Infostart.hu
eur:
382.1
usd:
328.04
bux:
108922.07
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Unsplash

Szakíró: nincs már nagy árkülönbség, megéri elektromos autót venni

Folyamatosan nő a kereslet a villanyautók iránt Magyarországon, elsősorban a használtautó-import élénkült meg – mondta az InfoRádióban Antalóczy Tibor. A villanyautosok.hu főszerkesztője szerint a vállalati e-autó program főleg a kisteherautó-piacnak adott nagy lendületet, de más cégeknek is érdemes pályázniuk március végéig.

Tavaly minden korábbinál több, 22 ezer tisztán elektromos gépkocsit állítottak forgalomba Magyarországon. A hazai gazdasági társaságok az e-autó program keretében március végéig igényelhetnek járművenként 2,8-4 millió forint állami támogatást tisztán elektromos személygépkocsi, teherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Egy pályázó akár 64 millió forintot is elnyerhet flottája zöldítéséhez. A fejlesztésekkel a céges járműparkok üzemeltetési-karbantartási költségei csökkenthetők.

Az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint a BYD termékeiből már több mint 1500 megvásárlásához kértek állami hozzájárulást a cégek, a második helyen a Tesla áll 1100 feletti mennyiséggel, míg a harmadik legkeresettebb Hyundai nemrég lépte át a félezres küszöböt. A gyártók közül a dobogósokon kívül még a Volvo, a Kia, a Volkswagen és a Cenntro jutott 250 egység fölé.

A villanyautosok.hu főszerkesztője az InfoRádióban elmondta: folyamatosan nő a kereslet az elektromos autók iránt Magyarországon, és ez a tendencia idén még inkább erősödik a tavalyi eladásokkal összehasonlítva. A 2024-es évben forgalomba állított 22 ezer klímabarát jármű közül több mint 20 100 volt személyautó, a többi egyéb kategóriákba tartozott, a motoroktól a buszokon keresztül egészen a teherautókig. Antalóczy Tibor hozzátette: a 20 107 személyautóból újként 8565 kapott zöld rendszámot, több mint 11 és fél ezer kocsit pedig használtan hoztak be Magyarországra, vagyis

leginkább a használtautó-import élénkült meg.

A használt elektromos autók közül a BMW-k és a Teslák a legnépszerűbbek idehaza, de nagy érdeklődés mutatkozik a Hyundai Konája és Ioniqja, valamint a Nissan Leafje után is, most már Nyugat-Európában is viszonylag kedvező áron elérhetők ezek a típusok használt autóként.

A villanyautosok.hu főszerkesztője szerint egyre többen ráébrednek arra, hogy nem teljesen állja meg a helyét az a mainstream média által gyakran közvetített narratíva, hogy nem használhatók vagy érhetők el a mindennapokban az elektromos autók. Hozzátette: a használt villanyautók ára jelentősen lecsökkent az utóbbi időben, olyannyira, hogy „abszolút versenyképesek azokkal az autókkal, amelyek hasonló méretet és teljesítményt kínálnak belső égésű motorral”, tulajdonképpen már nincs is nagy árkülönbség közöttük.

Antalóczy Tibor kiemelte: elsősorban azoknak éri meg elektromos autót venni, akik nap mint nap az agglomerációból ingáznak Budapestre vagy hasonlóan kis távolságokat tesznek meg viszonylag gyakrabban, és tudnak otthon tölteni, mert a hagyományos, belső égésű motoros autót használva magasabb az üzemanyagszámlájuk. A szakíró hangsúlyozta:

villanyautók beszerzésével rengeteget lehet spórolni a fenntartási költségeken.

A villanyautosok.hu főszerkesztője is felhívta a figyelmet arra, hogy a vállalati e-autó programban március végéig igényelhetnek a hazai cégek az akkumulátormérettől függően állami támogatást járművek vásárlásához. Kiemelte, hogy utólag fizetendő támogatásról van szó, tehát a vevőnek előre ki kell fizetnie a kiválasztott autó árát, és csak ezt követően kapja meg a támogatást.

Antalóczy Tibor úgy fogalmazott, „a látszat ellenére nem igazán ez a lehetőség pörgette fel a tavalyi eladásokat”. Megjegyezte: azzal, hogy 2024-ben több mint 8500 új, tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 47 százalékos javulás történt 2023-hoz képest, miközben használt járműként a 11 és fél ezres állomány 65 százalékos növekedést jelentett. A sokkal jelentősebb használt autók importjára viszont nincs semmilyen állami támogatás.

A kisteherautó-piacot viszont nagymértékben megélénkítette az állami támogatás, hiszen tavaly megduplázódtak az eladások, 1343 tisztán elektromos meghajtású kis teherjárműre került zöld rendszám.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×