eur:
396.1
usd:
359.52
bux:
71885.64
2024. szeptember 11. szerda Teodóra
Budapest, 2023. október 17.Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója előadást tart a Portfolio Budapest Economic Forum 2023 rendezvényen a Hotel Marriott Budapest szállodában 2023. október 17-én.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Hernádi Zsolt: minden EU-s és ukrán jogszabálynak megfelel a tranzitmegállapodásunk

A Mol elnök-vezérigazgatója szerint "nagyot ment" a szlovák és a magyar politika azért, hogy az EU megértse, milyen feltételei vannak az európai energiabiztonságnak, ugyanakkor megérti, hogy a nyugat le akar válni az "agresszor" nyersanyagáról.

Interjút adott az Indexnek Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója azok után, hogy az olajtársaság tető alá hozta a megállapodást az orosz olaj átvételéről a belarusz-ukrán határon, így a nyersanyag Ukrajnán át magyar tulajdonként "utazik" tovább Magyarország felé, megfelelő biztosítás mellett, a Barátság vezetéken át.

Hernádi Zsolt szerint az orosz és az ukrán üzleti partnereknek is érdekük, hogy ez a szállítás hosszú távon fennmaradjon, a Lukoil-ügy ezzel lezártnak tekinthető, a magyar és a szlovák politika "kiváló munkát végzett", a Barátság vezeték működ(tet)ését pedig nem fenyegeti veszély.

Felidézte, az orosz Lukoil leánycége, a Litasco - amely a magyarokkal szerződésben volt - már júliusban leállította a szállítást amiatt, mert félt, az ukránok ráteszik a kezüket a szállítmányokra, és sok millió dolláros vita kezdődik emiatt. A Mol vészmegoldásként akkor egyéb - orosz - termelőkhöz fordult, és a hazai stratégiai készlethez is hozzá kellett nyúlni, ám "az olajkereskedelem ad hoc módon nem tud működni", meg kellett oldani a dolgot hosszú távon is.

Hogy mekkora kockázatot jelent egy háborúzó ország területén "áthordani" az olajat, arról azt mondta, nyilván ezt a kockázatot eddig az orosz szállítók viselték, de most ezt "vállalni kell".

Az új megállapodások - mint kijelentette - "minden EU-s és ukrán jogszabálynak megfelelnek".

"És az Európai Unióban is értik azt, hogy középtávon Magyarországnak és Szlovákiának nincs más reális lehetősége, mint a keleti szállítási útvonal, ezért is kapott szankciós mentességet" - tette hozzá, értve ugyanakkor, hogy "nyugati érdeknek" tűnik, hogy az "agresszor" energiahordozóiról le kell válni, akkor is, ha nem reális. "A háborút nem mi indítottuk, a háborús szankciókat nem mi hoztuk. A mi felelősségünk, hogy megfelelve minden jogszabálynak biztosítsuk az energiaellátás zavartalan működését" - magyarázta. Szerinte "az egész régió letérdelne" orosz energiahordozó nélkül.

Reagált azon szakértői véleményekre is, amelyek szerint a Mol kiválthatná az orosz olajat, ha akarná, csak épp drágábban.

"A mi finomítónk technológiáját az orosz kőolajmixre alakították ki. Ez a technikai optimum. Minden más kőolajat rosszabb hatékonysággal és drágábban tudunk feldolgozni. Egyébként az orosz kőolaj, az uráli mindig is olcsóbb volt a Brentnél, mert nehezebb és költségesebb a finomítása. Nem nagyon van más technikai választásunk – egyelőre."

A horvát kapcsolatról is beszélt, azt mondta, a kapacitással kapcsolatban sok a bizonytalanság, mert bár a déli szomszéd állítja, el tudja látni technikailag Magyarországot és Szlovákiát is, ezt a kapacitást még soha nem próbálták ki a horvátok, az ígért kapacitásbővítő beruházást pedig nem valósították meg.

"Pár órás tesztek eredményeit szorozzák fel és abból feltételezik az egész éves teljesítményt" - említette. "Egész más feladat elkészíteni egy rántottát négy tojásból hétvégén a családnak, vagy rántottát készíteni egy hadseregnek az év minden napján" - hozta fel példaként.

A Barátság vezetékkel tehát hosszú távon számolnak, hiányától viszont nem is Magyarország, hanem Csehország szenvedne elsősorban, amely a diverzifikációval 10 év hátrányban van, most az olasz vonalra "álltak rá", ráadásul kulcsvállalata nincs is nemzeti kézben, a lengyelek irányítanak ott.

Címlapról ajánljuk

Magyarics Tamás az elnökjelölti vitáról: Trump szokatlanul visszafogott volt, Harris végre megmutathatta magát

A vita nem dönti el a Kamala Harris és Donald Trump közötti versenyt, bár az első kommentárok szerint az alelnök jobban szerepelt, mint riválisa – mondta az InfoRádióban az ELTE emeritus professzora, aki szerint, ha lesz újabb vita, akkor ott majd kiegyensúlyozottabb lehet a műsorvezetés.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.11. szerda, 18:00
Bartal Tamás
a Magyar Közút Nonprofit Zrt igazgatósági elnöke, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. szeptember 11. 12:37
×
×
×
×