismertette az adatokat a szakember.