Egy karmesternél legfontosabb a kisugárzás, fogalmazott az InfoRádiónak Hamar Zsolt, hozzátéve: ezen kívül elengedhetetlen, hogy koncepciója legyen. Amennyiben ezek birtokában van, érdemes kialakítani a technikát, mert megvan az esélye annak, hogy karmesterré váljon, emelte ki zeneigazgató.
A kurzusvezető szerint érdekes kérdés, hogy mekkora az előadóművész szabadsága, mennyiben értelmezheti újra a szerző akaratát. "Ebben nekem van némi vitám a korral, mert úgy hiszem, hogy egyenrangú partnerként kell tekintenünk a zeneszerzőre, olykor – képletesen – vitába kell szállni vele, de ahhoz, hogy erre képesek legyünk, tökéletesen felkészültnek kell lennünk" – fogalmazott.
A Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója úgy véli: valamennyire mindannyiunkban benne van a karmester, az exhibicionizmus viszont ehhez a szakmához elengedhetetlen.
"Persze,
ha a karmester személye elnyomja magát a zenét, akkor meg kell nyirbálni a karmesteri egót.
Az introvertált karmestereket is meg lehet nyitni valamelyest, de ez néha csak erre az egy hétre szól." A karmester megjegyezte: ez egy rendkívül speciális helyzet, egy zárt világ, amelyben lehet eredményeket elérni, azonban azok nem biztos, hogy konvertálhatóak a hétköznapi működésbe.
Hamar Zsolt elmondta: egy-két óra alatt igyekszik feltérképezni, hogy kivel mit lehet elérni. Egy ilyen mesterkurzuson egyénre szabott tantervet kell összeállítani. "Nem szívesen használom a tanítvány szót, mert én
egy ilyen kurzuson éppen annyit tanulok tőlük, mint ők tőlem.
Ez a munka olykor pszichológiai tevékenység, akad akit a túlmozgásos állapotból kell valamilyen nyugalmi szintre vinni, mást viszont eszköztárral kell segíteni abban, hogy a gondolatait át tudja adni a zenekar számára érthető formában" – magyarázta.
A szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekarnak nagy tapasztalata van abban, hogy egy ilyen kurzuson pillanatok alatt váltson, és átálljon az egymást követő más-más habitusú karmester stílusára – tette hozzá.
Igazán különleges
A kurzus témája Bartók Béla A fából faragott királyfi és A csodálatos mandarin című művei lesznek.
"Bartókot nem csak azért imádjuk, mert a miénk, hanem azért, mert a halhatatlan zeneszerzők közt igazán különleges helyet foglal el. Akadnak összegző és újító zeneszerzők. Bach például inkább összegző, míg Beethoven inkább újító. Az összegző szerzők sajátossága, hogy jellemzően nem lehet őket folytatni. De vannak olyan alkotók, mint például Wagner, vagy Bartók, akik egyszerre összegző és újító szerzők – magyarázta Hamar Zsolt, hozzátéve – Az ilyesfajta szerzők az előadóművész számára is kihívást jelentenek, hiszen meg kell érteni a szerző újításait, társítani kell hozzá a szükséges eszközöket, ez egy karmester esetében például speciális ütéstechnikát jelent, de közben összegző szerzőként az előadásnak is mindent átfogónak kell lennie" – hangsúlyozta.
A Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál számos klasszikus – és könnyűzenei koncerttel, filmvetítéssel és beszélgetésekkel várja az érdeklődőket június 12-21-ig.