Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Egy banki alkalmazott készpénzt vesz át egy ügyféltől, aki ötezer forintosokkal fizet az FHB Bank XIII. kerületi Váci úti bankfiókjában.
Nyitókép: Máthé Zoltán

Egymással vitatkoznak a szakszervezetek a minimálbérről

A minimálbér és a garantált bérminimum 8 százalékos emelése nem oldja meg a munkaerőhiányt a Volán-társaságoknál - mondta az InfoRádiónak a Közúti Közlekedési Szakszervezetek elnöke. Ők és a Vasutasok Szakszervezete is kétszámjegyű emelést követelnek.

Varga Mihály pénzügyminiszter december 30-án a versenyszféra és a kormány egyeztető ülését követően tett bejelentést: megszületett a megállapodás a jövő évi minimálbérről és a garantált bérminimumról. Idén az előbbi 149 ezer forint, a garantált bérminimum pedig 195 ezer forint lesz.

A munkaadók és munkavállalók képviselői arról egyeztek meg a kormánnyal, hogy 2019-ben és 2020-ban egyaránt 8-8 százalékos emelés lesz.

Ez az arány alacsonyabb, mint amennyit a szakszervezetek eredetileg kértek (13-15%, de minimum 10%), és a megállapodás előtt kiszivárgottakat sem érik el (a bérminimum esetében 11,9%-os, a minimálbérnél 8,7%-os emelésről lehetett hallani).

"Abban reménykedtünk, hogy legalább két számjegyű emeléssel megkönnyíti a legfelső szintű megállapodás az ágazati szintű előrelépésünket, a tárgyalásaink menetét.

A 8 százalékra való rábólintással a két érdekképviseleti konföderáció az ágazati szervezetek és a munkahelyi tagszervezetek helyzetét nehezítette meg

- fejtette ki Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezetek elnöke. Hozzátette: a problémahalmaz leglényegesebb eleme a munkaerőhiány, ennek orvoslására nem elegendő a mostani emelés.

Egy kevés többletért is elmennek máshova

Az állami cégeknél, köztük a Volán-társaságoknál és más közlekedési központoknál is hároméves bérmegállapodás van érvényben, aminek értelmében a harmadik évre 5 százalékos emelés vonatkozik - idézte fel Baranyai Zoltán. "Ennél jobb a 8 százalék, ha a teljes munkavállalói körre nézzük, de azért ragaszkodunk a két számjegyű, legalább 10 százalékos béremeléshez, mert két év jelentős bérfejlesztése után még mindig azt látjuk, hogy bár lassult a szakmából való elvándorlás, de nem állt meg. Továbbá a régi kollégák, akik nem a minimális összegekért dolgoznak a szakmában, ha csak egy kicsivel is többet kapnak máshol, elhagyják a szakmát. A buszvezetők mellett autószerelőből, autóvillamossági szerelőből is hiány van már.

Ha például valakinek a szakmában 1300 forintos órabére van, és máshol 1500-at kap, 15-20 éves munkaviszonyt is feladva elmegy oda. A munkaerőpiacon a jövő évi 1210 forintos garantált bérminimumért már 2018-ban sem lehetett szakembereket találni"

- fejtette ki a szakszervezeti elnök.

Úgy vélik, hogy ha nem lesz legalább 10 százalékos az emelés, akkor további elvándorlásra kell számítani, ami még a tavalyinál is kritikusabb helyzetet teremthet az egyébként is létszámhiánnyal küzdő ágazatban.

Vasutasok: ez nem megállapodás, csak paktum

Korábban a Vasutasok Szakszervezete közleményt adott ki azt kifogásolva, hogy nemhogy a kért 13-15 százalékos bérfejlesztés, de a minimumként megfogalmazott 10 százalékos emelés sem valósult meg. A Vasutasok Szakszervezete a munkavállalók elárulásának tartja azt, hogy a két érdekvédelmi koalíció, a Liga szakszervezetek és a Munkástanácsok elfogadta a 8 százalékos béremelést. (A megállapodást a harmadik tárgyaló konföderáció, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elutasította.)

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezete elnöke azt is elmondta, hogy

a döntést a béremelésről nem is lehet megállapodásnak tekinteni, csak egy paktumnak, amellyel megosztani szeretnék a szakszervezeteket.

Úgy vélték, hogy a kormány az év végén háromszor ütött a munkavállalókon: a béren kívüli juttatások megadóztatásával, a túlóratörvénnyel és a két szakszervezettel a minimálbérről és a garantált bérminimumról kötött megállapodással.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik
videó

Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik

A békepárti országjárás Kecskeméten folytatódott szombaton, ahol Orbán Viktor miniszterelnököt Csiszár Jenő kérdezte. Az esemény a jelenlegi világ-és belpolitikai helyzetre, a békepárti álláspont kiemelt szerepére és Magyarország biztonsági érdekeire koncentrált.

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Ezeket a fegyvereket látod minden filmben és játékban, de az igazság megdöbbentő

Ezeket a fegyvereket látod minden filmben és játékban, de az igazság megdöbbentő

A hollywoodi akciófilmek és a videojátékok egészen kiváló reklámfelületek, nincs ez másképp akkor sem, ha kézifegyverekről van szó. Egy Kalasnyikovot, vagy egy M16-os gépkarabélyt ránézésre már lassan mindenki felismer, de ezek évtizedes múltra visszatekintő, a világ majd minden régiójában előkerülő, sokat bizonyított eszközök. Velük szemben viszont ott van rengeteg olyan fegyver is, amit a képernyők előtt ülve ugyanúgy azonnal kiszúrunk: azt hinnénk, az igazi elit kommandósok csodafegyvereit látjuk, pedig a valóságban néha még a prototípus fázisán sem igazán jutottak túl. Ezekből a médiában felülreprezentált fegyverekből szedtük most össze párat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×