A 24.hu ír arról, hogy a kérdésben vita alakult ki a közlekedési tárca és a belügy között. Utóbbi határozottan ellenzi a zéró tolerancia feladását, viszont a Lázár János vezette minisztérium hajlik arra, hogy enyhítsenek a szabályokon.
A portál emlékeztet rá, hogy korábban két borpincészet vezetője is felvetette: a lazítani kellene az előírásokon. Azzal érveltek, hogy egyrészt a magyar szabályozás a legszigorúbb a kontinensen, másrészt az engedékenyebb szabályozás legalább évi 8-10 literrel növelhetné a hazai borfogyasztást személyenként, ami nagyon jót tenne az amúgy nehézségekkel küszködő ágazatnak. Bock József borász érvelése szerint: „Az osztrákoknál kulturált borfogyasztás mellett nincsen több baleset, mint nálunk, a horvátoknál ugyanez a helyzet, pedig ott 0,8 ezrelék a határérték”.
Lázár János minisztériuma megerősítette, hogy áttekintik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.
A tárca a hazai közlekedési kultúra, a szabálykövetés növelését fontosnak tartja, ennek jegyében megkezdődött a szabályok általános vizsgálata. A nemzetközi gyakorlat és szabályozás megismerése érdekében készülő felmérés érinti – a többi között – az ittas vezetéssel kapcsolatos gyakorlatok összegyűjtését is
Pintér Sándor tárcája viszont azt közölte a portállal, hogy a Belügyminisztériumban nem merült fel a zéró tolerancia eltörlése, és arról a kormány nem is tárgyalt. Több forrás is megerősítette, hogy a kabineten belül a zéró tolerancia enyhítésének legnagyobb ellenzője a belügyminiszter. Pintér egyik államtitkára egy parlamentben elhangzott kérdésre azt válaszolta: a szakmai szervezetek minden évben javasolják a jelenlegi szabályozási szigor enyhítését, de az – tekintettel az emberek véleményére – „nem támogatott”. Majd hozzátette: a kormány nemzeti érdeknek tekinti a közlekedési balesetek számának csökkentését, és e célt és az európai uniós ajánlásokat figyelembe véve fogalmazza meg közlekedéspolitikáját.
Ugyanakkor Nagy István agrárminiszter 2020-ban, a villányi bornapok megnyitóján még arról beszélt, hogy
szeretnének párbeszédet, társadalmi vitát indítani a zéró tolerancia esetleges fellazításával kapcsolatban.
Ám akkor a Kormányzati Kommunikációs Központ gyorsan kiigazította, mondván, hogy nem tervezik a szabályozás módosítását.
Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint amíg 2008-ban, a zéró tolerancia bevezetésekor még 2177 ittas vezető okozott balesetet, addig tavaly már csak 1192. Az idei év eleje is csökkenő tendenciát mutat: 2022 első három hónapjában 249 ittas járművezető által okozott baleset történt, a 2023. januártól márciusig tartó pedig időszakában 188.