A Portfolio hírügynökségi forrásokra hivatkozva arról ír, hogy a spanyol kormány nem kért a magyar Ganz-Mávag felvásárlási ajánlatából a Talgo szupervonatgyártóra.
Az információkat később a spanyol kormány közleményben erősítette meg, amiatt aggódva, hogy Magyarország kapcsolata "túl szoros Oroszországgal".
"A kabinet megállapodott abban, hogy nem engedélyezi a Ganz-Mávag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, miután a vizsgálatok során megállapításra került, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna" – írja a madridi gazdasági tárca.
Túl ezen a spanyol fél már korábban tisztázta, hogy Madrid a Talgo vonatgyárat stratégiai eszköznek tekinti, a cégnek "érzékeny információkhoz van hozzáférése".
A felvásárlás egyébként már tavaly óta napirenden van, márciusban 619 millió eurós vételi ajánlat érkezett a magyar féltől. A Talgo hitelezőivel sikerült is dűlőre jutni, de a spanyol politika ellenállásán fennakadt a tranzakció a már említett "orosz gyanú" miatt.
Ezt követően más vevőjelöltekről is írt a spanyol sajtó - például egy svájciról és a cseh Skodáról -, miközben a hatóságok a magyar vevőtől több ízben is minden dokumentumot bekértek, az idő pedig csak telt és múlt.
A cikkből kiderül, hogy Lázár János szakminiszter a Talgo gyárat tekintette annak kulcsának, hogy Magyarország felújíthassa vasúti flottáját, méghozzá belátható időn belül.
A Talgo tőzsdei cég, amelynek részvényei a tavaly novemberi magyar ajánlat hírére szárnyalni kezdtek. A kereskedést egy időre viszont felfüggesztették azután, hogy a spanyol kormány közölte, nem adják el a magyaroknak a gyárat.