eur:
392.6
usd:
362.16
bux:
72132.83
2024. július 7. vasárnap Apollónia

Veszélyes fegyverek lehetnek a drónok

Mintegy 2000 tudós a mesterséges intelligenciával rendelkező fegyverek betiltását követelő nyílt levelet fogalmazott meg. Az aláírók között van Stephen Hawking asztrofizikus, Steve Wozniak, az Apple egyik alapítója és Noam Chomsky amerikai nyelvész is - mondta az InfoRádiónak Jelasity Márk, a Magyar Tudományos Akadémia és a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kutatócsoportjának munkatársa.

A nyílt levélben megpróbálják körülhatárolni azokat a fegyvereket, amik ellen tiltakoznak. Például a drónok ellen, amelyekre ha fegyvereket helyeznének, olyan fegyvert lehetne létrehozni, ami intelligens módon megtalál egy célszemélyt, és teljesen automatikus módon támadást intéz ellenük - hívta fel a figyelmet Jelasity Márk.

Hozzátette: a nyílt levél szelleméből arra lehet következtetni, hogy olyan fegyverekre gondolnak, amelyek emberi irányítás nélkül végeznek támadásokat. Az elmúlt egy-két évben óriásit fejlődött a tudomány ebből a szempontból. Ma már azon a szinten vagyunk, hogy konkrétan az embereket fel lehet ismerni az arcuk vagy hangjuk alapján.

Vannak például olyan úgynevezett drón-rajok, amelyek lényegében úgy működnek, mint egy méhraj. Ezek viszonylag pici és olcsó gépek, amik önállóan nem rendelkeznek túl nagy intelligenciával, viszont rengeteg lehet egyszerre kilőni belőlük, és rá lehet irányítani őket különböző célpontokra. Ezek nagyjából együtt maradnak, és koordináltan tudják kivitelezni a támadást. Ugyanúgy, ahogy egy méhraj ezek ellen sem lenne hatásos semmifajta rakétavédelmi rendszer, egy ilyen pici, de nagy mennyiségű támadóeszközből álló felhő ellen sem lehetne hatékonyan védekezni jelen pillanatban - ismertette a kutatócsoport munkatársa.

Hangsúlyozta: a mesterséges intelligencia világában nagy mértékben elmosódnak a határok az ember felelőssége és a gép működése között. Ugyan nagyon sokan próbálják azt mondani, hogy ezeknek az automata fegyvereknek mindig van valamilyenfajta emberi szupervíziójuk, de ha figyelembe vesszük azt, hogy az egységes utasítások, amiket ezek a rendszerek kapnak, egyre magasabb és magasabb szintűek lehetnek, az emberi felügyeletnek egyre kisebb és kisebb befolyása van.

"Nagyon nehezen tudnám azt megnevezni, hogy hol van az a pont, amikor még az ember mondja meg, hogy mit kell csinálnia, és hol van az a pont, amikor már a gép kezdi el kitalálni, hogy konkrétan milyen akciókat kell végrehajtania. Már azt is viszonylag nehéz előzetesen tesztelni, hogy ezek biztonságos rendszerek" - fogalmazott.

A nyílt levél hivatkozik más területekre, például a nukleáris technológiára vagy a biológiai fegyverekre. Az az óriási különbség a mesterséges intelligencia és a biológiai fegyverek között, hogy míg a biológiai fegyverek előállításához nagyon speciális szaktudás szükséges, és nagyon nehezen megszerezhető vírusokhoz vagy egyéb kémiai anyagokhoz való hozzáférésre van szükség, addig a mesterséges intelligenciával felszerelt fegyverrendszereknek minden komponense teljesen nyilvánosan elérhető jelen pillanatban is - közölte Jelasity Márk.

"Azt gondolom, hogy ez egy olyan szellem, ami már kiszökött a palackból. A nemzetközi szerződésekkel persze meg lehet próbálni korlátozni vagy tiltani, de nem hiszem, hogy annyira hatékony tud lenni, mint a nukleáris vagy a biológiai fegyverek esetében" - fogalmazott.

Hanganyag: Fehér Anna Magda

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Meglepő felmérés készült az elektromos autókról: az amerikaiak fele visszacserélné őket robbanómotorosra

Meglepő felmérés készült az elektromos autókról: az amerikaiak fele visszacserélné őket robbanómotorosra

Megjelent a McKinsey legfrissebb autóipari trendekre vonatkozó globális fogyasztói felmérése, amelyben több izgalmas megállapítás is található. Természetesen az anyag gerincét az elektromos autózás teszi ki, erre vonatkozik a legtöbb kérdés, és az látszik, hogy a fogyasztók egyre nagyobb hajlandóságot mutatnak az elektromos autók vásárlására, de többek között a töltéssel és a költségekkel kapcsolatos vélt vagy valós aggályok továbbra is komoly korlátot jelentenek. A felmérés ezen felül megállapítja azt is, hogy globálisan az EV-tulajok 29 százaléka akar visszaváltani belső égésű motoros autóra, míg az USA-ban ez az arány közelíti az 50 százalékot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×