Csak ebben a negyedévben egymilliárd dolláros pluszköltséget jelent a Fordnak, hogy az ellátási nehézségek és a beszállítók áremelései hátráltatják a zavartalan gyártást. Ennek ellenére még a 45 ezer eladhatatlan jármű mellett is teljesíteni fogják az idei évre kitűzött pénzügyi céljaikat - írja a CNN.
Az autógyártók a legkülönbözőbb alkatrészek hiányával küzdenek - a legjelentősebb a chipeké, melyekből az elmúlt két évben meglehetősen akadozik a gyártók ellátása. Egy átlagos autóban több száz chip található, amelyek gyakorlatilag minden fedélzeti rendszert vezérelnek. Ezek szabályozzák az üzemanyagáramlást, segítenek az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében, vezérlik a balesetmegelőző biztonsági funkciókat, vagy működtetik az olyan kényelmi funkciókat, mint egy deréktámasz vagy ülésmelegítő.
Már márciusban is nyilvánosan beszélt a gyártó a chiphiányból fakadó nehézségekről - akkor úgy nyilatkoztak,
a nem létfontosságú chipek nélkül juttatják majd el az autókat a kereskedőkhöz, és a chipeket csak akkor küldik utánuk, ha már eladták a járműveket.
Egyes gyáraikat átmenetileg be is kellett zárniuk az alkatrészhiány hatására.
Az erős kereslet és a szűkös kínálat miatt az autóárak az egekbe szöktek. A nyereség javát nem a gyártók, hanem a kereskedők zsebelik be - míg a korábbi gyakorlat az volt, hogy a legtöbb vásárló kevesebbet fizet egy autóért, mint a gyártó által javasolt kiskereskedelmi ár, mostanában épp hogy többet hagynak az emberek a szalonokban új autóikért.
A gyártók folyamatosan remélik, hogy javulás áll be a chipek kínálatának terén, de ez egyelőre még mindig várat magára.