Elkezdődik a Lánchíd felújítása, szerdán a közbeszerzési eljáráson nyertes kivitelező, az A-Híd Zrt. megkezdi a munkaterület átvételét, és ezzel egy időben lezárja az átkelőt a gyalogosok elől – közölte a Fővárosi Önkormányzat.
A március 17-től lezárják a hídfők környezetét és a hídjárdát is, a gyalogosok egészen a beruházás 2023-as tervezett befejezéséig nem mehetnek át a Lánchídon. A járdák lezárására azért van szükség, mert a kivitelező így tudja elvégezni az előkészítő munkákat, vizsgálatokat és felméréseket, ezekre a többi között a darupálya kiépítése, valamint az odaépülő állványzat felállítása miatt lesz szükség.
Az autós forgalom elől június közepén zárják le a Lánchidat. Addig a 16-os és a 105-ös nappali, valamint a 916-os és 990-es éjszakai autóbuszjáratok zavartalanul közlekednek a hídon. Ugyanakkor a BKK nappali és éjszaki autóbuszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – ingyenesen lehet utazni a híd teljes lezárásáig.
Karácsony Gergely főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról, hogy a rekonstrukció mennyire érinti majd a közlekedést, kitérve arra is, hogy a pesti alsó rakparton tervezett csatornafelújítást csak a Lánchíd megújításával egy időben lehet elvégezni: „Sajnos olyan szerkezeti változásokat kell végrehajtani, gyakorlatilag a láncokat leszámítva a teljes hídtest megújul, hogy ebben az időszakban le kell zárnunk a Lánchidat. Nagy jelentőségű hídja Budapestnek, hiszen a belváros két oldalát köti össze, de az autóforgalom szempontjából, ha az összes budapesti hidat nézzük, akkor nagyjából 4 százalékot jelent, tehát nagyon nagy fennakadást talán nem fog okozni. A közösségi közlekedésben két fontos buszjáratnak is el kell kerülnie majd a hidat, illetve a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szempontjából nyilván fájóan hiányozni fog nekünk a Lánchíd” – fogalmazott Budapest első embere.
Február elején a kivitelezéséi szerződés aláírása után a BKK hangsúlyozta, hogy a Fővárosi Önkormányzat a kivitelezés mielőbbi elkezdése érdekében a megvalósításhoz szükséges teljes 27 milliárdos költségvetést biztosítja, bízva abban, hogy a kormány megadja a korábban ígért 6 milliárdos állami támogatást. A kivitelező A-Híd Zrt. februárban megerősítette, hogy a Lánchíd műszaki állapotának romlása, az építőipari infláció és az euróárfolyam változása miatt 5 milliárd forinttal megdrágult a beruházás, amely így mintegy 27 milliárd forintba kerül.
A Fővárosi Önkormányzat korábban jelezte azt is, hogy a beruházás keretén belül újjáépítik a közúti pályalemezt és a gyalogosjárdákat, a megmaradó acélszerkezeteket javítják és gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről, a műemlékjellegű elemeket restaurálják, a hídfőkben található gyalogos aluljárókat kiszélesítik és gyalogos átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.
A felújítási munkálatok az alábbiakra is kiterjednek:
- a föld alatti lehorgonyzókamrákat szigetelik, felújítják, valamint a budai oldalon lévő szellőzőket átépítik;
- kiépítik a lehorgonyzókamrák dunai árvízi védekezési rendszerét, ennek része a Duna-meder rendezése, roncs- és lőszermentesítése, a hajózási jelzések korszerűsítése;
- új, LED-technológiás közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel;
- a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat felújítják;
- kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket.
A közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a gyalogosjárdák azonban a munkák 2023-as befejezésééig munkaterületek maradnak. Ezt követően 2023 végén átadhatják a Lánchídat.
A Lánchíd felújításával kapcsolatos további információ itt érhető el.