Bár akár készségfejlesztő hatással is lehetnének a gyerekek számára leggyakrabban letöltött tabletes applikációk, a legtöbb mégis értelmetlen, mondta egy nemrég lezárult kutatás alapján az InfoRádiónak Takács Zsófia Katalin, az ELTE adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője.
A kutatásban négy európai országban:
Hollandiában, Törökországban, Görögországban és Magyarországon vizsgálták a szakemberek a gyerekeknek szóló, legnépszerűbb alkalmazásokat.
Takács hozzátette, hogy a kutatás során meglepően kevés olyan applikációval találkoztak, amely a helyi nyelven bármilyen beszédet tartalmazott volna:
A Magyarországon vizsgáltak közül nagyjából 10% volt magyar nyelvű.
Például a Minecraft vagy a Lego bizonyos alkalmazása fejleszthet térbeli vagy vizuális képességeket, de az ELTE adjunktusa szerint magát a nyelvhasználatot nem gyakorolhatják a gyerekek. Szerinte azon kívül, hogy kevés magyar nyelvű applikáció van, az is rossz tendencia, hogy a legnépszerűbb alkalmazások többségének nincs fejlesztő hatása, csak valamilyen mechanikus mozgást követelnek meg, vagy olyasmik, mint például a sminkelős, hajvágós applikációk.
„A digitális mesekönyvek ügyében, amit alaposabban kutattam, elég erős bizonyítékok vannak arra, hogy nagyon is hozzá tudnak járulni a gyerekek szövegértési képességéhez, szókincséhez” – mondta Takács Zsófia, aki hozzátette, hogy nagyszerű applikációkkal nagyszerű dolgokat lehetne elérni, ezért tarja sajnálatosnak, hogy a kínálat „nem túl fényes”.