eur:
409.25
usd:
375.59
bux:
74408.72
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: A Boeing CST-100 Starliner föld körüli pályán (Boeing)

Új űrhajóját tesztelte a Boeing

A CST-100 Starliner egy többször felhasználható űrhajó, amelyet elsősorban a Nemzetközi Űrállomás (ISS) legénységének szállítására fejlesztenek a NASA kereskedelmi személyzet fejlesztési (CCDev) programjának keretében. A tervek szerint decemberben már az ISS-re viszi az asztronautákat.

Az űrhajó Föld körüli pályára állításáról az Atlas V rakéta gondoskodik, de úgy tervezték, hogy a Falcon 9-es hordozórakéta is képes legyen a felbocsájtására.

Nagy versenytársával, a SpaceX-szel párhuzamosan dolgozik a Boeing az ember szállítására alkalmas űrhajón, egyelőre mindkettejüknek a vártnál lassabban megy a fejlesztés. Az amerikai asztronauták az űrsiklóprogram 2011-es leállítása óta csak úgy tudnak feljutni az ISS-re, hogy az oroszok a Szojuzzal felviszik őket. Az állam már nem "saját gyártásban" fejleszt űrjárművet, hanem külső cégekkel működik együtt, a Boeinget és Elon Musk SpaceX vállalatát választották ki. Utóbbi űrhajója személyzet nélkül tavasszal dokkolt az ISS-en.

Hétfőn Új Mexikóban, a White Sands rakétakísérleti telepen az űrhajó kilövéséhez és landolásához szükséges műszereket és eszközöket (az elektromos rendszereket, a vezérlést, a rakétákat, az ejtőernyőket stb.) próbálták ki egy repülés megszakításos művelettel - ez egy vészhelyzetet szimulál.

Frissítés - magyar idő szerint 15:15-től: Az alig egy perc alatt lezajlott folyamat során azt lehetett látni, ahogy az űrhajót fellőtték, majd egy körülbelül öt másodperces repülés után átkapcsolt a földet éréshez szükséges üzemmódba, elfordult, kibocsátotta az ejtőernyőit és landolt a számára kijelölt területen, miután lelökte magáról a szervizmodult, majd az alsó borítást, és felfújta a légzsákjait.

Az élő közvetítésben a Boeing kommunikációs vezetője elmondta: most az adatok elemézése következik, hogy kiderüljön, minden olyan rendben volt-e, mint ahogy az a nézők számára látszott. Később kiderült, hogy a háromból az egyik ejtőernyő nem nyílt ki. Ezek alkalmazása mindkét űrhajó-fejlesztő vállalat számára nagy műszaki kihívást jelentett, és számos kérdést vetett fel a személyzet biztonságát és a repülések gyakoriságát illetően, ugyanis az ejtőernyők lassítják le az űrkapszulát, amikor szuperszonikus sebességgel visszatér a Földre.

Boeing/NASA
A fellövés - Boeing/NASA

Boeing/NASA
A Starliner a kilövőállásban - Boeing/NASA

Boeing/NASA
Emelkedés a fellövés után - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Ereszkedés, az ejtőernyők kibocsátva, a szervizmodul levált - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Az alsó borítás kilőve, ezután fújódtak fel a légzsákok - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Landolás előtt - Boeing/NASA
Boeing/NASA
A személyszállító modul a landolás után - Boeing/NASA

A tesztet a helyszínen nézte végig a Starliner leendő első személyzete (a Boeing részéről Chris Ferguson, valamint a NASA részéről Mike Fincke és Nicole Mann asztronauták), akikkel a művelet után beszélgettek.

A Starlinernek már csak egy tesztje van hátra: december 17-én automatikus tesztrepülés várható személyzet nélkül, és most úgy tűnik, egy még nem ismert decemberi időpontban már az asztronautákkal együtt repülhetne a Nemzetközi Űrállomásra.

A SpaceX Crew Dragon nevű űrkapszulájával a jövő év első negyedében tervezi az első próbarepülést űrhajóssal a fedélzetén az után, hogy márciusban befejeződtek a személyzet nélküli tesztrepülések.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×