A történelmi csúcsokat döntögető infláció miatt tavaly több mint az ötödével, egész pontosan 21 százalékkal nőttek a szlovákiai családok húsvéti ünnepekkel kapcsolatos kiadásai az egy évvel korábbiakhoz képest. A gazdasági elemzők pedig idén sem kecsegtettek semmi jóval. A már így sem alacsony kiadások idén tovább nőttek, igaz, már nem olyan ütemben, mint tavaly.
„Az élelmiszerek közül főleg a majonéz, a tojás, a füstölt áru, a kenyér, illetve a szeszes italok és az üdítők drágultak” – mondta Jana Trogová, a Partners piackutató vállalat pénzügyi tanácsadója. A sütéshez szükséges alapanyagok 13 százalékkal drágábbak, mint egy éve, a többi élelmiszer átlagban 8 százalékkal. Húsvétkor egyetlen szlovák háztartásból sem hiányozhat a hímes tojásokkal, majonézes salátával, sonkával és egyéb finomságokkal megterített ünnepi asztal. A húsvéthétfő viszont a locsolók megvendégeléséről szól, amihez hozzátartozik az alkoholfogyasztás és a legkülönfélébb édességek is, nem beszélve a gyerekeknek járó készpénzről. Az előző évhez képest a tojáson kívül a füstölt áruk esetében is drágulás volt megfigyelhető. A hidegtálak és vendégváró falatok elengedhetetlen eleme a füstölt főtt kötözött sonka, ennek kilónkénti ára nagyjából 5 és 8 euró között mozgott. A számítások szerint az idei költségek, beleértve az utazást is, átlagban 306 euróra rúghatnak – ebbe beleszámították az alapanyagokat, a sütést-főzést, a megvendégelés költségeit és a locsolóknak adott pénzt is.
A fogyasztási szokásokat figyelembe véve elmondható, hogy évről évre egyre több szlovákiai bárányhús kerül a szlovák üzletekbe. „A 2018-as évi 8 ezer darab a tavalyi évben már 22 ezerre emelkedett” – tájékoztatott Richard Takáč földművelési miniszter, aki felszólította a lakosságot, hogy húsvét előtt a hazai bárányhúst is vásárolja a boltokban.
Igor Nemčok, a Szlovákiai Birka- és Kecsketenyésztők Szövetségének elnöke leszögezte, a szlovák bárányhús garantáltan jó minőségű és megfelelően ellenőrzik, a fogyasztók teljesen biztosak lehetnek benne, hogy friss és egészséges húst vásárolnak az ünnepekre. Az elmúlt évek trendjei azt mutatják, hogy főleg húsvét előtt nő meg a kereslet, de vannak tenyésztők, akik egész évben ezzel foglalkoznak, és nekik köszönhetően nő a juhtejtermelés is. A miniszter hozzátette, tárcája mindent megtesz, hogy emelkedjen a szlovák üzletláncok kínálatában a hazai bárányhús aránya, és emellett a közvetlen szövetkezeti értékesítés is bővüljön. A cél a kecske- és birkaállomány számának további növelése az országban.