A 8,3 milliárd forintból felépített új létesítménnyel a második fázis után 3000 négyzetméterről közel 11 500 négyzetméterre, vagyis majdnem a négyszeresére nő a légitársaságokat kiszolgáló alapterület. Az 1-es móló egyszintes, 5,2 méter belmagasságú, hűtött és fűtött épület – írja az Airportal.hu.
Az új épület ugyanúgy nyolc beszállító kapuval rendelkezik, mint a régi. Az utaskezelési folyamatok sem változnak: úgynevezett preboarding rendszerben szállítják majd be az utasokat, ahogy eddig. A megközelítés sem változik, a 45-ös kaputól lépcsőzve, majd fedett és zárt folyosón lehet az új épületbe jutni.
A létesítményben étel- és italvásárlási lehetőség, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.
Jön a bővítés
A most átadott első fázisban mintegy 5500 négyzetméternyi terület készült el, ahol hat beszállító kapu van, de a rövidesen kezdődik a második fázis, amelyben további két gyalogos, és hat buszos beszállításra alkalmas kaput is felépítenek, így az épület teljes területe 11 ezer négyzetméterre emelkedik. A munkálatokat nyáron kezdik.
A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.
Gyorsforgalmi, gyorsvasút
Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár az átadón az MTI tudósítása szerint elmondta, ennek az épületnek nyolc éve kellett volna felépülnie, de megörököltek egy "áldatlan" állapotot, amelyet a repülőtér privatizálása okozott. Ezt Fürjes Balázs az elmúlt harminc év egyik legfelelőtlenebb privatizációs lépésének nevezte. Hozzáfűzte: a repülőtér üzemeltetője az elmúlt két évben 35 milliárd forint profitot vett ki, és leszögezte, ha az állam működtetné a repülőteret, sokkal magasabb színvonalon végezné ezt a feladatot.
Az államtitkár elmondása szerint a Budapest Airport új menedzsmentje elődjénél sokkal nyitottabb az együttműködésre a kormánnyal, ez is kellett ahhoz, hogy megállapodjanak a repülőtér meglévő épületeinek színvonalasabbá tételében és a jövőbeni fejlesztésekről. Beszélt arról is, hogy:
- januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.
- A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.