"Egy kínai autógyárnak az Európai Unió piaca nem olyan nagyon nagy falat. Nekik megéri a belső égésű autókat fejleszteni, hiszen Ázsiában és otthon is van belső égésű piacuk bőven" – mondta el az InfoRádióban Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője. Vagyis ha ügyesen lépnek – most minden jel erre mutat –, és az európai piacközpontú márkák visszavonulnak a belső égésű motorok fejlesztéséből, akkor a következő 10-12 évben – amíg nem tiltják a belső égésű autók forgalomba helyezését Európában – a kínaiak rá fognak repülni a belső égésű autók piacára, mert van modelljük, darabszámuk és technológiájuk hozzá.
Az eredeti tervezet szerint 2035 után már csak klímasemleges üzemanyagokkal működő autókat lehetett volna forgalomba helyezni az Európai Unióban, de a szabályozás most annyit enyhült, hogy
az e-üzemanyagokkal hajtott autókat is forgalomba lehet majd helyezni.
A szakértő elmondta, hogy az e-üzemanyag úgy ég el, mint a benzin, tehát nem kell hozzá átalakítani az autót. Ebből adódóan komoly technológiai módosítások nélkül használhatók.
Szécsényi Gábor elmondta: a klímasemleges üzemanyag gyakorlatilag műbenzin, tehát nem kőolajból állítják elő. A technológiák különböznek, több próbaüzem is van. Néhány 100 litereket képesek naponta előállítani, tehát még nem nagymértékű a gyártás. A finomítók a levegőből próbálják kifogni a szén-dioxidot, tehát szennyezést kötnek meg. Ha nem a levegőből, akkor ipari termelésből származó szén-dioxidot használnak fel.
Az előállításhoz szükséges hidrogént megújuló energiával teremtik elő hozzá. A lényeg, hogy úgy készüljön a benzin, hogy az elégetése során a környezetbe kerülő szén-dioxid és szén alapú szennyezés kevesebb legyen, vagy legfeljebb annyi, mint amennyit megkötünk, vagy felhasználnunk az elkészítés során – magyarázta.
Az olasz autóipar a bioüzemanyagokat támogatja, mert azt szeretné, hogy a növényi alapanyagokból készített üzemanyagok is beletartozzanak ebbe a körbe 2035 után.
"Úgy tudom, hogy egyelőre nem jártak sikerrel, de azt is tudom, hogy nem adták föl, még harcolnak. Ha mindent sikerül keresztülvinni, akkor a németek irányából az e-üzemanyagok, az olaszok irányából pedig a bioüzemanyagok lehetnek kivételek 2035 után" – jelentette ki Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője.