A szlovákiai hivatalok a non-profit szervezetek jelentése szerint erősen elítélik a roma gyerekeket és úgy tekintenek rájuk, mint akik mentálisan alkalmatlanok az iskolalátogatásra, ezért úgynevezett nulladik osztályba és speciális iskolába küldik őket, ahol korlátozott az átvett tananyag. Mindez a jövőben hátrányt jelent ezeknek a gyermekeknek és akár kizárhatja őket a munkaerőpiacról, szegénységbe taszíthatja őket és más társadalmi jelenségeket idézhet elő.
Az Amnesty International és az Európai Roma Jogok Központja Alapítvány tagjai négy konkrét esetet vizsgáltak meg: olyan kelet-szlovákiai iskolák osztályait, ahová kizárólag roma gyerekek járnak. Az aktivisták megállapították, hogy a helyzet egyre romlik annak ellenére, hogy hosszú ideje figyelmeztetnek a problémára. Maguk a pedagógusok is hozzájárulnak ahhoz, hogy a roma gyerekek önbecsülése csökkenjen azzal, hogy becsmérlik jövőbeli terveiket. Nem tartják például reálisnak, hogy egy roma gyermek álma arról, hogy tanító vagy orvos legyen, teljesülhet.
Problémát okoz a „fehér szökésnek” nevezett jelenség, vagyis hogy ha egy iskola hivatalosan nem szegregálja a gyermekeket, a többségi lakossághoz tartozó szülők elkezdik a gyerekeiket más iskolába átíratni, így egy idő után ismét szegregálttá válik az adott intézmény.
„Mindez jelzés értékű kell, hogy legyen a non-profit szervezet számára, hogy az iskolák és az oktatás minőségével kezdjenek valamit. Megoldást jelentene az iskolák finanszírozásának átértékelése is, hogy a pedagógusoknak lehetőségük legyen az individuális oktatásra és ezzel emelkedjen az oktatás minősége” – mondta el a témával kapcsolatban Marek Szilvási, az Európai Roma Jogok Központja Alapítvány tagja.