eur:
411.92
usd:
392.69
bux:
79385.23
2024. december 18. szerda Auguszta
Vlagyimir Putyin orosz elnök a fennállásának tizedik évfordulóját ünneplő Eurázsiai Gazdasági Unió (EaEU) tagállami vezetőit tömörítő Legfelsőbb Eurázsiai Gazdasági Tanács ülésén Moszkvában 2024. május 8-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Reuters pool/Jevgenyija Novozsenyina

Oroszország óriási projekten dolgozik, új piacot talált a földgáznak

Ami az európai piacon nem kel el, azt majd Ázsia felvásárolja. Moszkva az Északi-tengeren keresztül, hajón szolgálja ki a keleti igényeket, nagy fejlesztésen dolgozik és ebbe bevonja Kínát is. A tervben szerepet kap az orosz Távol-Kelet.

Vlagyimir Putyin orosz elnök csütörtökön a Keleti Gazdasági Fórumon bejelentette, hogy Oroszország növelni fogja a teherforgalmat az északi-tengeri útvonalon, hogy átirányítsa a kereskedelmet Nyugatról Keletre - írja a vg.hu. Az elnök más államokat is meghívott, hogy vegyenek részt a murmanszki közlekedési csomópont építésében.

Moszkva az ukrajnai invázió miatt kivetett szankciók miatt volt kénytelen Ázsia felé nyitni, és a kereskedelmi forgalom további bővítésére a murmanszki mellett egy sor más kikötő kapacitását is növeli ezen az északi útvonalon. Vlagyimir Putyin úgy fogalmazott:

két éve még csak helyközi teherszállítással kezdtek az északi-tengeri útvonalon, ma már viszont 14 északnyugati, sarkvidéki és távol-keleti kikötő része a rendszernek.

Az orosz elnök hozzátette, hogy ezeknek a kikötőknek a kapacitása 2023 végéig meghaladta a 40 millió tonnát. Úgy véli, ez csupán a kezdet, és tovább folytatják a fejlesztést, korszerűsítik a szállítmányok átrakodását, javítják a vasúti infrastruktúrát.

Oroszország külön kormányközi bizottságot hozott létre Kínával az északi útvonal fejlesztésére. A TASzSz híradása szerint októberben ülnek majd össze először Szentpéterváron. Itt megvitatják, hogyan lehetne a kínai partnereket még jobban bevonni a fejlesztésekbe, amibe az infrastruktúra és a hajóépítés is beletartozik. Becslések szerint a kínai forgalom 2030-ra eléri az 50 millió tonnát, a kínaiak pedig beszállhatnak a jégtörők építésébe, kikötők fejlesztésébe.

Vlagyimir Putyin leszögezte, hogy a távol-keleti térség a legfontosabb az orosz pozíciók erősítéséhez. Szerinte azonban a legfontosabb az, hogy

az orosz Távol-Kelet hatalmas teret biztosít az üzleti kezdeményezések számára, hogy komplex projekteket indítsanak el és egész új iparágakat hozzanak létre.

Az elnök arra is emlékeztetett, hogy a régió fejlesztését a 21. század nemzeti prioritásaként határozták meg, ennek a döntésnek a helyességét pedig maga az élet igazolta. Arról is beszélt, hogy Oroszország folytatná a gázszállítást az EU-ba, de nem kényszerítheti Ukrajnát, hogy megújítsa a decemberben lejáró tranzitmegállapodás megújítására.

Vlagyimir Putyin álláspontja szerint úgy tűnik, az Európai Uniónak nem kell az orosz gáz, Moszkva ezért növelni fogja a szállítást más régiókba, Ukrajnát megkerülő útvonalakon. Hozzátette, más érdeklődők is vannak, Irán például már jelezte, hogy több orosz földgázt szeretne vásárolni.

Címlapról ajánljuk

Ausztria nem kap új kormányt a karácsonyfa alá

A szeptemberi választás óta nem tudta felállítani új kormányát Karl Nehammer. A hárompárti tárgyalásokon elsősorban a költségvetés helyretételének a módjában van jelentős ellentmondás a felek között, emiatt csak a 2025-ben lehet Ausztriának új kormánya.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.18. szerda, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Egy teljesen új megközelítéssel reformálná meg a Trump-kormányzat az amerikai autóipart

Egy teljesen új megközelítéssel reformálná meg a Trump-kormányzat az amerikai autóipart

Donald Trump megválasztott amerikai elnök és tanácsadói új stratégiát javasolnak az autóipar átalakítására, amely az elektromos járművek (EV) vásárlásához nyújtott szövetségi támogatások csökkentését vagy megszüntetését, valamint a hazai gyártás ösztönzését célozza. A tervek között szerepel a jelenlegi 7500 dolláros adókedvezmény eltörlése és a Biden-kormányzat szigorú üzemanyag-fogyasztási és CO₂-kibocsátási szabályainak visszavonása. Ezzel párhuzamosan a fejlett gyártási adójóváírások megtartásával támogatnák az elektromos autók és ellátási láncuk hazai gyártását. A szabályozási környezet reformjával enyhítenék az önvezető autókra vonatkozó előírásokat, és eltörölnék a gyártók automatizált vezetési technológiákkal kapcsolatos balesetek jelentésére vonatkozó kötelezettségét - közölte a Bloomberg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×