eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Ryanair Boeing 737-8AS takes off from PRG Airport
Nyitókép: RafalSzmidt/Getty Images

Bezavar az 5G az amerikai légi közlekedésbe

Több nemzetközi légitársaság bejelentette, hogy szerdától törölte járatait egyes amerikai repülőterekre, mivel attól tartanak, hogy az ott kiépített 5G hálózatok megzavarhatják a repülőgépek kritikusan fontos berendezéseit.

Az Intarfax amerikai forrásokra hivatkozva azt közölte, hogy az Emirates Airlines, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines már törölte számos járatát. Az Emirates Airlines például kilenc amerikai város repülőterére függesztette fel járatait: Boston, Chicago, Fort Worth (Dallas), Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco és Seattle.

"Szorosan együttműködünk a repülőgépgyártókkal és az illetékes hatóságokkal az üzemeltetési problémák megoldása érdekében, és várjuk, hogy a lehető leghamarabb újraindíthassuk járatainkat az Egyesült Államokba" - áll az Emirates Airlines közleményében .

Az Air India azt közölte, hogy felfüggeszti az Újdelhi és San Francisco, Chicago, illetve a New York-i JFK, továbbá a Mumbai-Newark közötti járatait.

Az All Nippon Airways és a Japan Airlines pedig azt közölte, hogy törölt egyes, Boeing 777-es repülőgépekkel kiszolgáló egyesült államokbeli járatokat, ezek közül azonban néhányat "sikerült megmenteni" azáltal, hogy a repülőgépeket Boeing 787-esekkel váltották fel.

Előzőleg a nagy amerikai polgári és teherforgalmi légitársaságok vezetői levélben figyelmeztették az illetékes kormányzati intézményeket arra, hogy az AT&T és a Verizon távközlési cégek C-Band frekvenciasávot elfoglaló ötödik generációs (5G) mobil hálózati infrastruktúrája szerdán esedékes üzembe helyezése komoly zavarokat okozhat a polgári légi közlekedésben.

A "C-Band" 5G frekvenciatartomány a 2,4 és 5,0 gigahertzes wifi frekvencia csatornák között helyezkedik el és az amerikai szövetségi légügyi felügyelet, a FAA (Federal Aviation Administration) szerint

a tartományban folytatott adatforgalmazás interferálhat a repülőgépek rendkívül érzékeny avionikai elektronikájával, ellehetetlenítve ezzel a rossz látási viszonyok közötti navigációt.

Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-Band adatátviteli frekvenciasáv használati jogát 80 milliárd dolláros tenderen. Január elején beleegyezésüket adták bufferzóna kialakításához ötven amerikai repülőtér környékén az esetleges interferencia csökkentése érdekében, hathónapos időtartamra. A légitársaságok ellenállása miatt a szolgáltatás üzembe helyezését először 30 nappal, majd két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán járt le, de már kedden jelezték a távközlési cégek, hogy elhalasztják egyes repülőterek közelében lévő tornyok üzembe helyezését.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 22. 19:06
×
×
×
×