Ahogy azt az Infostart is megírta korábban, több nemzetközi légitársaság törölte járatait az Egyesült Államokba az 5G tornyok üzembe helyezése miatt, mert zavarhatják a repülőgépeket landolás közben.
Kránitz Balázs légiközlekedési szakújságíró, az Aeropark ügyvezetője az InfoRádióban elmondta, alapvetően a műszeres leszállító rendszer rádióadóinak frekvenciái kerültek némi összeütközésbe az 5G frekvenciatartománnyal.
"Hozzáteszem, hogy csak Amerikában; beszéltem több pilótával, egy picit elcsúsztak a dolgok, és nem nagyon voltak előrelátóak, mellészaladt a tervezés. Eltolták ezt a frekvenciasávot. Itt, Európában más a helyzet, sokkal átgondoltabban határozták meg ezt, és távolabb vannak az 5G-s sávok azoktól a frekvenciáktól, amelyeket a műszeres leszállító rendszerek használnak" – fejtette ki a szakújságíró.
A műszeres leszállító rendszer arról szól, hogy van a futópálya környékén két rádióadó, az egyik az iránysávadó, a másik a siklópályaadó. Ez az a rendszer, amely segíti a biztonságos leszállást akár rossz látási viszonyok között is.
Tisztázta azért:
Amerikában az 5G-nél használt frekvenciatartomány ugyan nem egyezik meg a műszeres leszállító rendszerek rádióadóinak frekvenciáival, hagytak egy kis "szünetet", de úgy látszik, nem eleget,
így alakulhatott ki interferencia, amely adott esetben megzavarhatja a repülőgépek megfelelő rendszereit.
A "zavarásról", "interferálásról" Kránitz Balázs elmondta még:
"A pilóta amikor akár robotpilótával is landol, nem ölbe tett kézzel ül az ülésben, hanem folyamatosan felügyeli a rendszereket. Erre a pilóták fel vannak készítve. Ahogy elnéztem a légitársaságok listáját, amelyek most azt mondták, hogy átmenetileg beszüntetik a transzatlanti járatokat, azt láttam, hogy nem véletlen a lista összetétele: ezek a világ legbiztonságosabb légitársaságai közé tartoznak, és az amúgy is szigorú nemzetközi keretrendszerre épülő jogszabályokat a saját szabályaikon belül még szigorúbbá teszik az üzemelést tekintve. Ezeknél a cégeknél előírás az, hogy egy ilyen
16-17 órás út után a pilóta szigorúan csak robotpilótával landolhat"
– utalt arra, hogy miért nem engedhető meg, hogy a műszerek megzavarják a pilótát landolás közben.
Persze géptípusonként is vannak különbségek, hogy melyik műszerei mennyire érzékenyek az interferenciára.
De mikorra oldódhat meg a helyzet?
"Egyértelműen látszik, hogy ezek a szolgáltatók, amelyek Amerikában elkezdték a tornyok üzembe helyezését, jelezték, hogy eltolják az indulást, pláne a repülőterek környékén, és ki fognak alakítani úgynevezett pufferzónákat, olyan foltokat, ahol nem lesz ilyen lefedettség a repülőterek környékén. Nem kizárt, hogy azt a megoldást választják, mint Európában, a frekvenciasávokat fogják megváltoztatni, ezzel pedig megoldódik a probléma úgy, ahogy Európában ennek elébe mentek" – ecsetelte Kránitz Balázs.