Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Nyitókép: pexels

Mi lesz, ha átveszi a mesterséges intelligencia a komplett közlekedést?

A BME-n már nem csak gondolkodnak ezen a kérdésen, hanem zajlik a közlekedésirányítás átvitele az új korszakba.

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n - olvasható a Kreszváltozás.hu portálon.

A rendszer bárhol és bármikor alkalmazható, vezérelve, hogy a járművek a lehető legkevesebb időt töltsék a forgalomban.

Neve: Citi AI (ejtve: "sziti éáj").

Milyen adatokat használ?

  • Forgalomfigyelő kamerák,
  • mobilapp,
  • tömegközlekedési eszközök valós idejű adatai.

A rendszer nem csak elemzi, de előre is jelzi a forgalmi viszonyokat, így már tervezve szervez, beavatkozási javaslatokat adva a diszpécsernek, és még a tömegközlekedés utastájékoztatójának is tud üzenni.

Az utazók, utasok így a megszokott útvonaltervező alkalmazások helyett egy, az adott város igényeire szabott, mesterséges intelligenciával és hatékony beavatkozással támogatott útvonaltervezőt használhatnak majd.

A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Gamax Informatikai és Munkaerő-kölcsönző Kft. vezette a fejlesztést, amelybe bevonta a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszéket, valamint a RacioNET Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-t, közös konzorciumként.

A fejlesztés költsége 2,312 milliárd forint volt, amelyből 1,388 milliárd forint támogatást nyert el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal versenyképességi és kiválósági együttműködések programjában.

Pécsett vetik be elsőként.

Címlapról ajánljuk
Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz
Vagyonadó

Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz

A vagyonadó mindig jól mutat a kampányplakáton: egyszerű üzenet, könnyű célpont, morális fölény. Csakhogy ahol valóban nekifutottak a bevezetésének, ott az állam rendre összeomlott a mérés, az értékelés és a jogi megfelelés terhei alatt. Franciaország, Németország, India és Argentína példája ugyanazt mutatja: a vagyonadó technikailag szinte megvalósíthatatlan. A politikai szlogen így tehát marad, maga az adó viszont többnyire elbukik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
BUX indexbe vágyik az MBH: ekkora forgalmat várnak a másodlagos nyilvános részvényértékesítéstől

BUX indexbe vágyik az MBH: ekkora forgalmat várnak a másodlagos nyilvános részvényértékesítéstől

Az MBH Bank másodlagos nyilvános részvényértékesítéssel kívánja tovább erősíteni tőzsdei pozícióját, szándékai szerint rövidtávon a BUX index meghatározó szereplőjévé válna. A cél, hogy intézményi- és lakossági befektetők számára egyaránt vonzó alternatívát kínáljanak, mind a várható osztalékhozam, mind az árfolyamnyereség szempontjából. Az értékesítés nagy sikerrel zajlott: a jelentős érdeklődés miatt a lakossági részvényigénylési időszakot 3 nappal a meghirdetett határidő előtt le is kellett állítania a banknak, december 12-e délig pedig az intézményi befektetők ajánlatait várta bank. A Portfolio Krizsanovich Pétert, az MBH Bank Stratégiáért és Pénzügyekért felelős vezérigazgató-helyettesét kérdezte a papírok várható likviditásáról, a tőkearányos megtérülés javítására vonatkozó ambiciózus célokról, illetve arról, hogy milyen következményeket von maga után a bankadó növelése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×