eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Óriási konténerhiány akadályozza a nemzetközi kereskedelmet, bénító a drágulás

Miközben a kínai elnök a szabadkereskedelem és a globalizáció fontosságát ecsetelte davosi beszédében, egy gyakorlati gond okoz fejfájást a világkereskedelemben: a konténerhiány. A szállításhoz szükséges eszközök díjai legalább a négyszeresükre ugrottak.

A pandémia felpörgette az online kereskedelmet és a Kínából származó importot. Az áruk célba juttatása viszont egyre nehezebb: az elmúlt két hónapban közel a négyszeresére emelkedtek a szállítási költségek az üres konténerek hiánya miatt.

„A Covid-19 miatt a globális ellátóláncok teljesen elakadtak. Késnek a hajók, felborult a kereslet és kínálat egyensúlya.

Az üres konténerek nem ott vannak, ahol kellene, hogy legyenek”

– magyarázta a helyzetet Michael Amri, a Seafreight FCL szállítócég globális ügyekkel foglalkozó igazgatója.

Novemberben még kétezer amerikai dollárba került Európába küldeni egy szabványos, 12 méter hosszú és 200 háztartási mosógép szállítására alkalmas konténert. Mostanra a költség már kilencezer dollárnál jár, mert a szűkössé vált forrásért versengő ügyfelek egymásra licitálnak.

A tavalyi év első felében, amikor a világjárvány első sokkja és a karanténok miatt visszaestek a szállítások, több ezer üres konténer rekedt Európában és Amerikában – írta a Financial Times (FT). Az év második felében felpörgött a gazdasági aktivitás és nyugaton megugrott az ázsiai gyártású termékek iránti kereslet. A szállítókapacitásért indult verseny pedig drámai módon megemelte az üres konténerek árát.

A helyzetet tetézi a kikötőkben kialakult zsúfoltság és az, hogy a szállítók extra pénzt számolnak fel, amiért késik konténereik kirakodása.

Európa azért is járt rosszabbul, mert inkább az Egyesült Államokba történő szállítások kapnak elsőbbséget.

Ezeken az útvonalakon a kínai kormány arra kérte a szállítókat, hogy ne emeljék az áraikat.

A brexit utáni szállítási nehézségekkel szembenéző briteknek még többet kell fizetniük, mint a többi európainak. Philip Edge, az Edge Worldwide nevű brit szállítócég főnöke azt mondta, hogy már 12 ezer dollár kértek tőle egy szabad konténerért.

A brit Háztartási Gépgyártók Szövetsége pedig közölte:

2020 eleje óta 300 százalékot emelkedtek a szállítási költségeik.

Ez azt jelenti, hogy vannak esetek, amikor többe kerül az áru szállítása, mint a profit és így a költségeket át fogják hárítani a fogyasztókra.

Egy manchesteri szabadidőtermék-kereskedő a neve elhallgatását kérve arról beszélt az FT-nek, hogy még mindig nem tud leszállítani bizonyos novemberi megrendeléseket.

„A kérdés: kifizessem-e a 12 ezer dollárt és áthárítsam-e a költséget a vásárlókra, vagy várjak és megkockáztassam, hogy kifogy a készlet?”

Közgazdászok szerint érezhető, hogy a helyzet kezdi fenyegetni a nemzetközi ellátási láncokat. Az IHS Markit piaci elemzőcég szerint az euróövezetben a szállítási késedelmek ismét elérték a tavalyi karanténidőszak legrosszabb szintjét. A felmérésben megkérdezett cégek elmondták, hogy kezdenek kifogyni a raktárkészleteik. A szállítócégek most abban reménykednek, hogy a kínai újév idején hagyományosan lassuló ázsiai termelés lehetőséget ad a kikötői zsúfoltság enyhítésére és az árak ideiglenes csökkenésére.

Peter Sand, a Bimco nevű nemzetközi hajószállítási szervezet közgazdásza szerint viszont az idén még tartós maradhat a konténerhiány. A szállítókra nehezedő nyomás akkor enyhülhet, amikor a karanténok feloldásával az emberek az árucikkek mellett ismét többet kezdenek költeni szolgáltatásokra.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×