eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: A Boeing CST-100 Starliner föld körüli pályán (Boeing)

Új űrhajóját tesztelte a Boeing

A CST-100 Starliner egy többször felhasználható űrhajó, amelyet elsősorban a Nemzetközi Űrállomás (ISS) legénységének szállítására fejlesztenek a NASA kereskedelmi személyzet fejlesztési (CCDev) programjának keretében. A tervek szerint decemberben már az ISS-re viszi az asztronautákat.

Az űrhajó Föld körüli pályára állításáról az Atlas V rakéta gondoskodik, de úgy tervezték, hogy a Falcon 9-es hordozórakéta is képes legyen a felbocsájtására.

Nagy versenytársával, a SpaceX-szel párhuzamosan dolgozik a Boeing az ember szállítására alkalmas űrhajón, egyelőre mindkettejüknek a vártnál lassabban megy a fejlesztés. Az amerikai asztronauták az űrsiklóprogram 2011-es leállítása óta csak úgy tudnak feljutni az ISS-re, hogy az oroszok a Szojuzzal felviszik őket. Az állam már nem "saját gyártásban" fejleszt űrjárművet, hanem külső cégekkel működik együtt, a Boeinget és Elon Musk SpaceX vállalatát választották ki. Utóbbi űrhajója személyzet nélkül tavasszal dokkolt az ISS-en.

Hétfőn Új Mexikóban, a White Sands rakétakísérleti telepen az űrhajó kilövéséhez és landolásához szükséges műszereket és eszközöket (az elektromos rendszereket, a vezérlést, a rakétákat, az ejtőernyőket stb.) próbálták ki egy repülés megszakításos művelettel - ez egy vészhelyzetet szimulál.

Frissítés - magyar idő szerint 15:15-től: Az alig egy perc alatt lezajlott folyamat során azt lehetett látni, ahogy az űrhajót fellőtték, majd egy körülbelül öt másodperces repülés után átkapcsolt a földet éréshez szükséges üzemmódba, elfordult, kibocsátotta az ejtőernyőit és landolt a számára kijelölt területen, miután lelökte magáról a szervizmodult, majd az alsó borítást, és felfújta a légzsákjait.

Az élő közvetítésben a Boeing kommunikációs vezetője elmondta: most az adatok elemézése következik, hogy kiderüljön, minden olyan rendben volt-e, mint ahogy az a nézők számára látszott. Később kiderült, hogy a háromból az egyik ejtőernyő nem nyílt ki. Ezek alkalmazása mindkét űrhajó-fejlesztő vállalat számára nagy műszaki kihívást jelentett, és számos kérdést vetett fel a személyzet biztonságát és a repülések gyakoriságát illetően, ugyanis az ejtőernyők lassítják le az űrkapszulát, amikor szuperszonikus sebességgel visszatér a Földre.

Boeing/NASA
A fellövés - Boeing/NASA

Boeing/NASA
A Starliner a kilövőállásban - Boeing/NASA

Boeing/NASA
Emelkedés a fellövés után - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Ereszkedés, az ejtőernyők kibocsátva, a szervizmodul levált - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Az alsó borítás kilőve, ezután fújódtak fel a légzsákok - Boeing/NASA
Boeing/NASA
Landolás előtt - Boeing/NASA
Boeing/NASA
A személyszállító modul a landolás után - Boeing/NASA

A tesztet a helyszínen nézte végig a Starliner leendő első személyzete (a Boeing részéről Chris Ferguson, valamint a NASA részéről Mike Fincke és Nicole Mann asztronauták), akikkel a művelet után beszélgettek.

A Starlinernek már csak egy tesztje van hátra: december 17-én automatikus tesztrepülés várható személyzet nélkül, és most úgy tűnik, egy még nem ismert decemberi időpontban már az asztronautákkal együtt repülhetne a Nemzetközi Űrállomásra.

A SpaceX Crew Dragon nevű űrkapszulájával a jövő év első negyedében tervezi az első próbarepülést űrhajóssal a fedélzetén az után, hogy márciusban befejeződtek a személyzet nélküli tesztrepülések.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 21. 10:19
×
×
×
×