Jó ideje zajlik a harc az Európai Unió fuvarozási piacán, Nyugat-Európában hatalmas a fuvarozási igény, de kevés a sofőr, nem látják azonban szívesen a keletről érkező fuvarozócégeket. A vita az uniós intézményekben dől majd el, de érdekes adalék hozzá az a német kutatás, amelyet a G7 ismertetett.
Eszerint az unióban jelenleg 2,6 millió nehézteherautóval fuvaroznak árut, és ebből 600 ezer rendszeresen átlép valamilyen belső határt. Csak erre a 600 ezer kamionra 742 ezer sofőr kell, és annyi az áru, hogy a járművek kihasználtsága 86 százalékos (azaz csak a megtett távok 14 százalékában gurulnak üresen a kamionok).
A legnagyobb szállítási központok nyugat-Európában vannak, és mintegy félmillió olyan vezetőülés van, amelybe nem találnak helyben sofőrt. A tanulmány szerint a hiányzó sofőrök megoszlása a következő:
- Németország - 200 ezer
- Franciaország - 110 ezer
- Nagy-Britannia - 70 ezer
- Benelux államok - 55 ezer
- Olaszország - 45 ezer
- Ausztria - 20 ezer
A kamionosokat pedig - 30 ezer spanyol, illetve portugál sofőr mellett - elsősorban Kelet-Európából pótolják. A megoszlás a következő:
- Lengyelország - 220 ezer
- Kelet-Közép-Európa (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Románia, Bulgária) - 135 ezer
- Balti országok - 35 ezer
- Unión kívül országok (Fehéroroszország, Ukrajna, Moldova, exjugoszláv országok) - 100 ezer