eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatót tart a hivatalában Közlekedési infó címmel 2024. augusztus 16-án.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Teljes átalakítás a MÁV-nál, Lázár János leváltotta a menedzsmentet

Szeptemberben az Országgyűlés elé kerül az új személyszállítási törvény, amely állampolgári joggá emeli az állam által szervezett közösségi közlekedést - jelentette be a miniszter, aki ennek érdekében az alaptörvényt is kiegészítené.

Lázár János ismertette: minimális szolgáltatásként határozzák meg, hogy a lakóhelyről a járásközpontba naponta háromszor el lehessen jutni átszállás nélkül, a járásközpontból a megyeszékhelyre pedig, illetve onnan Budapestre naponta kétszer, ugyancsak átszállás nélkül.

2025-ben nekilátnak a vasúti pályák felújításának, mert a 6500 kilométernyi vonal felén most állandó sebességkorlátozás van érvényben a sínek rossz állapota miatt.

Az állam egymilliárd eurós hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól harminc éves futamidővel, és hozzátesz egy ugyanekkora összegű önrészt.

Ebből az összesen 880 milliárd forintból négy év alatt 500 kilométernyi vasútvonalat újítanak fel. A HÉV-ek fejlesztésére akkor lesz 700 milliárd, ha az Európai Bizottság hozzáférhetővé teszi Magyarország számára ezt az uniós forrást.

Járművek – mozdonyok, vagonok, buszok – beszerzésére is szükség van, mert 45 éves az átlagéletkoruk, fogalmazott Lázár János. Elmondása szerint a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás a használt külföldi – leginkább német és osztrák – járművek vásárlása, bár szeretnék megszerezni a spanyol Talgo járműgyártó céget, és a GySEV is vehet fel hitelt új motorvonatok beszerzésére. Viszont egy újonnan megrendelt szerelvény csak 4-5 év múlva érkezik meg.

Jövőre lesz egy új MÁV-applikáció, modernizálják az utastájékoztatási rendszert, és ahol lehet, légkondicionálókat szerelnek be, de ez utóbbival összefüggésben a tárcavezető egyértelművé tette, hogy

ekkora hőség és ennyire régi vasúti szerelvények esetében sokszor csak az a megoldás, hogy hűthető pótlóbuszokat állítanak forgalomba.

A pályaudvarok felújítását is tervbe vették. A nagy pályaudvarokat a magántőke bevonásával fejlesztik, cserébe az adott cég kereskedelmi célra értékesítheti a területeket. A kisebb pályaudvarokat saját forrásból újítják fel, az első ilyen beruházás Gyulán kezdődik el.

A miniszter azt is elmondta, hogy átalakítják a MÁV-Volán-cégcsoportot. A MÁV Zrt.-nek három leányvállalata - egy személyszállítási, egy pályaműködtetési és egy szolgáltatási társasága - lesz, a többi kis cég ezek alá rendeződik.

Lázár János leváltotta a menedzsmentet.

Pafféri Zoltán helyett szeptembertől Hegyi Zsolt vezeti a vállalatot, a helyettese pedig Steininger Zsolt helyett Dányi Gábor lesz.

A tárcavezető arról is beszámolt, hogy eddig 10 millió vármegyei és országbérletet adtak el, amelyek 4,5 millió magyar számára tették olcsóbbá a közösségi közlekedést. Ennek köszönhetően 2024 első félévében 20 százalékkal nőtt a vonattal és busszal utazók száma. A dolgozók reprezentatív szakszervezeteivel hároméves béremelési megállapodást kötöttek, közlekedési sztrájk tehát nem lesz, a kánikula idején jól teljesítő munkások tízezrei pedig „hőségpénzként” 200 ezer forintos juttatást kaptak Szép-kártyán – emlékeztetett az építési és közlekedési miniszter.

Az InfoRádió kérdésére Lázár János elmondta, hogy az átfogó KRESZ-módosítás társadalmi egyeztetése folyamatban van, amibe ő nem akar beleszólni. Azt mindenesetre leszögezte, hogy az alapelvük a gyengébbek, vagyis a gyalogosok és kerékpárosok védelme, ezért ő személyesen kötelezővé tenné a kerékpárosoknak a bukósisak viselését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×