A BKV nem mond le az M3-as metróvonalra szerelvényeket szállító orosz Metrowagonmash-sal (MWM) szemben támasztott, jelenleg éppen 10 milliárdos kárigényéről. A háború miatt akadozó alkatrész-utánpótlásról most azt mondta a Népszavának a cégvezetés, hogy jobban állnak, mint gondolták: az év vége helyett jövő nyárig biztosított az ellátás.
A lap cikke szerint a kijelentés meglepő annak fényében, hogy az MWM felújítás helyett leszállított új kocsijai kifogásolt minőségben készültek el. A beszerzést vizsgáló jelentés 18 sorozathibát tárt fel, köztük a jelentős rozsdásodást és az esetenként nagyon gyorsan kopó alkatrészeket. A BKV és az MWM azonban megtalálta a jogi kiskaput arra, hogy az orosz termékekre kivetett szankciókat megkerülhessék.
„Az orosz cég garanciateljesítés keretében szállítja az alkatrészek egy részét. Erre az esetre ugyanis nem érvényesek az embargószabályok”
– mondta el Környei Éva, a BKV jogi igazgatója.
„Érkeznek alkatrészek, de lényegesen kisebb mennyiségben” – ismerte el a Népszava kérdésére Héri József metróüzem-igazgató, ám ez szerinte azért nem okozhat leállást, mert jóval kevesebb a meghibásodás, mint korábban, illetve a visszatérő hibák javításához az orosz partner adott át alkatrészeket. A rozsdásodás garanciális javítása viszont a háború kezdete óta szünetel – tette hozzá. Héri József szerint az sem gond, hogy a már korábban javított kocsikon újra megjelentek a rozsdafoltok, mert mint fogalmazott:
„tíz év, mire egy megjelenő rozsdafolt problémát okoz az üzemeltetésben”.
Az iho.hu tudósítása szerint a BKV háttérbeszélgetésén elhangzott, hogy a korrózió felszámolására egyrészt nincs szerződése a cégnek a Metrovagonmassal, másrészt jelenleg orosz szakember sincs, aki elvégezné az ilyenkor felmerülő teendőket.
Az is kiderült még az eseményen, hogy a gyártó szakemberei már szemrevételezték a januári, Kőbánya-Kispestnél történt ütközéses balesetben megrongálódott kocsikat. Ezek közül egy helyrehozhatatlan károkat szenvedett, egy másik állapota kritikus, kettő javítható.