A 2012-es londoni olimpia sikerei óta a britek megőrülnek a kerékpározásért. A brexit azonban akadályozhatja, hogy hódoljanak szenvedélyüknek. A Campagnolo olasz cég a héten jelentette be, hogy webáruháza immár nem szolgálja ki a brit vevőket. A szigetországból nem lehet náluk közvetlenül vásárolni és nem is szállítanak ki. Egy brit kerékpáros portál ugyanakkor igyekezett megnyugatni az érdeklődőket, hogy a viszonteladókon keresztül még mindig elérhetők a termékek.
A kerékpáros ruházatot, kiegészítőket és alkatrészeket forgalmazó olasz cég egyike azoknak a növekvő számú európai vállalatoknak, amelyek a brexit és Nagy-Britanniának a közös piacból és a vámunióból való újévi kilépése után
nem akarnak szállítani a szigetországba.
Hollandiából a Dutch Bike Bits nevű kerékpáros cég állította le a szállításokat – miközben a világ minden más országába hajlandó eljuttatni termékeit. Hozzájuk hasonlóan a belga Beer on Web nevű söröket áruló vállalkozás is a brexit után új adórezsimre hivatkozva fordított hátat a briteknek.
Még nagyobb gond lehet az élelmiszer körül. Az érintett brit és európai szakmai szervezetek arra figyelmeztettek, hogy a brexit utáni kereskedelemről szóló brit–uniós alku egyik fejezete gyakorlatilag
blokkolja a létező ellátási láncokat.
Ez az olyan élelmiszereket és italokat érinti, amelyeket brit elosztóközpontok importálnak, majd küldenek vissza az unióba, főképp Írországba.
Az alku szerint csak az a Nagy-Britanniából az EU-ba behozott áru vámmentes, amely “brit eredetű” és az európai élelmiszer akkor válna “brit eredetűvé”, ha a szigetországban valamilyen módon feldolgoznák vagy módosítanák. Egy uniós illetékes szerint nem lehet elvárni, hogy a brexitnek ne legyenek következményei, és az uniós cégeknek fel kell hagyniuk azzal a gyakorlattal, hogy brit elosztóközpontokat használjanak. A helyzet nyomán a Sainsbury’s brit szupermarketlánc a rivális Spar termékeit volt kénytelen a polcokra tenni Észak-Írországban.
A korábban említett kerékpáros online kiskereskedőknek pedig az új brit áfaszabályok miatt fáj a fejük. Január 1-jétől ugyanis a brit adóhatóság nem az import, hanem az eladás helyszínén követeli meg az áfa megfizetését. Ez azt jelenti, hogy a külföldi kereskedőnek be kell jelentkezniük a brit áfakörbe, és el kell számolniuk a 150 eurónál alacsonyabb tételekkel.
A brit kormány válasza erre azt volt, hogy így egyenlő elbánásban részesülnek az EU-s és az unión kívüli cégek. A brit hatóság szerint sok uniós cég már korábban regisztrált, mások viszont az előírtnál kevesebb áfát fizetnek a már brit földön lévő áruik után, és az új szabályozás ezt küszöböli ki.
Brit fogyasztóvédelmi aktivisták szerint a kormány nem világosította fel eléggé sem a kereskedőket, sem a fogyasztókat arról, hogyan hat ki a brexit a határon átnyúló online vásárlásokra.
A holland kerékpáros cég szerint a brit adóhatóság a világ minden, Nagy-Britanniába exportáló cégére “díjat vetne ki szolgáltatásáért, ami nevetséges. Mi lenne, ha a világ minden országa ezt tenné? Akkor 195 adóhivatalnál kellene számlát fenntartani és oda befizetni” – írták oldalukon.
“Ha Ön dühös emiatt, lépjen kapcsolatba parlamenti képviselőjével”
– sürgette brit ügyfeleit a cég.
Közben a Fedex/TNT csomagszállító vállalat extra díjat kezdett el felszámolni a brit–EU viszonylatban szállított küldeményekre, és hasonló lépésre szánta el magát a DHL és a UPS is.