Több oktatási-nevelési intézményben megkezdődött az új pedagógus teljesítményértékelési rendszer tesztelésének előkészítése az intézményvezetők, pedagógusok bevonásával – értesült a Népszava. A „próbaüzem” elindulását a Belügyminisztérium is megerősítette, a lap érdeklődésére azt írták: a tesztelés jelenlegi, előkészítő szakaszában a tárca folyamatosan gyűjti és elemzi a tapasztalatokat.
Tervek szerint a pedagógusoknak, intézményvezetőknek minden évben át kell majd esniük egy belső értékelési folyamaton. Ehhez tanévenként személyre szabott teljesítménycélokat is teljesíteniük kell, valamint több, a minisztérium által meghatározott kompetenciaterületen – például eredményesség, terhelhetőség, szakmai minőség, stb. – is meg kell felelniük. A legjobb eredményeket elérő pedagógusok pluszjuttatást kaphatnak, az átlagon alul teljesítőket viszont mondjuk továbbképzésre küldhetik.
A Népszava úgy tudja, a tesztelés előkészítő szakasz két lépésből áll: először tájékoztatják a résztvevő intézmények vezetőit a feladatokról, bemutatják a koncepciót, felkészítik a pedagógusokat és a vezetőket a személyes teljesítménycélok megfogalmazására. A második lépésben pedig konkrét teljesítménycélok meghatározására kerül sor a pedagógusokkal közösen.
A tanév végén pedig egy próbaértékelést is tartanak.
Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi tervek szerint mikortól vezethetik be az új teljesítményértékelési rendszert, a BM annyit írt, a bevezetésről döntés még nem született. A tárca válaszából az sem derül ki, hogy mennyi intézményt vontak be a tesztelésbe.
A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke úgy tudja, 35-40 intézmény tanárai vesznek részt a rendszer kipróbálásában. Horváth Péter szerint amúgy nem lenne szerencsés nagymértékű differenciálást végrehajtani a bérekben, amíg a pedagógusi fizetések „nem túl megnyugtatóak”, mert az feszültségekhez vezethet a tantestületeken belül. A PDSZ ügyvivője, Nagy Erzsébet továbbra is azt gondolja, a teljesítményértékeléssel kapcsolatos tervek elhibázottak – olvasható mások mellett.