eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 30. vasárnap Zalán
Nyitókép: A Boeing CST-100 Starliner föld körüli pályán (Boeing)

Új űrhajóját tesztelte a Boeing

A CST-100 Starliner egy többször felhasználható űrhajó, amelyet elsősorban a Nemzetközi Űrállomás (ISS) legénységének szállítására fejlesztenek a NASA kereskedelmi személyzet fejlesztési (CCDev) programjának keretében. A tervek szerint decemberben már az ISS-re viszi az asztronautákat.

Az űrhajó Föld körüli pályára állításáról az Atlas V rakéta gondoskodik, de úgy tervezték, hogy a Falcon 9-es hordozórakéta is képes legyen a felbocsájtására.

Nagy versenytársával, a SpaceX-szel párhuzamosan dolgozik a Boeing az ember szállítására alkalmas űrhajón, egyelőre mindkettejüknek a vártnál lassabban megy a fejlesztés. Az amerikai asztronauták az űrsiklóprogram 2011-es leállítása óta csak úgy tudnak feljutni az ISS-re, hogy az oroszok a Szojuzzal felviszik őket. Az állam már nem "saját gyártásban" fejleszt űrjárművet, hanem külső cégekkel működik együtt, a Boeinget és Elon Musk SpaceX vállalatát választották ki. Utóbbi űrhajója személyzet nélkül tavasszal dokkolt az ISS-en.

Hétfőn Új Mexikóban, a White Sands rakétakísérleti telepen az űrhajó kilövéséhez és landolásához szükséges műszereket és eszközöket (az elektromos rendszereket, a vezérlést, a rakétákat, az ejtőernyőket stb.) próbálták ki egy repülés megszakításos művelettel - ez egy vészhelyzetet szimulál.

Frissítés - magyar idő szerint 15:15-től: Az alig egy perc alatt lezajlott folyamat során azt lehetett látni, ahogy az űrhajót fellőtték, majd egy körülbelül öt másodperces repülés után átkapcsolt a földet éréshez szükséges üzemmódba, elfordult, kibocsátotta az ejtőernyőit és landolt a számára kijelölt területen, miután lelökte magáról a szervizmodult, majd az alsó borítást, és felfújta a légzsákjait.

Az élő közvetítésben a Boeing kommunikációs vezetője elmondta: most az adatok elemézése következik, hogy kiderüljön, minden olyan rendben volt-e, mint ahogy az a nézők számára látszott. Később kiderült, hogy a háromból az egyik ejtőernyő nem nyílt ki. Ezek alkalmazása mindkét űrhajó-fejlesztő vállalat számára nagy műszaki kihívást jelentett, és számos kérdést vetett fel a személyzet biztonságát és a repülések gyakoriságát illetően, ugyanis az ejtőernyők lassítják le az űrkapszulát, amikor szuperszonikus sebességgel visszatér a Földre.

Boeing/NASA
A fellövés - Boeing/NASA

Boeing/NASA
A Starliner a kilövőállásban - Boeing/NASA

Boeing/NASA
Emelkedés a fellövés után - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Ereszkedés, az ejtőernyők kibocsátva, a szervizmodul levált - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Az alsó borítás kilőve, ezután fújódtak fel a légzsákok - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Landolás előtt - Boeing/NASA
Boeing/NASA
A személyszállító modul a landolás után - Boeing/NASA

A tesztet a helyszínen nézte végig a Starliner leendő első személyzete (a Boeing részéről Chris Ferguson, valamint a NASA részéről Mike Fincke és Nicole Mann asztronauták), akikkel a művelet után beszélgettek.

A Starlinernek már csak egy tesztje van hátra: december 17-én automatikus tesztrepülés várható személyzet nélkül, és most úgy tűnik, egy még nem ismert decemberi időpontban már az asztronautákkal együtt repülhetne a Nemzetközi Űrállomásra.

A SpaceX Crew Dragon nevű űrkapszulájával a jövő év első negyedében tervezi az első próbarepülést űrhajóssal a fedélzetén az után, hogy márciusban befejeződtek a személyzet nélküli tesztrepülések.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Életveszélyes helyzetekről, a hullámok nagyságáról, a pihenési lehetőségekről, a tervezett sodródásokról, a magával vitt élelmiszerekről, illetve a szükséges kalória- és alvásmennyiségről is beszélt Rakonczay Gábor extrém sportoló, az Atlanti-óceán átevezője az InfoRádió Aréna című műsorában. Arra is felelt, hogy mi választja el az építő egyedüllétet a pusztító, romboló magánytól, s hogy miért vitt magával olvasni könyveket az óceán közepére.

Szakíró: nincs már nagy árkülönbség, megéri elektromos autót venni

Folyamatosan nő a kereslet a villanyautók iránt Magyarországon, elsősorban a használtautó-import élénkült meg – mondta az InfoRádióban Antalóczy Tibor. A villanyautosok.hu főszerkesztője szerint a vállalati e-autó program főleg a kisteherautó-piacnak adott nagy lendületet, de más cégeknek is érdemes pályázniuk március végéig.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Valódi támogatást adnak vagy függőségbe taszítanak? – Csendes forradalom zajlik a nemzetközi segélyezés terén

Valódi támogatást adnak vagy függőségbe taszítanak? – Csendes forradalom zajlik a nemzetközi segélyezés terén

A nemzetközi segélyezési rendszer már régóta válsággal küzd, működésével sem a donorok, sem a kedvezményezettek nem elégedettek. Miközben a donor országok azt tapasztalják, hogy a segélyek nem hozzák a várt tartós eredményeket, addig a kedvezményezettek sokszor függőségbe, segélycsapdába kerülnek. Emiatt a segélyezésről szóló szakirodalomban több évtizede gyökeret vert az aid exit koncepció, vagyis a segélyezés fokozatos kivezetése a humanitárius és sürgősségi segélyek kivételével. Kérdés, mennyire megvalósítható ez a koncepció.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×