eur:
392.77
usd:
363.27
bux:
72351.87
2024. július 4. csütörtök Ulrik
Litkey Farkas Prevital nevű katamaránja (b) és a svájci Christophe Peclard vezette Safram az 50. Kékszalag Erste Nagydíj vitorlásversenyen a keszthelyi forduló előtt 2018. július 26-án.
Nyitókép: MTI/Jánossy Gergely

Litkey Farkas: akár 5 óra alatt is teljesíthető a Kékszalag

A mai korszerű vitorláshajókkal elvileg akár öt óra alatt is teljesíteni lehet a Kékszalag távját - mondja Litkey Farkas vitorlázó. A balatoni tókerülő verseny tizehnáromszoros győztese a hagyományokról és a várakozásokról is beszélt a csütörtökön rajtoló 51. Kékszalag előtt.

- Amikor 1934-ben a Hungária Yacht Club hagyományt teremtett a Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversennyel, mekkora mezőny rajtolt el?

- Nehéz az összehasonlítás, akkor ugyanis mindössze 21 hajó indult a versenyen, de hogy ez mit jelentett arányaiban a balatoni vitorlázók számára, azt hiszem, akkor az egy siker volt. A korabeli sajtó is úgy értékelt, hogy szép létszámmal indultak ezen a rendkívül megterhelő és hosszú versenyen. Annyira nehéznek ítélték ők akkor, hogy úgy gondolták, ezt nem is szabad évente megrendezni; így az a hagyomány, hogy kétévente rendezték, egészen 2001-ig kitartott. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor döntött úgy, hogy évente lesz Kékszalag.

- Az, hogy ma már kevésbé megterhelő a verseny, a technikai fejlődésnek köszönhető?

- Természetesen. Annak idején nagyon korán rajtoltak a versenyzők, hogy minél többet tudjanak világosban vitorlázni. Sok minden megvolt már azért, hiszen jeget, egyebeket tudtak a hajókra vinni, tudták, hogyan lehet hűteni a vizet; egy rongyot csavarunk a palackra, azt folyamatosan locsolgatjuk és a párolgás lehűti, tehát sok mindent tudtak és alkalmaztak is, de nyilván a hajók a kornak megfelelő tudással rendelkeztek, ami ma már nem annyi.

- Ma már úgyszintén népszerű a Balaton-kerülés futva vagy kerékpárral, ez 210 kilométer. De mennyi a vízi tókerülés távja?

- 150 kilométerre gondoljuk, ez a légvonalbeli hossza a Kékszalagnak, de nagyon ritkán tudunk a "célra" vitorlázni, sokszor kell hosszabb utat megtenni, mint amennyi a két bója közti távolság.

Egy 170-175 kilométeres távú verseny győztes hajója akár 200 kilométert is simán megtehet.

- Régen napokig is eltartott a tókerülés. Ma mire lehet számítani a legesélyesebbektől gyenge szélben, illetve ideális időben?

- Gyenge szélben nagyjából 10 órát fogunk vitorlázni. A számított rekord, ami nagyjából a realitás, egy öt óra körüli eredmény lehet, ha tényleg mindig optimális szél fúj.

- Az öt óra elvi rekord? A jelenleg érvényes 7 óra körüli...

- 7 óra 13 perc. Én az öt órát a saját hajómmal számolom, de

van olyan hajó a mezőnyben, ami ennél nagyobb eredményre is képes lehet.

A tavalyi verseny összefoglalója:

- Ön a Kékszalag 13-szoros győztese, ami hatalmas sporteredmény. Hogy találhat ebben a versenyben újra és újra kihívást? Hajtja a tizennegyedik győzelem önt és az egész csapatot?

- Általában nem így készülünk, nem a győzelem forog a fejünkben, hanem a vitorlázásra koncentrálunk. Azt szeretnénk, hogy a lehető legjobb legyen a csapat, amikor odaállunk a rajthoz. Az a cél, hogy elégedetten jussunk célba, ne maradjon a versenyben olyan lehetőség, amit nem használtunk ki, aztán a végén megnézzük, hogy ez mire volt elég. Ha ez a futás egy győzelmet ér, boldogok leszünk, ha nem, akkor pedig elégedettek.

- Ön idén is nyilvánvalóan esélyesnek számít a csütörtökön rajtoló versenyen. Milyen az idei hajója? Ugyanazzal megy, amelyikkel megnyerte a Fehérszalagot a Balaton keleti medencéjében?

- Igen, persze. A Fehérszalag egy "warm-up", bemelegítőverseny, ahol a csapatok már azzal a hajóval versenyeznek, amellyel a Kékszalagon állnak rajthoz. Mi is így tettük. Számunkra az volt a legfontosabb, hogy meglássuk, a Svájcból érkezett Jérome Clerk hogy illeszkedik a csapatba, hogy segíti a versenyre való felkészülést, és a versenyen is ott lesz a hajón. A benyomásaink nagyon jók, jól érezzük egymást, gyorsabbak vagyunk általa, kicsit máshogy vitorlázzuk a hajót, mint korábban nélküle. Nagyon bízzuk benne, hogy ez eredményes lesz.

- Gondolkodott-e már azon versenyzőként, hogy a Kékszalag mennyire lehet izgalmas szurkolói szempontból? Hiszen ott lehet lenni a rajtnál, a befutó viszont merőben más, mint egy autóversenynél, akár hosszú órákig, napokig is eltarthat.

- A kérdésre az a rövid válasz, hogy nem gondolkodtam el rajta. Inkább versenyzőként tudok mondani olyasmit, hogy

a Kékszalagon kerülni a kenesei bóját egy olyan élmény, ami a vitorlázónak nagyon ritkán adatik meg az életében. Itt olyan szurkolás van, annyira sok hajó van kint, értő módon tekintik a versenyt, hogy az fantasztikus, lenyűgöző. Ez az élmény nincs meg semmilyen más versenyen.

Ezer hajó, és mind azért van ott, hogy nézze a versenyt, és amikor mi, az élmezőny megérkezünk, nagyon komoly biztatást kapunk, ami jól esik.

- Eddig is nagyon nagy igény volt arra, hogy a digitális technika fejlődésével már a neten is lehet követni a versenyt, ehhez kell a hajón vinni valamilyen helymeghatározó eszközt. Ez hogyan működik?

- Az élmezőny talán 15 éve folyamatosan kap valamilyen eszközt, amin keresztül következő a verseny. A követhető hajók száma egyre gyarapszik, az idei áttörést az hozza, hogy minden csapat mobiltelefonon keresztül fel tud kapcsolódni egy központi rendszerre, elképzelhető, hogy

a mostani versenyen induló mind a 600 hajó követhető lesz a jeladója segítségével. Eddig a szervezők adtak 50-60 jeladót, birtokosaik pedig látszottak a térképen.

Még lehetőség lesz arra is, hogy az osztályokban folyó küzdelmeket lehessen követni. Erre számítok, és ettől lesz ez a verseny különleges. A televíziós közvetítés 2013 óta folyamatos, örömmel mondom, hogy egy rendkívül jól körülvett és nagy figyelemmel kísért eseményről van szó.

- Milyen időjárásra számítanak?

- Természetesen figyeljük az előrejelzéseket, gyenge, esetleg közepes szél lehet, borultabb idő, esetleg egy-két csepp eső is belekeveredhet a dologba, ami nekünk nem lenne rossz, jót lehet versenyezni, ha az ember nem ég oda a fedélzetre. Ha még van egy kis szél is, akkor haladni is fogunk.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Feledy Botond: akár a harmadik legnagyobb frakció is lehet a Patrióták Európáért

Feledy Botond: akár a harmadik legnagyobb frakció is lehet a Patrióták Európáért

Több párt érdeke, hogy az Európai Parlament kitolja a frakciók bejelentésének időpontját. Eredetileg július 4. éjfélkor jár le az informális határidő, az EP alakuló ülésére pedig július közepén kerülhet sor – mondta Feledy Botond. Arra is felhívta a figyelmet, hogy egy frakció megléte és a létszáma meghatározza azt, hogy pénzügyi forrásokban, pozíciókban, felszólalásokban milyen erőt képviselhet majd az Európai Parlamentben.

Lapértesülés: a Schadl-ügy egyik tanúja vesztette életét az Árpád hídi tragédiában

B. Ervin a Suzukiban ült, hírek szerint az élettársával, mindketten azonnal meghaltak. A férfit korábban Schadl György biztatta arra, hogy pályázzon végrehajtónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.04. csütörtök, 18:00
Varga Zs. András
a Kúria elnöke
Napokon belül távozhat Ukrajna miniszterelnöke, Zelenszkij kész tárgyalni a békéről - Híreink az ukrajnai háborúról csütörtökön

Napokon belül távozhat Ukrajna miniszterelnöke, Zelenszkij kész tárgyalni a békéről - Híreink az ukrajnai háborúról csütörtökön

Ukrán források szerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hamarosan menesztheti az ország második legbefolyásosabb emberét, Denisz Simhal kormányfőt. Mindeközben a frontot ismét elárasztották az orosz Lancet-drónok: szabályosan vadásznak az ukrán páncélosokra. Kijev és az Egyesült Államok is elutasította Orbán Viktor magyar miniszterelnök tűzszüneti javaslatát. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök újabb békekonferenciát rendezne, ezúttal Oroszország részvételével. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×