eur:
413.65
usd:
403.74
bux:
81672.7
2025. január 10. péntek Melánia

Az évszázad dobása Törökországban

Az "évszázad projektje" valósult meg az Európa és Ázsia közötti első közúti alagúttal Törökországban.

Száz percről 15 percre rövidíti le az utat Isztambul európai és ázsiai része között a két kontinenst összekötő, kedden felavatott első közúti alagút, amelyben csak személyautók és kisbuszok közlekedhetnek.

A 14,6 kilométeres, kétszintes Avrasya (Eurázsia) alagút 5,4 kilométer hosszan halad a Boszporusz-szoros alatt, helyenként több mint 100 méterrel a tengerfenék alatt. Ahmet Arslan közlekedési miniszter szerint naponta akár 130 ezer gépjármű is áthaladhat rajta, jelentősen csökkentve a három túlterhelt Boszporusz-hídra nehezedő nyomást, ráadásul úgy, hogy nincsenek kiszolgáltatva az időjárás szeszélyének.

Az alagutat egy speciális fúróberendezéssel fúrták ki úgy, hogy naponta 8-10 métert tudtak haladni. A török mérnökök földrengés- és szökőárbiztosnak mondják az új létesítményt, amely szükség esetén óriási óvóhelyként is szolgálhat. Akár 7,5-ös erősségű földrengést is kibír.

A törökök szerint ez a világ legmélyebb és legszélesebb alagútja. Az építkezés során kitermelt földből 788 olimpiai úszómedencét, a beépített betonból pedig 18 stadiont lehetne megtölteni, a felhasznált acélból 10 Eiffel-tornyot lehetne felhúzni.

A Boszporusz alatt 2013 októbere óta már működik egy vasúti alagút, amelyen a Marmaray-gyorsvasút halad át, majd csatlakozik az isztambuli metróhálózathoz.

A közlekedési miniszter közölte, hogy mérlegelik egy harmadik Boszporusz-alagút építését is, ez háromszintes lenne, vonatok és közúti járművek is használhatnák.

A keddi avatáson, amelyen a teljes török állami vezetés részt vett, Recep Tayyip Erdogan elnök azt mondta, hogy az alagút koncesszióba adásából az állam 25 éven át évi 50 millió dollár bevételre tesz szert, ezt követően az építmény az állam kezelésébe kerül.

A sok tekintetben egyedülálló Eurázsia-alagút kevesebb mint három év alatt készült el 1,245 milliárd dollárból (372 milliárd forint), zömében hitelből. A Yapi Merkezi török építőipari vállalat és a dél-koreai SK Group konzorciuma építette.

Erdogan elnök egyebek közt az ehhez hasonló gigantikus infrastrukturális beruházásokkal akarja beírni nevét a történelembe. Olyan, bevallottan "őrült" terveket forgat a fejében, mint egy híd a Dardanellák fölött vagy egy csatorna a Boszporusz tehermentesítésére.

Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: Grönland egy népszavazásnyira van a függetlenségtől, mégsem akarja

Már első elnöksége idején is felvetette, és most ismét megerősítette Donald Trump megválasztott amerikai elnök, hogy megvenné az Egyesült Államok Dániától Grönlandot. Az InfoRádió Demkó Attila biztonságpolitikai szakértőt, az NKE John Lukács Intézet Stratégiai Jövő programjának vezetőjét kérdezte az amerikai tervekről.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.10. péntek, 18:00
Kőrösi Csaba
a Kék Bolygó Alapítvány stratégiai igazgatója
Megkongatták a vészharangot: alávág a klímacéloknak a túl sok napelem miatti negatív áramár

Megkongatták a vészharangot: alávág a klímacéloknak a túl sok napelem miatti negatív áramár

A túl gyorsan növekvő nap- és szélerőművi kapacitások drasztikusan megnövelték a negatív áras órák darabszámát Európában, ami alávág a további megújuló energiás kapacitások telepítésének, és végső soron a 2030-as klímavédelmi célok teljesíthetőségének is – mutatnak rá az Aurora Energy elemzői a Bloomberg összefoglalója szerint. Emiatt az Apxo Holding szakértője azt vetette fel: a megújuló energiás támogatási rendszerek átalakítására is szükség lehet, hogy például ne érje meg akkor is termelni az áramot a naperőműveknek, amikor negatív a nagykereskedelmi áramár. A megszaporodó negatív áras órák miatt drasztikusan romló naperőművi megtérülési kérdésekről, és a támogatási politikák átalakításának lehetőségeiről a Portfolio átfogó elemzést írt az ősszel, hasonló következtetést felvetve, év végi összefoglalónkban pedig arra mutattunk rá, hogy megfelelő méretű energiatároló kapacitások kiépüléséig a negatív áras órák darabszáma várhatóan csak tovább fog nőni, ami a naperőművi telípítési hajlandóságra is rányomhatja a bélyegét.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×