Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: InfoRádió/Herczeg Zsolt

Ezért volt szükség a rejtélyes vasúti szerelvényekre Budapesten

Terméskövekkel megrakott vagonok és dízelmozdony vesztegelt a Batthyány téri HÉV-állomáson, illetve az alagútban az elmúlt napokban az árvízi védekezés miatt.

Egy árvíz számos problémát tud okozni – nyilatkozta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Karának dékánhelyettese. Ezek egyike – mondta Mahler András –, hogy minden olyan építmény, ami a terepszint alatt van, ilyenkor a talajvíz szintje alá kerülhet. Amikor ez bekövetkezik, akkor a felhajtóerő – akárcsak egy csónakot – megemeli az egész építményt, amennyiben annak nincs elég tömege, hogy ellensúlyozza ezt az emelő erőt.

Ezért kellett többletsúlyokat alkalmazni a budapesti Batthyány téri HÉV-állomás alagútjában. A dízelmozdony és a terméskővel megrakott vagonok ezt az ellensúlyt képezték. Gyakorlatilag védték a vasúti pályát, hogy az ne ússzon föl, ne repedjen meg, ne keletkezzen benne szerkezeti károsodás – magyarázta a dékánhelyettes.

Mint mondta, ilyen gondok máshol is adódtak a fővárosban, például a Római-parton.

Itt, a hullámtérben létesültek terepszint alatti mélygarázsok, amiket - ha nincs felettük épület - ilyenkor el kell árasztani. Mivel így már belül is van víz, az építmény nem tud felúszni, a felhajtóerő nem fogja a szerkezetet fölemelni.

Mahler András azt is elmondta, hogy a csatornák is teljesen hasonló szerkezetek. Csakhogy ezek sokkal kisebbek, mélyebben fekszenek, ezért kellően leterheltek. Ezeknél nem jelent veszélyt a felúszás – közölte a dékánhelyettes. Viszont ha repedések vannak egy elöregedett csatornán, akkor ott a talajba szivárog némi szennyvíz. Árvíz esetén – amikor talajvíz a csatorna szintje fölé emelkedik –,

már befelé áramlik a víz a csatornarendszerbe, és ez okozhat problémákat

– tette hozzá az egyetemi oktató.

Ha az átemelő szivattyúk már nem bírják, a mélyen fekvő területeken a csatornafedlap fölé is emelkedhet a vízszint, és a szennyvízzel kevert talajvíz a felszínre tör. Ez pedig mindenképpen beavatkozást igényel. „Homokzsákokkal szoktak ilyen esetekben védekezni ez ellen” – tette hozzá a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Karának dékánhelyettese.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×