Infostart.hu
eur:
396.91
usd:
338.2
bux:
101371.24
2025. július 25. péntek Jakab, Kristóf
Victor Vasarely néhai magyar művész David Bowie című alkotását fényképezik látogatók a Sharing Forms című kiállításon a párizsi Pompidou kulturális központban 2019. február 8-án, a megnyitó után két nappal. Az optikai festészet legjelentősebb képviselője, Vásárhelyi Győző munkáiból válogatott tárlat május 6-ig látható.
Nyitókép: MTI/EPA/Ian Langsdon

Előhozta Vasarelyt a feledésből a híres aukciós ház

A Christie's árverésén többek között az „optikai festészet nagyapjának” néhány munkája is kalapács alá kerül. Victor Vasarely, aki Csiszár Győzőként látta meg a napvilágot, majd Vásárhelyi Győzőre változtatta a nevét, az 1930-as évektől kezdve nagy karriert futott be Franciaországban és Nyugaton, de egy időre feledésbe merült a neve. Egy 2019-es párizsi tárlatot követően most a francia fővárosban lehet majd licitálni a mester műveire, és lesz pár "olcsóbb darab" is.

Óbudán, az Infostart szerkesztőségétől pár percre található a Vasarely Múzeum. A helyiek számára talán nem is annyira különleges a Zichy-kastély épületében meghúzódó intézmény, pedig az egy világklasszis művész munkáit rejti. Persze van, aki így, ömlesztve unalmasnak találhatja a temérdek térhatású, geometriai formát ábrázoló képet, amelyek igazán az 1950-1970-es években mozgatták meg a kor szellemére érzékeny közönség fantáziáját.

Lehet, hogy azt sem tudják, hogy a művész 35 év után, 1986-ban látogatott először haza Magyarországra, és egy évvel később személyesen nyitotta meg az óbudai tárlatot. (Vasarely életrajzát itt érheti el, a múzeum oldalán.)

Tényleg fontos művész volt-e a Magyarországról Franciaországba költözött és ott alkotó Victor Vasarely (született Csiszár Győző, majd első névváltoztatása után Vásárhelyi Győző)? Van, akinek végigmenni a számos Vasarely-múzeumon olyan, mint egy pszichedelikus trip és azoknak, akiknek a művész maximum valamiféle különleges grafikus volt, a Christie’s aukciós ház most megadta a választ.

Többmilliós kikiáltási árak a Christie’s árverésén

Párizsban most lehet megtekinteni az egy nagyobb gyűjtemény, az Un plaidoyer pour la modernité – Collection Lise et Roland Funck-Brentano (A modernitásért való kiállás – Lise és Roland Funck-Brentano gyűjteménye) részeként kalapács alá kerülő Vasarely-képeket, például az Or-Kabika, az Anadyr és a Kepler II című műveket.

Mint a párizsi aukció vezetője, Josephine Wanecq megjegyezte, Vasarely a háború utáni időszak kulcsfigurája,

művei minden jelentősebb francia kollekcióban megtalálhatók és egyre nagyobb az érdeklődés iránta az amerikai és ázsiai gyűjtők körében.

A fekete-fehér korszakból származó Anadyr értékét 150-200 ezer euróra becsülték (60-80 millió forint). Ugyanígy árazták be a kék-fehér-fekete térhatású Kepler II-t. A kissé Mondrian színeire és alakzataira emlékeztető Senanque-Har becsült értéke 40-60 ezer euró, de van „diszkont áron” kínált Vasarely is, az 5-7 ezerre taksált Cailloux.

A gyűjteménye egy részét aukcióra vivő testvérpár elmondta, hogy nagy szerencséjüknek tartják, hogy maguk is ismerték Vasarelyt és látták alkotás közben.

A Christie’s nem fukarkodik a méltatással:

„Vasarely a 20. század nagy részét a geometrikus absztrakció határainak feszegetésével töltötte. Sokkal több volt azonban, mint egyszerű matematikai mintakészítő:

Malevich és Mondrian éppúgy inspirálta, mint Einstein és Heisenberg, és olyan életművet hagyott hátra, amely szigorúan vizsgálta a teret, az anyagot, az energiát, a mozgást és az időt” – írta róla.

Laborra emlékeztetett a műterme

Az 1930-ban Párizsba költöző Vasarelyt a The New York Times nevezte az Op-Art, az optikai művészet pátriárkájának és nagyapjának a halála alkalmából megjelent, 1997. március 18-i nekrológjában. Maga az Op-Art megnevezés 1964-ben, nem az ő, hanem Julian Stanczak New York-i kiállítása nyomán tűnt fel. Egy évvel később már „mozgalomként” emlegették, amikor a megint csak New Yorkban, a MOMA-ban kiállítottak 125 képet Frank Stella, Bridget Riley, Josepf Albers és Ellsworth Kelly munkáiból. Köztük volt hat Vasarely-festmény is – emlékszik vissza erre az időszakra a Christies’s cikke.

Vasarely ekkor már évek óta gyártotta a pszichedeliát és a tudományos haladást istenítő 1960-as évekre reflektáló műveit, meghaladva a fekete-fehér korszakot, amelynek műveit barátja, Denise René műkereskedő párizsi galériájában, még 1955-ben állította ki.

Mint a Christie’s felidézi, Vasarely stúdiójában, Annet-sur-Marne-ben olyan látvány fogadta a látogatót, mintha egy laboratóriumba lépett volna: "A kibernetika, a számítógép, a kutatás és a prototípus szavak röpködtek a levegőben.

Az illusztris látogatók egymásnak adták a kilincset, az izgalmas beszélgetésekben inkább matematikusok, fizikusok, orvosok, politikusok és a viselkedéspszichológia kutatói vettek részt, mint a műelemzők.”

Variálható egységekből építette fel a műveit

Vasarely ekkoriban kifejlesztett formanyelve a „plasztikus ábécé” (plastic alphabet) volt, amely annyiban előre vetítette a Google 2014-ben bemutatott Material Design módszerét, hogy egy rácson szabadon elhelyezhető, egymással felcserélhető alapformák „egységeit” hozta létre.

A festő ezeket különböző algoritmusokra támaszkodva rendezte összetett és lenyűgöző geometriai alakzatokba. Az volt elmélete, hogy ezzel az új, univerzális kifejezésmóddal megmentheti a világot a „vizuális szennyezéstől”. Ez a kifejezésmód dominált a műveiben az 1960-as évekre datálható Planetáris Folklór, majd később Hódolat a Hexagonnak, az Univerzális Expanzív Regresszív Struktúrák periódusokban.

David Bowie-nak és a Renaultnak is bejött

Vasarely azonban nemcsak a sokak számára idegenül hangzó, absztrakt elméleteit csiszolgató művész volt, hanem "beszivárgott" a hétköznapokba is:

  • egyik dizájnja feltűnt David Bowie 1969-es Space Oddity című albumának borítóján. Bowie személyesen látogatott el hozzá és több közös fotót is készítettek a stúdiójában
  • Vasarely illusztrációkat gyártott az 1972-es müncheni olimpiához és átdolgozta a játékok jelképét (ebből született a „Kraft und Natur”), bár az eredeti logót nem ő, hanem Otl Aicher tervezte
  • Fiával együtt az ő nevéhez fűződik a Renault minimalista, fekete-fehér vonalakból álló és első ízben immár térhatású rombusz logója (a korábbiak "laposak" voltak). Ez volt egészen 1992-ig a hivatalos logó. A későbbiek is megőrizték Vasarely 3D-s effektjét, majd 2021-ben visszatért egy az első Vasarely-dizájnra hasonlító, de még inkább letisztult márkajel.

Ahogy kezdett híressé válni, Vasarely több saját múzeumot is nyitott. Az elsőt 1970-ben, a dél-franciaországi Gordes faluban, ahová minden évben járt nyaralni. Szülővárosában, Pécsen, majd Budapesten (az óbudai Szentlélek téren) és New Yorkban is feltűnt egy Vasarely-múzeum. Az igazán különleges dobás a dél-franciaországi Aix-en-Provence-ben a saját tervei szerint, hatalmas üveg- és alumíniumlapok által lefedett Vasarely Alapítvány épülete volt. Ebben helyet kapott több galéria, egy előadóterem, egy könyvtár és egy raktár is. Vasarely azt mondta, hogy Paul Cézanne miatt esett a választás Aix-re. (A posztimpresszionista Cézanne ott született és halt meg és ő volt az, aki Párizsból a korábban provinciálisnak tartott Provence-ba vonzotta a festőket. Az ott megalkotott tájképei monumentális hatást gyakoroltak az impresszionizmusra.)

Egy időre elfelejtették, de az utóbbi években ismét felfigyeltek rá

Az 1980-as évektől hanyatlani kezdett Vasarely csillaga. Az Op-Art már nem volt annyira izgalmas. 1996-ban bezárt a Gordes-ben fenntartott múzeuma, és egy évvel később, amikor meghalt, kevesen emlékeztek rá.

Egy évtizedet kellett várni, hogy a Vasarely név ismét betörjön a köztudatba, amikor alapítványát megmentették az összeomlástól. 2009-ben az unokája, Pierre lett az alapítvány elnöke, az aix-en-provence-i épületet műemlékké nyilvánították és felújították és a Christie’s szerint évente százezren látogatják.

2019-ben a patinás párizsi Pompidou központban tartottak retrospektív Vasarely kiállítást, ahol Jana Baumann társkurátor úgy jellemezte a festőt, mint „nemzedéke legismertebb ismeretlen művészét”.

A Christie’s árverése, amely hétfőn indult, most ismét visszahozhatja a köztudatba Vasarely munkásságát.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Korányi G. Tamás: régiós összevetésben egyedülálló a magyar aranytartalék

Korányi G. Tamás: régiós összevetésben egyedülálló a magyar aranytartalék

Az év elején még 2700 dollár volt egy uncia arany ára, de azóta 25 százalékot erősödött dollárban számítva, és várhatóan folytatódik ez a trend – mondta az InfoRádióban Korányi G. Tamás. A tőzsdei szakértő arról is beszélt, hogy egy főre számítva a magyar aranytartalék a 12. legnagyobb készlet a világon, a közép-kelet-európai térségben pedig az első helyen van.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.25. péntek, 18:00
Balogh László
az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×