A Balaton már legalább egy évszázada megmozgatja a mérnökök és a pénzemberek fantáziáját. Olykor egészen elképesztő létesítményeket terveztek a tó partjára, de legalábbis a közelébe. Történelmi barangolás következik a tervrajzok és fantazmagóriák világába.
Felhőkarcolók a Balatonnál
A likebalaton.hu összeállításában olvashatunk arról, hogy 1929-ben amerikai mintájú Atlantic Cityt képzeltek a Balatonhoz. "Európaivá akarjuk varázsolni a nagy magyar tengert” – olvasható a Színházi Élet egyik korabeli számában.
Ekkor érdekes terv született, Pogány Móric műépítész jóvoltából. Atlantic City a Balaton partján című művében egy részletes plánumot mutatott be – látványrajzokkal – arról, miképpen válhatna a Balaton partja tengerparti világvárossá. Tervében modern építményeket: gyógyépületeket, színházakat, stadionokat, hangárt, pálmaházákat, nagy épületcsoportokat, alagutakkal megközelíthető emeletes strandfürdőkabinokat álmodott meg. Mindemellett felhőkarcolókat, széles napsugaras sugárutakat is elképzelt a Balaton mellé és a fővárosba is.
Sportváros Tihanyba
Ez a terv az akkori kultuszminiszterhez volt köthető. Klebelsberg Kunó, szinten 1929-ben, arról értekezett, hogy "a tihanyi félszigeten megteremtik az első amerikai ízű magyar sportkolóniát. 78 holdnyi területen négy, egyenként 80 szobás pavilont építtet a négy vidéki egyetem részére, míg a télen is lakható törzspavilonban a fővárosi egyetemek hallgatói 160 férőhelyes sportotthonra találnak. A sportváros teljesen modern atlétikai pályát, 50×20 méteres uszodát és 2000 méteres evezőspályát kap."
Készült volna egy hatodik pavilon is, melynek az lett volna a rendeltetése, hogy "a nagy nemzetközi összecsapások előtt álló válogatott sportolók a felkészülés utolsó periódusában együtt tölthessék a küzdelmek előtti utolsó heteket".
Kaszinó, avagy magyar Monte Carlo
1943-ban átfogó tervek készültek, „Nagy-Budapest tengeri fürdője, Balatonaliga” fürdőtelepének modern kialakítására.
A Monte-Carlo néven elkezdett, a korszakban igen modernnek és nívósnak számító építkezés tervét az Egyesült Államokat is megjárt kiváló tervező-testvérpár, Olgyay Aladár és Olgyay Viktor készítette el.
Olgyay Viktor 1943-ban adott nyilatkozatában elmondta, hogy „Aliga Magyarországon az első egységes beépítésű fürdőtelep lesz egész sor szállóval, társasházzal, vízikávéházzal, szabadtéri színházzal, 2000 személyes vendéglővel és kávéházzal, jachtházzal, gyógyszállóval téli-nyári üzemben”.
A tervekben szerepelt még szabadtéri mozi, az aligai magaspartra felszálló lift, golfpálya, új vízvezeték-hálózat is. Ennek részeként megvalósult a Csongor és Tünde szállóépület, valamint az aligai Községháza épülete. A munkálatok hamarosan leálltak, és Aliga életében egy újabb fejezet kezdődött, az államosítások és a kommunista pártüdülő kora.
Alagút
Bár közvetlenül nem mondható turisztikai beruházásnak, de születtek tervek a Szántód és Tihany közötti alagútra is. 1972-ben a Magyar Nemzet arról írt, hogy "a legkézenfekvőbb megoldásnak ígérkezik egy víz alatti betonalagút építése Tihany és Szántód között. A gondolattal már foglalkoznak az építészeti szakemberek."
Száguldás
2007-ben merült fel – Talmácsi Gábor motorversenyző ekkor volt sikerei csúcspontján –, hogy érdemes lenne egy hazai, nagy volumenű versenyek megrendezésére is alkalmas motorversenypályát építeni. A Sedesa nevű spanyol befektetőcsoport ennek kapcsán a Balaton-régióban gondolkodott.
Sávolyra esett a választás. A tervezett helyszíntől egy kilométerre már zajlott az M7-es autópálya továbbépítése a Balatontól az országhatárig, a néhány kilométer távolságra levő sármelléki nemzetközi repülőtéren is éppen ez idő tájt zajlottak látványos fejlesztések, valamint szintén vonzerőt jelenthetett Keszthely és Hévíz üdülőközönségének megszólítása is.
A kiemelt futamokra akár 150-200 ezer nézőt is vártak volna a szervezők, amihez pedig szükség volt további szálláshelyek és egyéb, a kikapcsolódást biztosító szolgáltatások létesítésére. A Sedesa terveiben szerepelt egy ötcsillagos luxusszálloda, valamint egy golfpálya építse a pálya közelében.
És ami megépült
A megkezdődött építkezés 2010-ben állt le, azóta is egy torzó látható a falu határában. Az már egy másik kérdés, hogy volumenében kisebb, de reálisabb pénzügyi alapokon lévő pálya végül megépült a tó északi részén, Balatonfőkajárnál. Erről az Infostarton is beszámoltunk. Ez ugyan MotoGP-versenyekre nem alkalmas, de kisebb versenyeket lehet rendezni rajta rajta.
Címlapképünkön a főkajári pálya a 711-es autóút felől, háttérben már épül egy hotel is.