Becky Downes és Patrick Ramsey egy átlagos londoni pár voltak, illetve nem is annyira átlagos: mindig odafigyeltek arra, hogy kihúzzák a konnektorból a nem használt elektromos eszközöket. Beckynek, azaz Rebeccának ez azért is volt fontos, mert gyermekkorában – egy elektromos hiba miatt – leégett a család otthona – meséli történetét a Daily Mail című lap.
Ezért, amikor a barátja vett egy elektromos kerékpárt, akkor úgy döntöttek, hogy jobb, ha szemmel tartják, így a hálószobában és nem a konyhában töltötték. Ebből lett a baj: csak egyetlen irányba tudtak menekülni. A cikk szerint az akkumulátor három perccel azután, hogy a töltőre rakták, felrobbant, a párt fémszilánkok sebesítették meg, és ami még rosszabb, mérgező füst lepte be a hálószobájukat.
A képeken látszik a bicikli, aminek leégett az ülése és az abroncsa, látszik a kormos fal és az ajtóról lehámlott borítás.
Ami nem látszik: a tragédia, ami bekövetkezett. Mivel a 35-ször 9 centiméteres lángoló akkumulátor épp az ajtó előtt volt, a párnak nem volt más menekülési útvonala, mint az ablak, ami 10 méter magasan volt.
Az ugrást Patrick túlélte és több hónapos kórházi kezelésre szorult, a négygyermekes Becky azonban belehalt sérüléseibe. „De ha ez nem ölte volna meg, akkor a 60 százalékos égési sérülését nem élhette volna túl – közölte egy halottkém a halála okait kutató vizsgálat után.
„Beckynek esélye sem volt” – mondta a Mailnek nővére, July. „Ez nem olyan, mint amikor egy mobilt töltesz... ezek az e-biciklik és e-rollerek 17-szer több feszültségen működnek, mint a mobiltelefonok, 52 volton... azok után, amin átmentünk, és azért, hogy más ne haljon meg, én szeretném, ha betiltanák az összes e-biciklit és e-rollert – mondta.
2,5 év alatt több tragédia is történt.
Nagy-Britanniában 2020 óta 9-en haltak meg elektromos rollerek és biciklik miatt, és 190-en sebesültek meg. Becslések szerint legalább heti hat tűzet okoznak – írja a Mail (bár nem részletezi, hogy halálok és sebesülések közül mennyi történt tűz miatt). A londoni tűzoltóság közlése szerint idén május közepéig 48 elektromos kerékpárhoz és 12 e-rollerhez köthető tűzeset volt a brit fővárosban.
Patrick és Becky tragédiájában az is szerepet játszott, hogy a nő nem bízott a töltőben: megkérte a barátját, hogy a konyhából inkább a hálószobába hozzá át az akkumulátort. Ki tudja, talán sikerült volna biztonságban kimenekülniük, ha máshol robban fel az eszköz.
Egy brit kampányszervezet, az Electrical Safety First (Első Helyen az Elektromos Biztonság) becslései szerint
egyetlen felrobbanó kerékpár-akkumulátorból annyi energia tud felszabadulni, mint 6 kézigránáttól.
Hollandiában azért téma az elektromos járművek kérdése, mert meg nem nevezett illetékesek arra gyanakszanak, egy ilyen eszköz (talán egy elektromos autó) okozott tüzet egy északi-tengeri teherhajón, ahol életét vesztette a legénység egy tagja.
Nagy-Britanniában elméletileg tilos elektromos rollerrel közlekedni (azaz, csak magánkézben lévő úton szabad), mégis több mint egymillió embernek van ilyen eszköze (és használja is), és az elmúlt két évben 300 ezer elektromos kerékpárt adtak el.
Mint a Mail megjegyzi: a lítium-ion akkumulátorokat, amelyeket az elektromos rollerekben és biciklikben használnak – csak olyan gyártói nyilatkozat mellékelésével lehet árusítani, amely szerint megfelelnek a biztonsági követelményeknek. Viszont az aktivisták szerint még szigorúbb szabályozás alá kellene esniük.
Az 59 éves Andrew Beaton családja legalább épp bőrrel elkerülte a tragédiát. A fia szólt neki a lépcső alatt lángra lobbant elektromos bicikliről. A férfi gyorsan kidobta a házból a kerékpárt, a családnak így volt ideje kimenekülni, de a tűz percek alatt leégette a családi házat.