eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatót tart a hivatalában Közlekedési infó címmel 2024. augusztus 16-án.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Teljes átalakítás a MÁV-nál, Lázár János leváltotta a menedzsmentet

Szeptemberben az Országgyűlés elé kerül az új személyszállítási törvény, amely állampolgári joggá emeli az állam által szervezett közösségi közlekedést - jelentette be a miniszter, aki ennek érdekében az alaptörvényt is kiegészítené.

Lázár János ismertette: minimális szolgáltatásként határozzák meg, hogy a lakóhelyről a járásközpontba naponta háromszor el lehessen jutni átszállás nélkül, a járásközpontból a megyeszékhelyre pedig, illetve onnan Budapestre naponta kétszer, ugyancsak átszállás nélkül.

2025-ben nekilátnak a vasúti pályák felújításának, mert a 6500 kilométernyi vonal felén most állandó sebességkorlátozás van érvényben a sínek rossz állapota miatt.

Az állam egymilliárd eurós hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól harminc éves futamidővel, és hozzátesz egy ugyanekkora összegű önrészt.

Ebből az összesen 880 milliárd forintból négy év alatt 500 kilométernyi vasútvonalat újítanak fel. A HÉV-ek fejlesztésére akkor lesz 700 milliárd, ha az Európai Bizottság hozzáférhetővé teszi Magyarország számára ezt az uniós forrást.

Járművek – mozdonyok, vagonok, buszok – beszerzésére is szükség van, mert 45 éves az átlagéletkoruk, fogalmazott Lázár János. Elmondása szerint a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás a használt külföldi – leginkább német és osztrák – járművek vásárlása, bár szeretnék megszerezni a spanyol Talgo járműgyártó céget, és a GySEV is vehet fel hitelt új motorvonatok beszerzésére. Viszont egy újonnan megrendelt szerelvény csak 4-5 év múlva érkezik meg.

Jövőre lesz egy új MÁV-applikáció, modernizálják az utastájékoztatási rendszert, és ahol lehet, légkondicionálókat szerelnek be, de ez utóbbival összefüggésben a tárcavezető egyértelművé tette, hogy

ekkora hőség és ennyire régi vasúti szerelvények esetében sokszor csak az a megoldás, hogy hűthető pótlóbuszokat állítanak forgalomba.

A pályaudvarok felújítását is tervbe vették. A nagy pályaudvarokat a magántőke bevonásával fejlesztik, cserébe az adott cég kereskedelmi célra értékesítheti a területeket. A kisebb pályaudvarokat saját forrásból újítják fel, az első ilyen beruházás Gyulán kezdődik el.

A miniszter azt is elmondta, hogy átalakítják a MÁV-Volán-cégcsoportot. A MÁV Zrt.-nek három leányvállalata - egy személyszállítási, egy pályaműködtetési és egy szolgáltatási társasága - lesz, a többi kis cég ezek alá rendeződik.

Lázár János leváltotta a menedzsmentet.

Pafféri Zoltán helyett szeptembertől Hegyi Zsolt vezeti a vállalatot, a helyettese pedig Steininger Zsolt helyett Dányi Gábor lesz.

A tárcavezető arról is beszámolt, hogy eddig 10 millió vármegyei és országbérletet adtak el, amelyek 4,5 millió magyar számára tették olcsóbbá a közösségi közlekedést. Ennek köszönhetően 2024 első félévében 20 százalékkal nőtt a vonattal és busszal utazók száma. A dolgozók reprezentatív szakszervezeteivel hároméves béremelési megállapodást kötöttek, közlekedési sztrájk tehát nem lesz, a kánikula idején jól teljesítő munkások tízezrei pedig „hőségpénzként” 200 ezer forintos juttatást kaptak Szép-kártyán – emlékeztetett az építési és közlekedési miniszter.

Az InfoRádió kérdésére Lázár János elmondta, hogy az átfogó KRESZ-módosítás társadalmi egyeztetése folyamatban van, amibe ő nem akar beleszólni. Azt mindenesetre leszögezte, hogy az alapelvük a gyengébbek, vagyis a gyalogosok és kerékpárosok védelme, ezért ő személyesen kötelezővé tenné a kerékpárosoknak a bukósisak viselését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Elhunyt őseink, rokonaink, ismerőseink mellett hősi halottainkról is emlékezzünk meg a hét végén – kéri a Honvédelmi Minisztérium. A tárca katonai identitásért felelős miniszteri biztosa az InfoRádióban elmondta: ez a gesztus erősíti a nemzeti összetartozást. Töll László hozzátette: az elmúlt évszázadokban a hazájuk szabadságáért harcoló magyar katonák bajtársai voltak a felmenőinknek, ezért megérdemlik, hogy lerójuk a tiszteletünket előttük a temetőkben vagy az emlékhelyeken. Beszélt a hadisírok gondozásáról és a kutatómunkáról is.

Lakást, házat venne? Most kerül majd igazán sokba, ha tétovázik

A 35 év alattiak többsége inkább a kistelepüléseken vásárol ingatlant, mert ott olcsóbban jut lakhatáshoz – mondta az InfoRádióban az ingatlan.com vezető elemzője. Balogh László azt is elmondta, hogy 2024 élénkülést hozott a piacon, ez a tendencia folytatódhat jövőre is az árak emelkedése mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×