A kanadai közlekedésbiztonsági hatóság figyelmeztető levelet küldött a kompokat üzemeltető BC Ferry Corp.-nak, amely szerint a tudomásukra jutott, hogy az Észak Királynője nevű komphajó személyzetének több tagja "rendszeresen marihuánát szív két járat indulása között a hajón és a szárazföldön is".
Arra azonban nincs bizonyítéka a szövetségi hatóságnak, hogy a matrózok 2006. március 22-én is kábítószer hatása alatt álltak-e, amikor az Észak Királynője elsüllyedt; a balesetben két ember vesztette életét.
A balesetről készült jelentést a hatóság még nem hozta nyilvánosságra, de a tény, hogy a komphajók személyzete rendszeresen kábítószerezett, arra késztette az illetékeseket, hogy figyelmeztessék a céget: vizsgálja ki a helyzetet a többi kompon is, és tegye meg a szükséges lépéseket.
A BC Ferries Brit Kolumbia állam tulajdona, a cégé Észak-Amerika egyik legnagyobb komphajó-flottája. A cég ügyvezető igazgatója csalódását fejezte ki amiatt, hogy a közlekedésbiztonsági hatóság nem kérte a kormánytól: írja elő a kötelező, illetve szúrópróbaszerű ellenőrzést a hajósoktól - erre ugyanis a vállalatnak nincs joga.
Személyiségi jogok és közbiztonság
"Meggyőződésem, hogy a közbiztonság garantálása fontosabb a személyiségi jogok tiszteletben tartásánál" - hangsúlyozta David Hahn, aki elismerte, hogy a kábítószer fogyasztás ellenőrzése nehezebb ügy Kanadában, mint az Egyesült Államokban, ahol ez általánosan elfogadott a közlekedési iparban.
Hahn egyébként azt is megkérdőjelezte, honnan tudja az illetékes hivatal, hogy éppen az Észak Királynője személyzete szívott marihuánát, ugyanis egyiküket sem vizsgálták meg a baleset után.
A balesetet egyébként a BC Ferries belső vizsgálata szerint emberi hiba okozta; valaki valószínűleg nem volt a hídon, akinek ott kellett volna lennie, amikor a komp éjszaka nekifutott a partnak.
A személyzetet és 101 utast a helybéliek kimentettek, de két ember eltűnt; ők valószínűleg életüket vesztették, amikor a komp elsüllyedt Hartley Baynél.