Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós

Partnerei akadtak Elon Musknak a töltőépítési projektben

Elektromos kamionokkal forradalmasítaná a Tesla a szállítmányozást, de ehhez fel kell turbóznia a töltőállomás-építési tempót.

A Tesla tavaly novemberben leplezte le Semi nevű, elektromos hajtású nyerges vontatójának prototípusát. A jármű, amelyet a tervek szerint 2019-ben szállítanak le az első megrendelőknek, egy feltöltéssel, 40 tonna rakománnyal 800 kilométert lesz képes megtenni (az USA-ban a kamionok átlagosan 400 kilométert szoktak egy menetben megtenni). Mindezt négy elektromos motorral teljesítené.

A cég ígérete szerint a tehergépkocsik akkumulátorait 30 perc alatt lehet majd 640 kilométer megtételéhez elegendő kapacitásra feltölteni.

A bejelentés óta több nagy megrendelés is befutott: a világ egyik legnagyobb sörcége (Anheuser-Busch) 40 darab kamiont vásárol a Teslától, a Pepsi 100 darabot, a UPS 125-öt akar az elektromos gépjárműből.

Partnerei akadtak Elon Musknak a töltőépítési projektben

A Tesla impozáns céljának eléréséhez azonban szükség lenne a nagy teljesítményű gyorstöltők hálózatára, hasonlókra, amilyeneket a személyautóknak már üzemeltet a Tesla. Több szakértő azonban nem csak abban kételkedik, hogy a Tesla képes lesz 2019-ben leszállítani a kamionokat, hanem abban is, hogy ezt a töltőhálózatot létre tudja hozni ilyen rövid idő alatt.

  • A pozitív oldalon szerepelhet példaként, hogy Elon Musk az ígéretének megfelelően ultragyorsan, 100 nap alatt megépített egy újratölthető és hálózatra kapcsolható telephelyet Ausztráliában. A hatalmas lítium-ion „elem” segít a Dél-Ausztráliát sújtó áramhiány mérséklésében.
  • Vannak ugyanakkor nehézségei is a cégnek, nem sikerül ugyanis felpörgetnie az autógyártását: a korábbi lassú tempó után 2017. negyedik negyedévében is a tervezettnél kevesebb Model 3 autót szállított le megrendelőinek. Nagy port kavart az az eset is, amikor volt dolgozói arról beszéltek, hogy a rutinszerűen elvégzett minőségellenőrzések az esetek 90 százalékában fedeznek fel valamilyen hibát az összeszerelést követően a Model S és Model X típusoknál.

Töltőépítés

A Tesla folytatja saját töltőhálózatának építését, hogy a kamionosok út közben is tudjanak "tankolni" - írta a Reuters iparági értesülések alapján. A Szilícium-völgy ikonikus autóipari cége jelenleg világszerte 1100 "szupertöltő" állomást üzemeltet, hogy kiszolgálja személyautóinak vásárlóit. Ehhez hasonló hálózatot szeretne kiépíteni a kamionok számára is, de erről nem árultak el több részletet.

A Reuters szerint a Tesla szorosan együttműködik partnereivel a töltőépítésben, és úgy tudni, utóbbiak telephelyein is épülhetnek gyorstöltő állomások.

  • Az Anheuser-Busch saját töltőállomást építenek a 40 Semi-kamionjának a nagy sörfőzdéinél és más, kulcsfontosságú létesítményeiknél.
  • A UPS-nél is megerősítették, hogy szintén saját töltőállomásokat szeretnének a 120 előjegyzett kamionhoz.
  • A Loblaw nevű élelmiszerüzlet-lánc napelemes töltőállomásokat építene a 25 Semihez, amiben társulna a Teslával, de még néhány más társaság is szóba jöhet - mondták a cégnél.

Azt nem tudni, mennyibe kerülne egy-egy ilyen töltőállomás. A Reuters elektromos buszokat üzemeltető amerikai szállítmányozási cégekre hivatkozva azt írta, hogy egy hat buszt kiszolgáló gyorstöltő 249 ezer dollárba (62 millió forintba) kerül. Iparági szakértők szerint azonban egy kamionokra szabott töltőállomás ára dollárban számolva könnyen elérheti a milliós értékeket is.

Arról egyébként nincs hivatalos információ, hogy haladnak a Teslánál a Semi fejlesztésével, de idén januárban már közúton látták az elektromos kamiont.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×