eur:
409.64
usd:
375.83
bux:
74332.61
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: Pixabay

Óriási konténerhiány akadályozza a nemzetközi kereskedelmet, bénító a drágulás

Miközben a kínai elnök a szabadkereskedelem és a globalizáció fontosságát ecsetelte davosi beszédében, egy gyakorlati gond okoz fejfájást a világkereskedelemben: a konténerhiány. A szállításhoz szükséges eszközök díjai legalább a négyszeresükre ugrottak.

A pandémia felpörgette az online kereskedelmet és a Kínából származó importot. Az áruk célba juttatása viszont egyre nehezebb: az elmúlt két hónapban közel a négyszeresére emelkedtek a szállítási költségek az üres konténerek hiánya miatt.

„A Covid-19 miatt a globális ellátóláncok teljesen elakadtak. Késnek a hajók, felborult a kereslet és kínálat egyensúlya.

Az üres konténerek nem ott vannak, ahol kellene, hogy legyenek”

– magyarázta a helyzetet Michael Amri, a Seafreight FCL szállítócég globális ügyekkel foglalkozó igazgatója.

Novemberben még kétezer amerikai dollárba került Európába küldeni egy szabványos, 12 méter hosszú és 200 háztartási mosógép szállítására alkalmas konténert. Mostanra a költség már kilencezer dollárnál jár, mert a szűkössé vált forrásért versengő ügyfelek egymásra licitálnak.

A tavalyi év első felében, amikor a világjárvány első sokkja és a karanténok miatt visszaestek a szállítások, több ezer üres konténer rekedt Európában és Amerikában – írta a Financial Times (FT). Az év második felében felpörgött a gazdasági aktivitás és nyugaton megugrott az ázsiai gyártású termékek iránti kereslet. A szállítókapacitásért indult verseny pedig drámai módon megemelte az üres konténerek árát.

A helyzetet tetézi a kikötőkben kialakult zsúfoltság és az, hogy a szállítók extra pénzt számolnak fel, amiért késik konténereik kirakodása.

Európa azért is járt rosszabbul, mert inkább az Egyesült Államokba történő szállítások kapnak elsőbbséget.

Ezeken az útvonalakon a kínai kormány arra kérte a szállítókat, hogy ne emeljék az áraikat.

A brexit utáni szállítási nehézségekkel szembenéző briteknek még többet kell fizetniük, mint a többi európainak. Philip Edge, az Edge Worldwide nevű brit szállítócég főnöke azt mondta, hogy már 12 ezer dollár kértek tőle egy szabad konténerért.

A brit Háztartási Gépgyártók Szövetsége pedig közölte:

2020 eleje óta 300 százalékot emelkedtek a szállítási költségeik.

Ez azt jelenti, hogy vannak esetek, amikor többe kerül az áru szállítása, mint a profit és így a költségeket át fogják hárítani a fogyasztókra.

Egy manchesteri szabadidőtermék-kereskedő a neve elhallgatását kérve arról beszélt az FT-nek, hogy még mindig nem tud leszállítani bizonyos novemberi megrendeléseket.

„A kérdés: kifizessem-e a 12 ezer dollárt és áthárítsam-e a költséget a vásárlókra, vagy várjak és megkockáztassam, hogy kifogy a készlet?”

Közgazdászok szerint érezhető, hogy a helyzet kezdi fenyegetni a nemzetközi ellátási láncokat. Az IHS Markit piaci elemzőcég szerint az euróövezetben a szállítási késedelmek ismét elérték a tavalyi karanténidőszak legrosszabb szintjét. A felmérésben megkérdezett cégek elmondták, hogy kezdenek kifogyni a raktárkészleteik. A szállítócégek most abban reménykednek, hogy a kínai újév idején hagyományosan lassuló ázsiai termelés lehetőséget ad a kikötői zsúfoltság enyhítésére és az árak ideiglenes csökkenésére.

Peter Sand, a Bimco nevű nemzetközi hajószállítási szervezet közgazdásza szerint viszont az idén még tartós maradhat a konténerhiány. A szállítókra nehezedő nyomás akkor enyhülhet, amikor a karanténok feloldásával az emberek az árucikkek mellett ismét többet kezdenek költeni szolgáltatásokra.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, befutott az első eredmény

Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, befutott az első eredmény

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A republikánus és a demokrata jelölt megválasztása is történelminek minősülne: Trump az első bíróság által elítélt bűnözőként, és a legöregebb elnökként kezdhetné második ciklusát, előtte pedig csak egyszer volt arra példa, hogy egy politikust nem egybefüggő nyolc évre küldtek vissza a Fehér Házba. Mindeközben a hivatalban lévő Joe Bident lecserélő Kamala Harris alelnök győzelmével az első nőt iktatnák be pár hónap múlva a "szabad világ vezetőjévé". A küzdelem egyébként rendkívül szorosnak ígérkezik: a billegő államokban és az országos pollokban is fej-fej mellett vannak a jelöltek, az első, Dixville Notchból érkező eredmény pedig döntetlen is lett. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×