Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Az M3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény Budapesten, a Határ úti megállóban 2017. március 20-án. Az első új szerelvény nem sokkal fél 2 után indul utasokkal Kőbánya-Kispestről.
Nyitókép: MTI Fotó: Balogh Zoltán

Talált egy kiskaput a BKV és az orosz metrógyártó a szankciók megkerülésére

A háború miatt akadozó alkatrész utánpótlásban jobban áll a hazai cég, mint az korábban számolták. Kiderült az is, mennyire sérültek a januári balesetben érintett metrókocsik.

A BKV nem mond le az M3-as metróvonalra szerelvényeket szállító orosz Metrowagonmash-sal (MWM) szemben támasztott, jelenleg éppen 10 milliárdos kárigényéről. A háború miatt akadozó alkatrész-utánpótlásról most azt mondta a Népszavának a cégvezetés, hogy jobban állnak, mint gondolták: az év vége helyett jövő nyárig biztosított az ellátás.

A lap cikke szerint a kijelentés meglepő annak fényében, hogy az MWM felújítás helyett leszállított új kocsijai kifogásolt minőségben készültek el. A beszerzést vizsgáló jelentés 18 sorozathibát tárt fel, köztük a jelentős rozsdásodást és az esetenként nagyon gyorsan kopó alkatrészeket. A BKV és az MWM azonban megtalálta a jogi kiskaput arra, hogy az orosz termékekre kivetett szankciókat megkerülhessék.

„Az orosz cég garanciateljesítés keretében szállítja az alkatrészek egy részét. Erre az esetre ugyanis nem érvényesek az embargószabályok”

– mondta el Környei Éva, a BKV jogi igazgatója.

„Érkeznek alkatrészek, de lényegesen kisebb mennyiségben” – ismerte el a Népszava kérdésére Héri József metróüzem-igazgató, ám ez szerinte azért nem okozhat leállást, mert jóval kevesebb a meghibásodás, mint korábban, illetve a visszatérő hibák javításához az orosz partner adott át alkatrészeket. A rozsdásodás garanciális javítása viszont a háború kezdete óta szünetel – tette hozzá. Héri József szerint az sem gond, hogy a már korábban javított kocsikon újra megjelentek a rozsdafoltok, mert mint fogalmazott:

„tíz év, mire egy megjelenő rozsdafolt problémát okoz az üzemeltetésben”.

Az iho.hu tudósítása szerint a BKV háttérbeszélgetésén elhangzott, hogy a korrózió felszámolására egyrészt nincs szerződése a cégnek a Metrovagonmassal, másrészt jelenleg orosz szakember sincs, aki elvégezné az ilyenkor felmerülő teendőket.

Az is kiderült még az eseményen, hogy a gyártó szakemberei már szemrevételezték a januári, Kőbánya-Kispestnél történt ütközéses balesetben megrongálódott kocsikat. Ezek közül egy helyrehozhatatlan károkat szenvedett, egy másik állapota kritikus, kettő javítható.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 6. 14:02
×
×
×
×