Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint az idei érettségi feladatai sokkal jobban megfelelnek a tavaly debütált, új érettségirendszernek, mint a tavalyiak. Tavaly óta bekerült egy gyakorlati szövegalkotási feladat, különvált a műértelmező feladat, és a hétköznapi szövegalkotás. Ez azért is nagyon fontos, mert
"a magyar nyelv és irodalom vizsga nemcsak irodalomvizsga, hanem szövegértési, kommunikációs vizsga is"
- mondta Arató László, hozzátéve, hogy szerinte kiválóan tagolt a szöveg, nagyon világos gondolatmenetű a könyvismertetés, a feladatok is sokszínűek.
Hol globális összefüggésekre kérdeznek, hol lokális, de mélyebb szövegértést igénylő összefüggésre, hol pedig egyszerű visszakeresés a feladat.
Arató László elmondta, hogy ugyan a feladatok nagyon jók, de a feladat szövege túl hosszú, és sok a feladat, ennek következtében a szövegalkotási feladatra nem jut elég idő.
"Annyira időigényes a szövegértési feladat, hogy nem marad elegendő idő ahhoz, hogy valaki a többi feladatot megoldja, mondjuk az érvelést"
- mondta a Magyartanárok Egyesületének elnöke, kifejtve, hogy az érvelésnél három téma volt, három ünnep (Nők napja, a Halloween, és a Valentin-nap), amelyek mellett érvelni kellett.
"Együttesen kell érvelni a három ünnep mellett, ami pici nehézséget okozhat, mert más érvek szólnak a Nőnap, és más a Halloween mellett. Másrészt csak az ünnepek mellett lehet érvelni, miközben meg kellene hagyni azt a lehetőséget, hogy ezen ünnepek ellen is lehessen érvelni" - hangsúlyozta.
Arató László úgy véli, hogy a diákok többsége 90 perc alatt nem tudja megoldani mindkét feladatot. "Egy fél oldallal rövidebb feladatot kéne adni, mivel ez egy két és fél oldalas szöveg, ami 16 alkérdésre bontható.
Ha rövidebb lenne a szöveg, akkor a gyakorlati szövegalkotási feladatra is elegendő idő jutna"
- mondta Arató László.
A második feladatrészben a diákoknak egy Balázs Béla mesét kellett elemezniük, vagy összehasonlítaniuk egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset. Arató László szerint az elemzésnél teljesen mindegy, hogy a diákok mennyire ismerik a szerzőt, mert csak a szöveget kell elemezni. Az összehasonlító elemzés két verse nagyon hasonló témáról szól: a fiatalok életakarásáról, lázadásáról, örömvágyáról. Általában az összehasonlító elemzésekben van egy kis átfedés, de a két mű alapvetően különbözik.
"Ez az érettségi sokkal jobb mint a tavalyi, sokkal jobban megfelel a kormányrendelet modernizációs szellemének.
Az írásbeli szövegértelmezési kompetenciát méri, azt hogy a gyerek hogy tud hozzányúlni egy olyan szöveghez, amit lehet, hogy még nem is látott,
hogyan tudja azokat az ismereteket kamatoztatni, amelyek képességgé vált ismeretek" - hangsúlyozta az elnök, hozzátéve, hogy szerinte nagyon hasznos, hogy a gyerekek ismeretlen szerző ismeretlen novelláját elemzik.