Infostart.hu
eur:
387.74
usd:
330.77
bux:
109547.02
2025. december 18. csütörtök Auguszta
A balesetben részes, Magyarországra visszatérő Viking Sigyn szállodahajó a visegrádi hajóállomáson  2019. június 10-én. A hajó május 29-én ütközött össze a Hableány sétahajóval, amely felborult, majd elsüllyedt a Margit hídnál. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Azóta további tizenhárom áldozat, köztük a Hableány matrózának holttestét találták meg és azonosították. A szállodahajó ukrán állampolgárságú hajóskapitányát halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett vízi közlekedés veszélyeztetése vétségének elkövetése miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
Nyitókép: Cseke Csilla

Fordulat a Hableány-ügyben: öt percig senki sem vezette a Viking Sigynt

Az ukrán kapitány nem a vezetésre koncentrált, egy kilométert haladt így a szállodahajó a tavaly májusi baleset előtt.

Március 11-én kezdődik a Hableány-katasztrófa ügyének tárgyalása a Fővárosi Törvényszéken. Az ügy egyetlen vádlottja a Viking Sigyn ukrán kapitánya, Jurij C., aki ellen tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása a vád. A budapesti balesetben 28 ember halt meg, amikor tavaly május 29-én este összeütközött az akkor már épp kikötni készülő Hableány városnéző kishajóval.

A Ripost betekinthetett a vádiratba, ez alapján azt írja, hogy a 2018-as építésű svájci hajó kormányfülkéjébe a modern hajózási technika összes tájékozódást és biztonságos hajózást segítő vívmányát beépítették, de a radarberendezés hangjelzését Jurij C. kikapcsolta, feltehetőleg azért, hogy ne jelezzen be túl gyakran a kora esti nagy forgalomban.

„A vádlott a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, magas vízállásnál, sűrű személyhajó forgalomban vezette, úgy, hogy a Viking Sigyn leengedett kormányállása mellett mindössze egy kilométerre lehetett szabad szemmel ellátni” – áll a vádiratban.

A kapitány 20 óra 57 perckor még bejelentkezett a Navinfo Budapesthez, és tájékoztatta őket, hogy elindultak. A Hableány ekkor már kikötni készült a Jászai Mari téri kikötőben. Még a Parlament előtt elhaladt az akkor épp 2,8 km/órás sebességgel haladó Viking Sigyn mellett, majd utána a Duna pesti partjához közelített. Ekkor még több mint 100 méterre volt egymástól a két hajó.

A Parlamentet elhagyva azonban a Viking Sigyn gyorsításba kezdett, és ekkor olyan dolog történt, amelyre nincs magyarázat: Jurij C. legalább 5 percig nem a hajó vezetésére koncentrált, és a Margit híd alatti áthaladása előtt nem győződött meg arról, milyen hajók haladnak körülötte.

Hajója gyakorlatilag vezető nélkül több mint egy kilométert tett meg az Országház előtt,

a Margit híd felé, rengeteg kisebb-nagyobb hajó között. Legalábbis a vádirat szerint legalább 5 perce szabad szemmel vagy a radaron is láthatta volna a hajója előtt a kisebb Hableányt.

Pedig a baleset megelőzhető lett volna, ha az ukrán kapitány lelassít ugyanarra a 8 km/órás sebességre, mint a termes kishajó, és a híd alatt a Hableány mögött hajózik át. Jurij C. azonban csak több mint 40 másodperccel a Hableány teljes elsüllyedése után állt meg.

Tudta, hogy baleset történt, ám erről senkit nem értesített, az emberéletek mentése helyett manőverezni kezdett a hatalmas szállodahajóval, kicsit hátratolatott, majd 1,5 perccel a kishajó elsüllyedése után ismét elindult, és 1,5-2 km/órás sebességgel poroszkált előre. Emiatt kell 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt is felelnie.

Az ügyészség 9 év börtönbüntetést, és 9 év hajózástól eltiltást ajánlott fel neki, ha lemond a tárgyalásról, és beismeri a bűnösségét. A kapitány ez idáig tagadta a felelősségét, úgyhogy minden valószínűség szerint nem fogja elfogadni az ajánlatot, és tárgyalásra kerül majd sor.

A Hableány-balesetről minden fontos ITT!

Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

A nyugati félteke védelme nagyobb hangsúlyt kapott az Egyesült Államok nemzetbiztonsági stratégiájában, mint korábban – erről is részletesen beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Magyarics Tamás külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora. Sorra vette Washington terveit a nagy óceáni átjáróknál, megvilágította a Kínát, Grönlandot, Venezuelát érintő amerikai célok hátterét.

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Olyan adat jött, ami végre megfordította a tőzsdéket – szép lett a zárás

Olyan adat jött, ami végre megfordította a tőzsdéket – szép lett a zárás

Az ázsiai tőzsdéken ma kisebb esést láthattunk, Európában pedig impulzusra várnak a befektetők. Közben megjött a hét egyik legfontosabb adata: a várthoz képest is nagyot csökkent az amerikai infláció és maginfláció, ami teret nyit további a kamatcsökkentési várakozások számára. Ennek hatására nagyot ugrottak az amerikai tőzsdék, de az arany is emelkedni kezdett. Főként az IT- és technológiai cégek húzták a vezető indexeket, de a fogyasztási szektor is támogatta az erősödést.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×