eur:
403.33
usd:
353.85
bux:
96383.57
2025. június 4. szerda Bulcsú

Az évszázad dobása Törökországban

Az "évszázad projektje" valósult meg az Európa és Ázsia közötti első közúti alagúttal Törökországban.

Száz percről 15 percre rövidíti le az utat Isztambul európai és ázsiai része között a két kontinenst összekötő, kedden felavatott első közúti alagút, amelyben csak személyautók és kisbuszok közlekedhetnek.

A 14,6 kilométeres, kétszintes Avrasya (Eurázsia) alagút 5,4 kilométer hosszan halad a Boszporusz-szoros alatt, helyenként több mint 100 méterrel a tengerfenék alatt. Ahmet Arslan közlekedési miniszter szerint naponta akár 130 ezer gépjármű is áthaladhat rajta, jelentősen csökkentve a három túlterhelt Boszporusz-hídra nehezedő nyomást, ráadásul úgy, hogy nincsenek kiszolgáltatva az időjárás szeszélyének.

Az alagutat egy speciális fúróberendezéssel fúrták ki úgy, hogy naponta 8-10 métert tudtak haladni. A török mérnökök földrengés- és szökőárbiztosnak mondják az új létesítményt, amely szükség esetén óriási óvóhelyként is szolgálhat. Akár 7,5-ös erősségű földrengést is kibír.

A törökök szerint ez a világ legmélyebb és legszélesebb alagútja. Az építkezés során kitermelt földből 788 olimpiai úszómedencét, a beépített betonból pedig 18 stadiont lehetne megtölteni, a felhasznált acélból 10 Eiffel-tornyot lehetne felhúzni.

A Boszporusz alatt 2013 októbere óta már működik egy vasúti alagút, amelyen a Marmaray-gyorsvasút halad át, majd csatlakozik az isztambuli metróhálózathoz.

A közlekedési miniszter közölte, hogy mérlegelik egy harmadik Boszporusz-alagút építését is, ez háromszintes lenne, vonatok és közúti járművek is használhatnák.

A keddi avatáson, amelyen a teljes török állami vezetés részt vett, Recep Tayyip Erdogan elnök azt mondta, hogy az alagút koncesszióba adásából az állam 25 éven át évi 50 millió dollár bevételre tesz szert, ezt követően az építmény az állam kezelésébe kerül.

A sok tekintetben egyedülálló Eurázsia-alagút kevesebb mint három év alatt készült el 1,245 milliárd dollárból (372 milliárd forint), zömében hitelből. A Yapi Merkezi török építőipari vállalat és a dél-koreai SK Group konzorciuma építette.

Erdogan elnök egyebek közt az ehhez hasonló gigantikus infrastrukturális beruházásokkal akarja beírni nevét a történelembe. Olyan, bevallottan "őrült" terveket forgat a fejében, mint egy híd a Dardanellák fölött vagy egy csatorna a Boszporusz tehermentesítésére.

Címlapról ajánljuk

Keleti nyitás az oroszok megkerülésével: felértékelődhet Magyarország tranzitszerepe egy új energiafolyosóval

Magyarországot közvetlenül nem sodorná ellátásbiztonsági veszélybe, ha leválna az orosz földgázról, de a hosszú távő szerződés felmondásának komoly anyagi következményei lennének – mondta az InfoRádióban az MCC Klímapolitikai Intézet vezető kutatója. Toldi Ottó szerint fokozódhat Magyarország tranzitszerepe a jövőben, ha megvalósul a tervezett energiafolyosó a közép-ázsiai régió és az Európai Unió között.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.04. szerda, 18:00
Resperger István
ezredes, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Donohoe: az euró jövője hozhatja a sikert az EU-országoknak

Donohoe: az euró jövője hozhatja a sikert az EU-országoknak

Az euró stabilitása és szimbolikus ereje egyre fontosabbá válik a globális bizonytalanság közepette – állítja Paschal Donohoe, az eurócsoport elnöke. A politikus szerint az euró nemcsak kézzelfogható előnyöket biztosít a mindennapokban, hanem a közös szuverenitás és az európai együttműködés szimbóluma is. Donohoe hangsúlyozta, hogy a populizmus és a gazdasági kihívások ellenére az euró támogatottsága történelmi csúcson van, köszönhetően a válságok során tanúsított közös fellépésnek. A jövőre nézve kiemelte a digitális euró és a versenyképes tőkepiacok fejlesztésének fontosságát, amelyek megerősíthetik Európa gazdasági autonómiáját.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×