Pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad - jelentette ki Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a Portfoliónak. Beszélt arról, hogy áll a helyzet a Mol és az OMV leállt finomítóiban, mi a helyzet a kis kutak átvételének lehetőségével, melyik töltőállomásokon lehet hiány.
Több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi helyzet, fejtette ki a szakember a piaci helyzetet elemezve.
- Ársapka: emiatt a hazai import jelentős része kiesett, mert a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy ezen az áron értékesítsék az üzemanyagot. Lényegében csak a Molra lehet számítani (komoly fennakadás vagy műszaki hiba esetén pedig leginkább csak a stratégiai készletre, bár pár hónapig ez is elég lenne egy vészhelyzet esetén). Magyar cégként a Mol ellátásbiztonsági kérdésként tekint a működésére, de az ársapka a cégnek is költség, továbbá torzítja a piacot, és visszaélésekhez vezet (ezért üdvözölték a benzinturizmus korlátozására vonatkozó döntést).
- Nyár: 30-40 százalékkal nő a kereslet a vakációk kezdete után.
- Szankciók hatása: az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány. (Az európai dízelpiac 10 százaléka orosz eredetű; Magyarországon is átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani.)
- OMV: a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült, várhatóan több hónapot csúszik, az osztrák cégnek még jó darabig kevesebb üzemanyaga lesz.
- Mol-karbantartások: a kötelező munkálatok miatt Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll. Ez azt jelenti, hogy az dízel-termelés augusztusban a harmadára fog csökkenni (65 százalékos csökkenés lesz), amit viszont beterveztek, normál esetben nem lesz gond. "Átmeneti kiürülések már most is előfordulnak a Mol kutakon, de ezeket egyelőre pár órán belül kezelni tudjuk" - mondta Ratatics Péter.
A termékhiánnyal kapcsolatban elmondta: a keresletnövekedés miatt lehetnek ideiglenes hiányok egyes Mol-kutakon, de ezt logisztikai leterheltségtől függően pár órán belül meg tudják oldani. Az autópályán és a tranzit töltőállomásokon megnövekedett az átutazó forgalom is, amely szintén hozzájárul a lokális keresletnövekedéshez - jegyezte meg a szakember.
A Mol nem vett át egyetlen "fehér" (kis) benzinkutat sem. "Ezeket a kutakat a minisztérium jelölné ki nekünk, de nem volt erre szükség Ez a vállalásunk egyébként június 1-től már nem él, mert a jogszabály addig volt érvényes. De ma már nem is tudnánk felelősen vállalni más kutak üzemben tartását, működtetését."
Az 50 literes tankolási korlátozásnak is részben az a célja, hogy nyárra, turizmus miatt megnövekedett kereslet idejére, illetve őszre, a mezőgazdasági munkák miatti nagyobb dízelkeresletre legyen elég üzemanyag.
Ilyen ellátásbiztonság oka van annak is, hogy a Mol a kiskereskedelmi vevőinek az általuk megrendelt mennyiségnél valamivel kevesebbet ad át; mennyiségeket hetente felülvizsgálják. A hosszú távú vevők az éves megrendelt mennyiség 10 százalékát kapják havonta, ezen általában minden hónap végén emeltek az elmúlt időszakban.