eur:
397.51
usd:
367.39
bux:
89971.53
2025. március 21. péntek Benedek
Group of kids playing video games on smart phone after school
Nyitókép: Getty Images

Koren Balázs: az egyre modernebb telefonok tovább rontják a diákok közötti esélyegyenlőséget

Nem általában az okoseszközök kockázatosak az iskolában, hanem azok a készülékek, amelyeket nem oktatási célokra fejlesztettek ki – mondta az InfoRádióban Koren Balázs középiskolai matematikatanár, az ELTE Természettudományi Karának oktatója, a Yettel ProSuli szakmai vezetője.

A köznevelési törvény módosításával egységes szabályozást hozna létre az iskolákba be nem vihető, illetve bevihető, de korlátozottan használható tárgyakra vonatkozóan a kormány – ezzel megteremtve a lehetőséget arra, hogy korlátozzák a mobiltelefon iskolai használatát. A Belügyminisztérium korábbi indoklása szerint a mobil elektronikai eszközök negatívan befolyásolhatják a gyermekek társas és szociális viszonyait, illetve káros hatással lehetnek verbális kommunikációjukra.

A Yettel ProSuli szakmai vezetője az InfoRádióban elmondta: azzal, hogy annak idején beengedték az okostelefonokat az iskolákba, kinyitották az innováció kapuját. Úgy véli, ez rendkívül fontos volt a Covid előtti időszakban, amikor számos hazai iskolában főként az okoseszközök segítségével tudták megalapozni és fejleszteni a digitális oktatást, miközben több szükséges iskolai eszköz nem állt a rendelkezésre. Koren Balázs szerint a világjárvány némileg „megváltoztatta ezt a perspektívát”, több százezer laptopot osztottak ki a diákok között, aminek köszönhetően olyan elektronikai eszközök kerültek be az oktatási intézményekbe, amelyeknek az okostelefonokkal ellentétben nincs figyelemelterelő hatásuk.

A középiskolai matematikatanár aggályosnak tartja, hogy az okostelefonok folyamatosan pittyegnek, érkeznek a jelzések, értesítések az üzenetekről, hírekről, bejegyzésekről, amelyek miatt sok esetben a felnőttek sem tudnak megfelelően koncentrálni a munkájukra, a diákok figyelmét pedig még inkább elterelik ezek a hatások. Éppen emiatt támogatja, hogy

csak olyan eszközöket lehessen használni az oktatás során, amelyek nem zavarják a koncentrálásban és a tanulásban a diákokat.

Koren Balázs hozzáfűzte: ha a törvénymódosításnak is ez a célja, akkor „üdvözlendő, új helyzetet tud teremteni az oktatásban”.

Az ELTE oktatója felhívta a figyelmet arra, hogy az egyik legnagyobb technológiai óriás nemrég bejelentette, integrálni fogja a mesterséges intelligenciát a legújabb telefonokba és operációs rendszerekbe. Nagy kérdés, hogy lehet-e úgy korlátozni az okoseszközök funkcióit, hogy a gyerekek tényleg csak tanulási célra használják azokat az iskolában. Koren Balázs figyelmeztetett: ha ezeken az eszközökön keresztül megjelenik az MI az oktatásban, akkor

jelentős hátrányba kerülhetnek a többiekkel szemben azok a tanulók, akik nem rendelkeznek ilyen modern telefonokkal, tabletekkel.

Ezt pedig nagyon nehéz lenne alternatív módokon kompenzálni.

A régi időkből az iskolai köpenyt hozta fel példaként, aminek kettős célja volt. Egyrészt védte az alatta lévő ruhát, másrészt gyakorlatilag egyenruhának számított, aminek nagy előnye volt, hogy nem azt nézték a diákok, kin van a legmárkásabb öltözet, így pedig kevésbé fordult elő az, hogy valakit kiközösítettek vagy éppen ellenkezőleg, körberajongtak.

Az MI káros hatásai

Koren Balázs szerint több oktatási intézményben „kinyitotta az ollót” a diákok között az okostelefonok megjelenése az iskolában, ami nem egy esetben egyenlőtlenséget, különféle hátrányokat eredményezett. Kiemelte, hogy a legmodernebb eszközök a mesterséges intelligencia által segített funkciókkal rendelkeznek, de nem minden család engedheti meg magának, hogy ilyet vásároljon, ami miatt komoly hátrányba kerülhetnek a tanulásban egyes diákok. Ennek elkerülése érdekében a középiskolai pedagógus szerint

„egységes iskolai eszközhasználatot” kell biztosítani az intézményekben.

Úgy véli, ezzel nagy lépést lehetne tenni az esélyegyenlőség irányába.

„Ha mégis beengedjük ezeket a modernebb készülékeket az iskolákba, komoly kihívások elé állítjuk a pedagógusokat, mert nagyon nehéz feladat lesz számukra, hogy miként tudják megoldani a TikTok vagy éppen az Instagram használatának tilalmát” – magyarázta a Yettel ProSuli szakmai vezetője.

Ha a szülő nem partner, nehéz lesz dűlőre jutni

Koren Balázs úgy fogalmazott, sokszor figyelmen kívül marad, mennyire fontos a szülők szerepe is az iskolai életet illetően. Pedig tanítási időben is elérhetők például telefonon vagy az elektronikus naplóból (KRÉTA) szinte bármikor értesülhetnek gyermekük osztályzatairól, hiányzásairól. Koren Balázs szerint a digitális technológiának köszönhetően a szülők ma már sokkal inkább beleláthatnak abba, mi történik az oktatásban, hogyan teljesít a gyermekük.

„A tanítás csak akkor működik jól, ha a tanár–szülő–diák hármas abszolút együttműködően, a közös cél érdekében megy előre”

– fejtegette.

Hozzátette: ha megtiltják az iskolában az okostelefonok használatát, valószínűleg lesznek olyan szülők, akik azon kezdenek majd el aggódni, hogy így nem tudják elérni a gyermeküket, ha valamilyen okból kifolyólag keresik. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy hol fogják tárolni a telefonokat a tanítási időben és mi a garancia arra, hogy biztonságos helyre kerülnek. Számos ehhez hasonló kérdés van még, melyekre jelenleg nincs egyértelmű válasz vagy megoldás.

Koren Balázs hangsúlyozta: bárhogy is valósul meg a kivitelezés, ha a szülők ebben nem lesznek partnerek, nagyon nehéz helyzetbe kerülhetnek a pedagógusok. Fontosnak tartja, hogy a szülőket tájékoztassák az oktatás módjáról, a körülményekről és a lehetőségekről, mert csak így kerülnek képbe arról, mivel jár egy ilyen változtatás. Az ELTE oktatója végül elmondta: ha a tanárok és a szülök konszenzusra jutnak, akkor könnyen és jól lehet kezelni ezt a helyzetet. Úgy véli, példát kell venni az innovációban élen járó iskolákról, ahol a szülőkkel egyeztetve megteremtették az okoseszközök helyes használatának alapjait, és a gyakorlatban is jól alkalmazzák.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Trump szerint nagyon közel az amerikai–ukrán alku, gázállomást támadott Ukrajna – Háborús híreink pénteken

Trump szerint nagyon közel az amerikai–ukrán alku, gázállomást támadott Ukrajna – Háborús híreink pénteken

Donald Trump amerikai elnök csütörtökön bejelentette, hogy az Egyesült Államok hamarosan ásványkincsekkel és természeti erőforrásokkal kapcsolatos megállapodást ír alá Ukrajnával. Az ukrán hadsereg jelentése szerint csapást mértek egy nemrég bezárt gázszivattyú- és mérőállomásra a Kurszki területen található Szudzsánál, amelyet az orosz erők az elmúlt héten foglaltak vissza az ukrán csapatoktól. A szudzsai állomás volt az egyetlen pont, amelyen keresztül az orosz gáz Ukrajnán keresztül Európába jutott, de idén januártól már ott sem megy gáz. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×