Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor moszkvai találkozóján - egyebek mellett - szó esett egy magyarországi vasúti beruházásról is. A Budapestet elkerülő vasútvonalnak a teherszállítás szempontjából hatalmas jelentősége lenne, ennek ellenére évtizedek óta nem történt előrelépés ezen a területen - mondta az InfoRádióban a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, Dorner Lajos, aki szerint a beruházás uniós forrásokból megvalósítható lenne.
"Összefügg a dolog a kelebiai vasútvonal kérdésével, annak a meghosszabbítása Budapesten keresztül Bécs felé jelenti a legfontosabb teherforgalmi útvonalat Magyarországon keresztül – és a magyar főváros a szűk keresztmetszet vasúti szempontból. Azért, hogy ne zúdítsunk még nagyobb teherforgalmat Budapestre, mostanában egyre többször előkerül a téma – meglepő, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök erre be is mondta az összeget. Ahogy az orosz elnök elmondta, ő a sajtótájékoztatóra menet hallotta ezt az egészet az orosz vasút elnökétől, ő mégis percek alatt átlátta ennek a Budapestet elkerülő vasútvonalnak a stratégiai jelentőségét" - ecsetelte Dorner Lajos.
A kérdésre válaszolva, hogy milyen nyomvonala lehetne, és milyen hatással lehetne az áruszállításra, tágabban a gazdaságra, azt mondta: a nyomvonalat egy egymilliárd forintos költségű, 2012-2013-as tanulmány már vizsgálta, csak akkor "az a tanulmány félrement".
"Mostanában újra elő lett véve ez a téma, és egy másik nyomvonal-változatot favorizálnak, ami a Dunát valahol Dunaújvárostól északra keresztezné, délebbre, ahogy azt eddig gondolták. Úgy kell elképzelni, hogy
Szolnok, Kecskemét, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár magasságában menne át az országon.
A jelentőségét pedig az adja, hogy mentesítené Budapestet a tranzit teherforgalomtól és versenyképessé tenné a magyar vasutat az áruszállításban, amelyben most nem versenyképes. "Az az eszméletlen mennyiségű kamion, amely keresztülmegy az országon, azért teszi, mert vasúton nem nagyon lehet átmenni; túl sok a várakozási idő, amit Kelenföldön, illetve Ferencvárosban töltenek el, foglalva a helyet egyébként a személyvonatok elől. Ezért is nem lehet például a budapesti elővárosi járatokat jobban sűríteni" - részletezte Dorner Lajos.
A VEKE vezetője szerint felfoghatatlan volumenű további beruházás épülhetne rá a V0-s vonalára, nagyon meg tudná dobni a magyar gazdaságot.
Hogy a politikai akaraton kívül mi hiányzik, arról azt mondta, ez egy forint-százmilliárdokat felemésztő projekt lesz. Akkor járnak a legjobban a tervezők véleménye szerint, ha meglévő vonalakat is igyekszenek majd bekapcsolni, erre van lehetőség. Szakaszonkénti építést tart reálisnak, elsőként a dunai átkelés megvalósításával.
"Biztosak vagyunk benne, hogy ez olyan jelentőségű, hogy az EU minden további nélkül finanszírozná" - tette hozzá. Elmondta még, az oroszok mellett a kínaiak is érdeklődnek a magyar vasúti projektek iránt, ez iránt is.