Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése Strasbourgban 2019. március 26-án. A testület 410:192 arányban megszavazta az évenkénti kétszeri óraátállítás gyakorlatának 2021-es megszüntetését. A határozat értelmében azok az uniós országok, amelyek a nyári időszámítás megtartása mellett döntenek, 2021 márciusában állítanák át utoljára az órát, a téli időszámítást preferálók pedig 2021 októberében. Az EP-nek a kérdésben meg kell állapodnia a tagállami kormányokat tömörítő Európai Tanáccsal.
Nyitókép: MTI/EPA/Patrick Seeger

Fóris György: európai alkotmányos válság törhet ki

A Bruxinfo brüsszeli irodájának igazgatója nem tartja kizártnak, hogy egy európai alkotmányos válság alakul ki az európai parlamenti választásokat követően az unióban, ha az EP ragaszkodik a csúcsjelölti rendszerhez. Fóris György az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorának azt mondta: az állam- és kormányfők határozzák meg a politikai irányokat.

A szakértő szerint túldimenzionálják a parlamenti választás fontosságát, ugyanis nem minden azon múlik. A tényleges döntéseket továbbra is a tagországok vezetői hozzák meg, az általuk delegált miniszterek és nagykövetek útján – hangsúlyozta Fóris György.

Esélyes egy európai alkotmányos válság, hiszen

az alapszerződés nem tisztázta pontosan, hogy mi legyen az EP-választások szerepe az intézmények és vezetőik összetételének szempontjából

– mondta Fóris György. A lisszaboni szerződés értelmében a mindenkori európai választások eredményét figyelembe véve kell kiválasztani az Európai Bizottság elnöki pozíciójának jelöltjét, akinek személyéről a tagországok vezetői után a Európai Parlament dönt.

A parlament időközben úgy döntött, kézbe veszi a jelöltállítást is, és kijelentette, hogy minden pártcsalád úgy kampányol, hogy előre tol egy arcot, aki egyben a leendő bizottsági elnökjelölt is. Az igazgató szerint ez a téma a következő hetekben még többször előtérbe kerülhet, hiszen

sokan úgy gondolják, ehhez a parlamentnek nincs joga, és a gyakorlattal elvész a tagországok jelölési joga.

A tagországok közölték: nem tekintik magukra nézve kötelezőnek, hogy az EP milyen személyek mellett tette le a voksát. Ha a vita eldurvul, esetleg a felek az Európai Bírósághoz fordulnak a kérdéssel elképzelhető, hogy a következő választásra már nem marad fenn a csúcsjelölti rendszer.

Az elnökválasztás menete

A május 23. és 26. között tartandó európai parlamenti választások eredményein alapulva és a megfelelő egyeztetések lefolytatása után az Európai Parlament megválasztja az Európai Bizottság következő elnökét, akire az uniós tagországok állam-, illetve kormányfői a választások kimenetelének ismeretében hivatalos javaslatot tesznek.

A július elején megalakuló új EP egyik első feladata az Európai Bizottság új elnökének megválasztása lesz.

Az Európai Unió tagállamainak állam- illetve kormányfőiből álló Európai Tanács a választást követően, május 28-án ül össze Brüsszelben, hogy javaslatot tegyen az új elnökének személyére. Ezt követően a jelöltnek meg kell szereznie az EP képviselők abszolút többségének, 376 képviselőnek a támogatását. Ha nem kapja meg a szükséges többséget, az Európai Tanácsnak egy hónap áll rendelkezésére ahhoz, hogy szintén minősített többséggel javaslatot tegyen új jelöltre.

Lopakodó szerződésmódosítás?

Az európai pártok az 2014-es EP- választások előtt vezették be a csúcsjelölti rendszert a Lisszaboni Szerződésre hivatkozva, holott maga a szerződés erről nem rendelkezik.

Az alapszerződés annyit mond ki, hogy az Európai Tanács a választások eredményét figyelembe véve állít jelöltet a bizottság élére, se többet, se kevesebbet. Ennek ellenére több párt állított csúcsjelöltet, ami több tagállam szerint "lopakodó szerződésmódosítással" ért fel, mert úgy vélték, hogy ezzel lényegében kiveszik a döntést az Európai Tanács kezéből, pedig a szerződés egyértelműen az állam- illetve kormányfőknek adja a jelöltállítás jogát. Legutóbb a legtöbb voksot kapó Európai Néppárt cscúsjelöltje Jean-Claude Juncker volt, akit végül - brit és magyar ellenszavazattal - az Európai Tanács is hivatalos jelöltté választott az EP-választás után.

Idén az Európai Néppárt (EPP) csúcsjelöltje a bajor Manfred Weber, a párt jelenlegi frakcióvezetője az EP-ben, míg az Európai Szocialisták Pártja (PES) Frans Timmermans korábbi holland külügyminisztert, a bizottság jelenlegi első alelnökét választotta csúcsjelöltjének.

Miután az EP megválasztja a bizottság következő elnökét, a tagállami kormányok döntenek arról, hogy kit jelölnek az Európai Bizottságba.

Hogy ki milyen posztot kap a testületben, arról a megválasztott elnök dönt. A jelölteket meghallgatják az EP illetékes bizottságai, majd az EP plenáris ülése a testület egészéről szavaz. A folyamat azzal zárul, hogy az Európai Tanács hivatalosan kinevezi az Európai Bizottság tagjait, és az új testület novemberben hivatalba lép.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×