Magyarországon körülbelül 200 ezer darab úgynevezett vásárlók könyvét nagy valószínűséggel meg kell semmisíteni a GDPR, vagyis az új uniós adatvédelmi szabályok miatt, amelyeknek egyik célja azt kordában tartani, hogy miként kezelhetik a vállalkozások a hozzájuk kerülő személyes adatokat. Márpedig csak oly módon birtokolhatják azokat, hogy nem férhet hozzájuk más idegen személy - világít rá a blokkk.com portál.
A GDPR követelményei idén május 25. óta hazánkban is érvényesek, így a kormány kidolgozta a részletszabályozást, amely javaslat formájában már olvasható is a Kormány.hu-n.
A vásárlók könyvével kapcsolatban a jogalkotó kötelezővé teszi, hogy
egymás elől rejtsék el a bele írók személyét,
emiatt pedig biztosan meg kell semmisíteni az eddig használt könyveket, vagy valamilyen más módon "el kell dugni" a korábbi bejegyzéseket. Ám ez ütközik a jelenleg érvényes szabályozással, amely szerint a hatóságoknak két évre visszamenőleg, vizsgálati célból, hozzá kell tudniuk férni a könyvhöz – és ez csak az egyik probléma a sok közül.
Mi lehet a megoldás?
Mivel a törvénymódosítást követően nem kaphat a vásárló olyan vásárlói könyvet, amelyben korábbi bejegyzők adataira rálát, a blokkk.com néhány felvetéssel élt:
- új könyvtípus kell, amiből a bejegyzések másolatait a boltos kitépi, elteszi
- megtartják az eddigi vásárlók könyvét, de a régi bejegyzések másolatait ki kell szedni, és a leendők másolata sem maradhat benne (erre jöhet jól egy olló...), "felmenő rendszerben" pedig jöhetnének új típusú könyvek
- félbehajtható bejegyzésmásolatok kellenek, ekkor persze figyelni kell, hogy aki beleír a könyvbe, ne lapozgasson benne visszafelé.
A portál felveti, hogy a vásárlók könyvét akár meg is lehetne szüntetni, hiszen a panaszokról egyébként is jegyzőkönyvet kell felvenni. A fogyasztóvédelem munkáját azonban segíti a vásárlók könyve, még akkor is, ha a közösségi oldalakon és a nyilvánosság egyéb csatornáin keresztül gyorsan eljut a megfelelő helyekre az adott panasz.