Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Feltorlódott járművek a dél-angliai Dover város kikötőjében 2023. április 1-jén. A doveri a Brit-szigetet a kontinentális Európával összekötő legjelentősebb kikötő. A torlódás a rossz időjárás és a francia határellenőrzés fennakadásai miatt alakult ki a húsvéti iskolai szünet kezdetén.
Nyitókép: MTI/EPA/Stuart Brock

Nagy hullámokat vet a doveri megadugó a brit politikában

Az Európába átkelők, köztük sok gyerek, a hétvégén kénytelen volt akár egy napot is várakozni.

Miközben az utasok és a fuvarosok buszok, kocsik és kaminok sokaságába zárva várták, hogy mi lesz velük, a doveri kikötőben kialakult megadugó politikai vihart kavart Nagy-Britanniában.

Dover az egyik legfontosabb csomópont a Nagy-Britanniából az európai szárazföldre átkelők és az onnan érkezők számára.

A Franciaországba és máshová busszal útnak induló kirándulók esetenként visszafordultak, mert egyes jelentések szerint

„a gyerekekkel és a szülőkkel rosszabbul bántak, mint a szarvasmarhával”, a mostani kaotikus hétvége során.

Volt, akivel kerek-perec közölték: nincs esély, hogy a busz, amiben utazik fel tud hajtani egy kompra.

Némelyeket egy skót dudás szórakoztatott az egymás mellé felsorakozott buszok között.

A Doveri Kikötő Hatóság „kritikus incidensnek” minősítette a helyzetet és az éjszaka extra kompokkal próbálta csökkenteni a sorokat. Hétfő reggelre úgy tűnt, sikerült felszámolni a káoszt, de addigra már folyt a vita arról, hogy a brexit-e az ok. Suella Braverman brit belügyminiszter ezt határozottan visszautasította egy vasárnapi interjúban és azt mondta, általában simán megy a határátkelés. Amire, meglepő módon, kikötői illetékesek válaszoltak és azt mondták, hogy a brexit igenis tényező, mert hosszabbá vált az utasok ellenőrzése az EU-ból történt brit kilépés óta.

Bravermannel még saját, többségében a brexitet támogató Konzervatív pártja néhány képviselője sem értett egyet. Tobias Ellwod, a parlament Védelmi Bizottságának elnöke ezt írta a Twitteren: „Persze, hogy köze van a BREXIT-hez... a mostani BREXIT-modellünk eredménye az utazási szabadságunk megnyirbálása...

BREXIT-frissítésre van szükségünk!”

Sir Robert Buckland volt tory igazságügyi államtitkár kissé finomabban fogalmazva, de ugyanazt mondta: „úgy tűnik, egy sor kérdés összekapcsolódik... kétségtelen, hogy egyes, immár az EU-ból való távozásunk után szükséges ellenőrzések fokozása szerepet játszik benne.”

Nem meglepő közben a legnagyobb ellenzéki erő, a Munkáspárt véleménye: „persze, hogy a brexit az oka” – mondta Sir Keir Starmer, a Labour vezére aki azonban már korábban értésre adta, hogy nem kampányol azért, hogy a szigetország visszatérjen az Európai Unióba.

"Nem érvelek a visszatérés mellett, mert nincs rá ok.

De ha már egyszer távoztunk, akkor világos volt, hogy mi fog történni a határon. A polgároknak joga van olyan kormányhoz, amely ezt felismeri és előre tervez”.

Voltak azonban olyan hangok is, amelyek szerint nem a britek hibája volt a dolog, hanem a franciáké. Tim Loughton tory képviselő azzal hárította a szomszédokra a felelősséget, hogy „nagyon divatos ma mindenért a brexitet okolni, de a helyzet az, hogy a franciák „nem állítottak munkába elég határőrt”.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×