Megjelent a Magyar Közlönyben az oktatásért is felelős Pintér Sándor belügyminiszter rendelete a pedagógusok teljesítményértékeléséről, amely érvényes tanárra, igazgatóra egyaránt - írja a 24.hu. A tanítókat, tanárokat az igazgató, őt pedig az iskola fenntartójának képviselője értékeli évente az alapján, hogy milyen teljesítményt nyújtott a tanév kezdetétől a végéig.
100 pont adható a teljesítmény értékelésére. A tanárok esetén három személyre szabott teljesítménycél megvalósulásáért adható 8-8 pont, a hét értékelési szempont alapján pedig további 76. Az igazgatók az ő személyre szabott teljesítménycéljukért összesen 40, a hét értékelési szempont után pedig 60 pontot kaphatnak.
Aki eléri a 80 pontot, az kiemelkedőnek minősül, 50 pontos az átlagos, és fejlesztendő, aki 50 pont alatti eredményt ér el.
Mint írják, a rendelet szerint a teljesítményértékelés után a vezető a teljesítményszintek szerint besorolja az értékelendő személyeket, és dönt az illetmény-eltérítésről. A rendelet csak lehetőségként említi, hogy az igazgató kikérheti a szülők, tanulók véleményét a az értékelésnél, amit rögzíteni kell egy elektronikus rendszerben.
A rendelet melléklete rögzíti az értékelés szempontjait, pontszámait:
Tanárok
- pedagógiai munka minősége, eredményessége (28)
- feladatvállalás mennyiségi mutatói (12)
- munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása (8)
- kommunikáció, együttműködés (6)
- tehetséggondozás, felzárkóztatás (8)
- motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (6)
- egyedi intézményi értékelési szempont (8)
- három, személyre szabott teljesítménycél (24)
Igazgatók, igazgatóhelyettesek
- intézményi feladatellátás eredményessége (10)
- erőforrásokkal való gazdálkodás (10)
- stratégiai szemlélet (10)
- vezetői kommunikáció és irányítás (10)
- külső kapcsolatok (10)
- motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (5)
- fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos helyzetét tükröző értékelési szempont (5)
- négy, személyre szabott teljesítménycél (40)
A rendelet 2024. június 1-én lép hatályba. Ez alapján (illetmény-elterelés) a teljesítménytől függően akár csökkenthetnék is az illetményeket. Korábban a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Totyik Tamás azt mondta a sajtónak, a sztrájkbizottsági egyeztetéseken (jegyzőkönyvben rögzített) ígértet kaptak arra, hogy a teljesítményértékelés alapján nem fogják csökkenteni a pedagógusok bérét.
Mint írják, az értékelés módszertana csak később lesz nyilvános, de a korábbi információk szerint
az lehet majd jó tanár, aki a nevelést-oktatást közszolgálatnak tekinti, célja a "nemzet fejlődése, gyarapodása", viselkedésével az intézmény és "a magyar köznevelés jó hírét" erősíti.
A jó igazgató az általános szabályokhoz, a fenntartói elvárásokhoz igazodva tervezi, koordinálja iskolája munkáját. A vezetőknél értékelnék az iskola eredményességét, fejlesztését, gazdálkodási hatékonyságát, kommunikációját, motivációját, a szülőkkel és a fenntartóval ápolt kapcsolatát.