A magas infláció és az energiaár-robbanás miatt a legtöbb önkormányzatnak pótlólagos bevételre kell szert tennie. November végén a VG.hu arról írt, hogy a 18. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata bejelentette a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vonatkozó "légiutasadójának" a tervét.
A 18. kerületi önkormányzat ezer forintot szedne be a 18 évnél nem fiatalabb és a nem kerületi lakos reptéri utasoktól. Az önkormányzati rendelet a helyieket azért mentesítené, mert ők elszenvedik a légi közlekedés okozta zaj- és környezetszennyezést. A települési adórendelet szerint az adó beszedése a légitársaságok és a földi kiszolgálók egyetemleges felelőssége lenne.
A DK-s vezetésű önkormányzat részéről korábban Kőrös Péter alpolgármester nyilatkozott. Állítása szerint
a Pénzügyminisztériumban volt erről szakértői egyeztetés, de nem találtak az adóban kivetnivalót.
Juhász Gergely, a PwC adópartnere az üggyel kapcsolatban most a Telexnek elmondta: korábban a helyi iparűzési adó, a telekadó, az építményadó, a kommunális adó négyesben gondolkodhattak az önkormányzatok. Immár települési adót is kivethetnek önkormányzatok, amivel rendkívül megnyílt a tér.
A legélesebb vitapont az lehet, hogy a légiutas-adóval együtt nem valósul-e meg a kettős adóztatás, mert a légi utazások jegyeit már terheli az extraprofitadó. Vagyis van már egy olyan adó, aminek a tárgya ugyanez: az "egy darab" légi utazás. Az önkormányzat érvrendszerében ez azért más, mert
az extraprofitadó az utazással kapcsolatban a légitársaságokat, míg az utasokra kivetett adó a magánszemélyeket adóztatja.
Igaz, utóbbi esetében is a légitársaságok és a földi kiszolgálók szedik be az adókat, illetve egyes légitársaságok beépítették az áraikba a plusz terhet.
Taner Sari, a Celebi, vagyis a hazai reptéren piacvezető, török földi kiszolgáló cég vezetője azt jelezte: "A terminálon nem lehet pénzt beszedni az utasoktól. Az érkező utasokkal csak akkor lépünk kapcsolatba, ha poggyászproblémáik vannak. Az induló utasok számára pedig nagyon gyors check-in szolgáltatást végzünk. Nincs lehetőségünk minden utastól pénzt beszedni a bejelentkezés vagy a beszállás során. Nem szeretnénk azzal foglalkozni, hogy az utasoktól pénzt szedjünk be." Hozzátette, a Celebi az utasoktól történő adóbeszedés bejelentése előtt semmilyen megbeszélésen, egyeztetésen nem vett részt.
A portál Budapest Airporttól úgy tudja, hogy a reptér a kormányhivatalhoz fordult. Mint mondták, a 18. kerületi Önkormányzat Légiutas-adó Rendelete 2023. január 1-jén lépne hatályba.
A Budapest Airport legalább három szemponttal indokolta a kérelmét:
- a repülőjegyekre kétszeres adóztatás valósulna meg (extraprofitadó és települési adó);
- a repülés nemzeti és országos, nem 18. kerületi ügy;
- technikailag is aggályos, hogy amikor egy cég, elsősorban a földi kiszolgálók nem is feltétlenül találkoznak az utasokkal (online check-in, érkező utas), akkor hogyan kérhető rajtuk számon az adó beszedése, illetve miképpen ellenőrizheti bárki azt, hogy ki az, aki 18. kerületi lakos, és ki az, aki nem (eddig a reptéri folyamatokban nem szerepelt a lakcímkártya, de aki ismeri az állandó lakcím, a tartózkodási hely és az ideiglenes tartózkodási hely összetett világát, az tudja, hogy ez még utána sem egyszerű).
A kormányhivatal ígéretet tett a Budapest Airportnak arra, hogy még karácsony előtt intézkedik.
A kerület abban bízik, hogy a már elkészített űrlapjai segítségével bevallásokat és adókat fog kapni. Az ellenlábasok pedig abban, hogy a kormányhivatal eljárásjogi szempontból még eldöntheti, hogy ez jogszerű-e, majd a felek bírósághoz fordulhatnak.