eur:
409.87
usd:
376.1
bux:
74396.03
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: RUNSTUDIO/Getty Images

Stumpf István: a magyar bor nagyon hasonlatos a magyar futballhoz

A Tokaj-Hegyalja Egyetem kuratóriumának elnöke szerint a magyar bor kezd felzárkózni a nemzetközi élmezőnyhöz, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos pedig úgy véli, hogy jobb áron kellene értékesíteni a piacon a Magyarországon előállított borkülönlegességeket. Az InfoRádió Aréna című műsorának Stumpf István és Rókusfalvy Pál volt a vendége.

Stumpf István szerint a magyar bor helyzete nagyon hasonlatos a magyar labdarúgáshoz. „Emlékszünk a 6-3-as győzelemre, az aranycsapatra, emlékszünk a tokaji aszúra, amelyik a királyok bora és a borok királya, folyékony arany” – fogalmazott a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke, emlékeztetve, hogy nagyon sokat tettek az utóbbi időben azért, hogy mind a futball, mind pedig a tokaji bor szép legyen, de elrohant mellettünk a világ.

Ugyanakkor vannak komoly eredmények is, mind a labdarúgásban, lásd a válogatott Nemzetek Ligája vagy a Ferencváros Európa-liga szereplését, mind a borászatban, gondolva arra, hogy a múlt hónapban a Szepsy pincészet nyerte a Golden Vines Awards 2022 legjobb európai bortermelője kategóriáját, Szepsy István pedig a Golden Vines Hall of Fame díjat is megkapta, plusz a Sauska pincészet két pezsgője is aranyérmet érdemelt a legnagyobb presztízzsel bíró Champagne & Sparkling Wine World Championships nevezetű megmérettetésen – emelte ki.

Stumpf István szerint a felsoroltak mind olyan eredmények, amik azt mutatják, hogy

a magyar bor próbál visszatalálni a nemzetközi élmezőnyhöz, amire jó esélye is van.

Ezt erősíti az is, hogy a kormány – régi, fontos adósságát törlesztve – létrehozott egy tudáscentrumot a Tokaj-Hegyalja Egyetem Alapítvány révén, egy olyan egyetemet, amely megpróbálja megújítani a magyar szőlészeti és borászati képzést. Megjegyezte, az alapítvány a Grand Tokaj pincészettel egy olyan céget is kapott, ami az adott terület egyharmadát integrálja, ahol olyan új együttműködési formákat próbálnak kialakítani a 27 településsel, amely talán meg tudja alapozni Tokaj-Hegyalja reneszánszát.

A kuratórium elnöke szerint a tokaji aszú mára kilépett abból a pozícióból, hogy 25 évig nézzük a szekrény tetején, amíg meg nem romlott, mert olyan jó, olyan drága, hogy nem akartuk meginni. Meglátása szerint az édes borok fogyasztása jelentő mértékben visszaszorult ugyan (meg a magyar borfogyasztás is évi 36 literről 18 literre csökkent), de már megjelentek a dűlőszelektált száraz borok is Tokaj-Hegyalján, "a furmint forradalma már zajlik, de a pezsgőé is elindult". Vagyis a tokaji hatputtonyos aszú és esszencia mögé felsorakoztak azok a száraz borok, amik versenyre tudnak kelni mondjuk a Chablis-vel.

Rókusfalvy Pál hozzátette:

az elmúlt 30 évben a magyar borral kapcsolatban is van mit törleszteni.

A nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos szerint leegyszerűsítve Magyarországnak nincs más feladata, mint évente körülbelül hárommillió hektoliter bort minél jobb áron eladni. „Ettől tudnak élni, megélni a borászok” – fogalmazott. Megjegyezte viszont azt is, hogy az exportra szánt magyar bor, ami a teljes kínálat akár 40-50 százalékát is elérheti, méltatlanul alacsony áron kel el, az alsó polcos kategóriába esik, összességében egy euró alatti áron kerül értékesítésre egy liter magyar bor, szemben például az osztrákkal, ami három-négy eurónál tart és az öt eurót akarja elérni.

Ráadásul, maradva az osztrák példánál, míg a magyar szőlőterületek százezer hektárról 56 ezer hektárra zsugorodtak a rendszerváltozás óta, az osztrákok 26 ezer hektárról 40-45 ezerre növekedtek. „Majdnem ugyanott tartunk, csak egészen más irányba megyünk” – fogalmazott.

„Ide vele, kiakasztom a gigámat…”

Rókusfalvy Pál arra is felhívta a figyelmet az InfoRádió Aréna című műsorában, hogy a globális felmelegedés által felbolydult világnak az egyik hozadéka az, hogy most mindenhol keresik az arcukat a borászok, próbálják újrateríteni a kártyákat. Példaként említette Villányt, ahol ma az a helyzet, hogy a fehérborok értékesítése már jobban megy. Ebből kiindulva a kormánybiztos picit „nyitna és liberálisabb lenne” a borok tekintetében a zárt borvidékek esetében is, hogy a hazai borászok megtalálják a hangjukat, arcukat és meg tudjanak élni. „Ezt összegezve lehet majd eredményt elérni” – fogalmazott.

Stumpf István hozzátette:

nagy küzdelem van az innovátorok és a tradicionalisták között a borászatban.

Mint mondta, egyes vélemények szerint Tokaj-Hegyalját is meg kellene nyitni a világfajták előtt, és például a chardonnay és a pinot noir telepítését engedélyezni kellene. Persze nem tokajiként, hiszen az eredetmegőrzés lényeges. „Tokajnak a tokaji aszú és a tokaji borok adják meg a karakterét” – mondta, kihangsúlyozva, hogy ezeket senki sem akarja leváltani.

Ahogyan a fentiekről, úgy például a csomagolástechnológiáról is folyik a vita – folytatta Stumpf István –, és már vannak, akik nem üvegben, de nem is dobozban, hanem más alternatív csomagolásban kínálják a kitűnő minőségű borokat Bordeaux-ban és más nagy borvidékeken is.

Rókusfalvy Pál nem tart attól, hogy a tradíció elvész, ha beengedik az innovációt, mert szerinte a kettő elfér egymás mellett. Kiemelte: Magyarország sok más országgal szemben szerencsésebb, mert megvan a biztos alap, de erre építkezni, fejleszteni kell, különösen annak fényében, hogy ma a „túlélés szabálya gyalázat”, miszerint a gazda a zöldszüretért kap támogatást az államtól, az Európai Uniótól, vagyis azért, hogy még zöld állapotában ledobja a szőlőt, hogy abból ne készülhessen bor. „Mindezt azért, hogy még egy évet nyerjünk. Csak ez a lassú halál” – fogalmazott. Megismételte: szerinte a borászt nem így lehet motiválni, hanem a tradícióra épített innovációval, ami az ő szótárában azt jelenti, hogy „fiatalok, fiatalok, fiatalok”.

Azzal is egyetértett, hogy a borfogyasztásnak trendinek, fancynek és szexinek kell lennie, és már fiatalon nevelni kell a borfogyasztókat. Mint mondta,

van még házi feladat ebből a szempontból, hogy hogyan lehet a bort minél inkább fogyaszthatóvá tenni.

Bár harminc évvel ezelőtt sokkal magasabb volt a borfogyasztás, Rókusfalvy Pál szerint a kép csalóka, mert akkoriban az emberek borkultúrája nem azt mutatta, hogy minőségit és keveset fogyasszanak, hanem hogy „ide vele és kiakasztom a gigámat, annyit tudok inni…” Tehát nagy szükségét érzi az edukációnak, és a bor helyes kultúrába való bevezetését, hogy a fiatalok nehogy mondjuk a tömény italok felé nyúljanak.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 5. 12:10
×
×
×
×