eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Az Audi standja a 18. Sanghaji Nemzetközi Autóipari Kiállítás megnyitója előtt egy nappal,  2019. április 15-én.
Nyitókép: MTI/EPA/Vu Hong

Egyetlen dolog dönti el, meddig örülhetünk az autóipar újraindulásának

A magyar autógyárak újraindulása - bár jó hír - csak kismértékben enyhíti a gazdasági visszaesést, a szolgáltatások iránti kereslet eltűnése nagyobb csapás a gazdaságnak - mondta az InfoRádiónak Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Valós hatását a helyreállított kapacitások mértéke és a termékek iránti kereslet mutatja majd meg.

Váratlan jó hír az autógyárak újraindulása, mivel valamelyest javítja a magyar gazdaság idei növekedési kilátásait - mondta az InfoRádiónak Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Hozzátette: így arról is világosabb képet kaphatunk, hogy hol és milyen akadályok állhatnak a gazdasági növekedés útjában. A feldolgozóipar teljesítménycsökkenése kapcsán ugyanis kérdés volt, hogy az mennyiben írható az ellátási láncok megszakadása és mennyiben a bizonytalanná váló és/vagy visszaeső kereslet számlájára.

"Sok országban láthatóan gazdasági visszaesést okoz majd a koronavírus-válság, ez pedig egy olyan erősen prociklikus ágazatnak, mint a járműgyártás, vélhetően a keresletére is erős hatást gyakorol majd" - mondta Madár István. Az ellátási problémákról pedig eddig is lehetett tudni - elsősorban a kínai járványvédelmi intézkedések és leállások miatt. Az elemző szerint utólag már látható, hogy inkább ez a kínálati sokk volt erősebb a feldolgozóipar részéről, és úgy tűnik, hogy az ellátási láncok megszakadása akár a kínai, akár az észak-olasz reakciók miatt érdemben hozzájárult az autóipari leállásokhoz. Az újraindulást pedig elősegítette a láncok helyreállása.

Madár István szerint nehéz bármiféle előrejelzést adni az autógyárak újraindulásának növekedési hatásairól, mivel a magyar gazdaság kilátásaira adott prognózisok a GDP 3 százalékát kitevő növekedéstől a 8 százalékos zsugorodásig terjednek.

"Olyan óriási a bizonytalanság, amiben a járműgyártás valamelyes visszatérése talán a legpesszimistább forgatókönyveket valószínűtlenebbé teszi, de azért összességében még mindig nagy szórást mutatnak az előrejelzések"

- tette hozzá az elemző.

Szerinte a probléma az, hiába gondoljuk azt, hogy az ellátási láncok helyreállásával esetleg vége a kínálati sokkhatásnak a feldolgozóiparban, ettől még kérdéses, hogy milyen kapacitással üzemelnek majd a gyárak. "Az szinte biztos, hogy a hazánkban termelő a cégek is megérzik majd az újautó eladások visszaesését " - mondta Madár István. A gazdasági hatások előrejelzéséhez pedig látni kellene, hogy az újraindítási döntések mögött milyen motivációk húzódnak, mekkora kapacitást szeretnének helyreállítani akár a tavalyi második félévben dübörgő kapacitásokhoz képest.

"Könnyen elképzelhető, hogy az újraindulás csak piacvédelmi, munkahelyvédelmi megfontolások miatt történik"

- mondta az elemző. Megeshet, hogy egy-egy cég úgy véli, hogy inkább érdemes - még ha alacsonyabb fordulatszámon is - fenntartani az üzemet, mert így a dolgozóknak és a beszállítóknak is munkát biztosítanak, és megőrzik akár lazább formában is a gazdasági kapcsolatokat, mintha bizonytalan időre elvágnák ezeket a szálakat, és ezzel újra kellene kezdeni az építkezést néhány hónap vagy negyedév múlva.

Ezért is óvatosak a prognózisokkal, és azzal kapcsolatban, hogy mekkorát lendíthet ez a magyar gazdaságon.

"Egy nagyon fontos bizonytalansági tényezővel kapcsolatban azonban optimistábbak lehetünk, méghozzá a tekintetben, hogy Európában kevésbé kínálatisokk-specifikus volt a válság, és sokkal inkább a keresleti sokk volt erős" - mondta az elemző. Bizonyos területeken, és elsősorban inkább a szolgáltató szektorban egyes ágazatokban nagymértékben visszaesett, vagy akár teljes egészében megszűnhetett a kereslet.

"Ez önmagában nagyobb csapás a gazdaságra most, mint az, hogy a feldolgozóiparban esetleg ellátási problémák jelentkeztek ideiglenesen"

- mondta Madár István.

Szerinte még nem ért véget a válság, de egy kevésbé fajsúlyos tényező, vagy kockázat az egy héttel ezelőttinél jobb kilátásokkal kecsegtet. "Emiatt talán lehet abban bizakodni, hogy ha ezek a cégek fenn tudnak maradni, akkor az a gazdaságnak adhat egy olyan támaszt akár fogyasztási kereslet, akár export oldalról, ami egy kicsit javíthatja Magyarország növekedési kilátásait" - tette hozzá az elemző.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×