„Az egyetemi rangsorok – amik globális szinten 15 éve, nemzeti szinteken pedig 20 éve vannak – csak néhány aspektusát tudják megmutatni az egyetem teljesítményének, elsősorban azt, amit számokkal lehet mérni. Ilyen a tudományos teljesítmény, a hallgatói létszám, az oktatói kvalitások és a felsőoktatási intézmény nemzetközi jelenléte” - véli a dékánhelyettes.
Hozzátette: ezt használják is intézmények összehasonlítására, de nagyon nagy hiba volna, ha csak ezeket használnánk.
„A rangsorok elsősorban médiaeszközök:
könnyen lefordíthatóvá tesznek egy nagyon bonyolult, összetett dolgot, azt, hogy mi az egyetemi kiválóság” - összegezte Fábri György.
Kiemelte: a legfontosabb, hogy tudjuk, mire vagyunk kíváncsiak, amikor rákérdezünk.
„Arra vagyunk kíváncsiak, hogy melyik intézményben a legjobb a tudományos élet? Akkor használjuk azokat a rangsorokat, amelyekben a tudományos publikációkat mérik. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy melyik intézménynek a legnagyobb a hatása a külvilág felé? Akkor használjuk azok a rangsorokat, amelyek ezt mérik” - tanácsolta a dékánhelyettes.
„Így kell feltennünk a jó kérdést, és ahhoz találunk majd jó mércét. Ha viszont azt a kérdést tesszük fel, hogy melyik a legjobb egyetem, nem kapunk jó választ, mert nincs olyan, hogy a legjobb egyetem” - véli Fábri György.
„Az, hogy a magyarországi intézmények a globális rangsorban nem szerepelnek elöl, csak egy következmény.
Annak a következménye például, hogy mekkora ráfordítással működik a magyar felsőoktatás” - mondta az ELTE dékánhelyettese.
„A Harvard Egyetem éves költségvetése kétszer akkora, mint a teljes magyar felsőoktatás költségvetése.
Miért gondolnánk, hogy összemérhetjük bármelyik magyar egyetemet a Harvarddal?”
- fogalmazott Fábri György.
„Az ok a fontos. Vajon eleget költünk-e felsőoktatásra? Nem költünk eleget. Eleget költünk-e kutatásfejlesztésre? Nem költünk eleget. Van egy harmadik kérdés, amit az egyetemi világban el szoktak felejteni: amit költünk, jól használjuk-e fel, és megköveteljük-e érte a teljesítményt” - mondta Fábri György.
Az ELTE dékánhelyettese szerint a rangsor legfontosabb üzenete, hogy teljesítményt kell produkálni.
„Az nem lesz soha a Harvarddal összemérhető, de miért ne lehetne összemérhető például a prágai Károly Egyetemmel,
amely sokkal jobban szerepel a rangsorokban és sokkal nagyobb a költségvetése is?” - vetette fel Fábri György.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!