eur:
395.83
usd:
360.07
bux:
72179.88
2024. augusztus 16. péntek Ábrahám
Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédet mond a Debrecen a szabadság őrvárosa címmel rendezett emlékülésen a Debreceni Református Kollégium Oratóriumában 2024. január 9-én. Kossuth Lajos nevezte el a szabadság őrvárosának Debrecent az 1848–49-es szabadságharc idején, amikor néhány hónapig, 1849 januárjától júniusáig innen irányította az országot a kormány. Itt foglalták írásba a Habsburg-ház trónfosztását és az ország szuverenitását is rögzítő magyar Függetlenségi nyilatkozatot.
Nyitókép: MTI/Vajda János

Teljes átalakítás a MÁV-nál, Lázár János leváltotta a menedzsmentet

Szeptemberben az Országgyűlés elé kerül az új személyszállítási törvény, amely állampolgári joggá emeli az állam által szervezett közösségi közlekedést - jelentette be a miniszter, aki ennek érdekében az alaptörvényt is kiegészítené.

Lázár János ismertette: minimális szolgáltatásként határozzák meg, hogy a lakóhelyről a járásközpontba naponta háromszor el lehessen jutni átszállás nélkül, a járásközpontból a megyeszékhelyre pedig, illetve onnan Budapestre naponta kétszer, ugyancsak átszállás nélkül.

2025-ben nekilátnak a vasúti pályák felújításának, mert a 6500 kilométernyi vonal felén most állandó sebességkorlátozás van érvényben a sínek rossz állapota miatt.

Az állam egymilliárd eurós hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól harminc éves futamidővel, és hozzátesz egy ugyanekkora összegű önrészt.

Ebből az összesen 880 milliárd forintból négy év alatt 500 kilométernyi vasútvonalat újítanak fel. A HÉV-ek fejlesztésére akkor lesz 700 milliárd, ha az Európai Bizottság hozzáférhetővé teszi Magyarország számára ezt az uniós forrást.

Járművek – mozdonyok, vagonok, buszok – beszerzésére is szükség van, mert 45 éves az átlagéletkoruk, fogalmazott Lázár János. Elmondása szerint a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás a használt külföldi – leginkább német és osztrák – járművek vásárlása, bár szeretnék megszerezni a spanyol Talgo járműgyártó céget, és a GySEV is vehet fel hitelt új motorvonatok beszerzésére. Viszont egy újonnan megrendelt szerelvény csak 4-5 év múlva érkezik meg.

Jövőre lesz egy új MÁV-applikáció, modernizálják az utastájékoztatási rendszert, és ahol lehet, légkondicionálókat szerelnek be, de ez utóbbival összefüggésben a tárcavezető egyértelművé tette, hogy

ekkora hőség és ennyire régi vasúti szerelvények esetében sokszor csak az a megoldás, hogy hűthető pótlóbuszokat állítanak forgalomba.

A pályaudvarok felújítását is tervbe vették. A nagy pályaudvarokat a magántőke bevonásával fejlesztik, cserébe az adott cég kereskedelmi célra értékesítheti a területeket. A kisebb pályaudvarokat saját forrásból újítják fel, az első ilyen beruházás Gyulán kezdődik el.

A miniszter azt is elmondta, hogy átalakítják a MÁV-Volán-cégcsoportot. A MÁV Zrt.-nek három leányvállalata - egy személyszállítási, egy pályaműködtetési és egy szolgáltatási társasága - lesz, a többi kis cég ezek alá rendeződik.

Lázár János leváltotta a menedzsmentet.

Pafféri Zoltán helyett szeptembertől Hegyi Zsolt vezeti a vállalatot, a helyettese pedig Steininger Zsolt helyett Dányi Gábor lesz.

A tárcavezető arról is beszámolt, hogy eddig 10 millió vármegyei és országbérletet adtak el, amelyek 4,5 millió magyar számára tették olcsóbbá a közösségi közlekedést. Ennek köszönhetően 2024 első félévében 20 százalékkal nőtt a vonattal és busszal utazók száma. A dolgozók reprezentatív szakszervezeteivel hároméves béremelési megállapodást kötöttek, közlekedési sztrájk tehát nem lesz, a kánikula idején jól teljesítő munkások tízezrei pedig „hőségpénzként” 200 ezer forintos juttatást kaptak Szép-kártyán – emlékeztetett az építési és közlekedési miniszter.

Az InfoRádió kérdésére Lázár János elmondta, hogy az átfogó KRESZ-módosítás társadalmi egyeztetése folyamatban van, amibe ő nem akar beleszólni. Azt mindenesetre leszögezte, hogy az alapelvük a gyengébbek, vagyis a gyalogosok és kerékpárosok védelme, ezért ő személyesen kötelezővé tenné a kerékpárosoknak a bukósisak viselését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Elképesztő számokat mutatnak az ukrán offenzíva részletei – Tényleg a Nyugat ellenállásán bukott meg az orosz légierő feletti totális győzelem?

Elképesztő számokat mutatnak az ukrán offenzíva részletei – Tényleg a Nyugat ellenállásán bukott meg az orosz légierő feletti totális győzelem?

Bár a kurszki offenzíva kevesebb mint fél hónapja kezdődött, Ukrajna az amerikai fegyverszállítások megújításától fogva hónapokon keresztül folytatott egy másfajta hadjáratot Oroszországgal szemben. A drónokkal és nyugati fegyverekkel végrehajtott támadás főként az orosz légierőt és az olajfeldolgozást vette célba. Bár a finomítók elleni támadás alábbhagyott, a katonai légibázisokra mért csapások folyamatosak. De valóban igaz az az állítás, hogy a szövetségesek korlátozása akadályozta meg Ukrajnát abban, hogy a kifutókon semmisítse meg Oroszország légierejét?

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. augusztus 16. 13:52
×
×
×
×